بهترین آب برای گیاهان چیست

وقتی صحبت مراقبت از گیاه به میان می آید مهم ترین نکته در مورد آن ها آبیاری مناسب است که اهمیت به این موضوع با تهیه آب مناسب برای گیاهان مشخص می شود. در این مقاله با بهترین آب برای گیاهان آشنا می شوید.

بهترین آب برای گیاهان چیست

آب مناسب برای گیاهان چه آبی است؟

آب لوله کشی، آب باران، آب آکواریوم، آب مقطر، آب بطری و آب فیلتر شده هر کدام معایب و مزایایی دارند که با دانستن آن ها می توانیم بهترین آب را برای آبیاری گیاهان انتخاب کنیم. گیاهان نیازهای متفاوتی دارند. به طوری که یک نوع آب می تواند برای برخی از گیاهان عالی عمل کند و بالعکس نوع دیگری از گیاه را خراب کند.

برای افرادی که تازه مشغول مراقبت از گیاهان هستند، آب لوله کشی معمولاً اولین و تنها انتخاب منطقی بوده و بیشتر اوقات انتخاب خوبی است. اما از آنجا که همه گیاهان یکسان نیستند، کیفیت آب لوله کشی می تواند در مناطق مختلف بسیار متفاوت باشد و دیگر گزینه مناسبی برای آبیاری گیاهان نباشد.

از آن جایی که محتوای مواد معدنی موجود در آب ها و کیفیت آن ها یکسان نیست در صورتی که آب لوله کشی از نظر مواد معدنی و شیمیایی سنگین باشد، می تواند به سرعت منجر به آسیب دیدن گیاهان شود و یا اگر گیاهانی دارید که به مواد شیمیایی حساس هستند، باید یک راه حل جایگزین برای آب لوله کشی پیدا کنید. در این صورت دیگر آب لوله کشی گزینه مناسبی برای گیاهان نیست و باید با یک آب مناسب برای گیاهان شما، جایگزین شود.

بسیاری از پرورش دهندگان گیاه پیشنهاد می کنند آب لوله کشی را یک شب بگذارید تا بماند. زیرا این کار موجب کلرزدایی آن می شود و به دمای اتاق می رسد و تبدیل به آب مناسب برای گیاهان می گردد. البته آب لوله کشی دارای برخی از فلزات سنگین است و اغلب در هنگام آبیاری از آن ها صرف نظر می کنیم. اما نادیده گرفتن فلزات سنگین کار درستی نیست و وجود آن ها در آب می تواند به مرور زمان سبب خرابی گیاهان شود.

آب باران، آب مقطر، آب تصفیه شده یا آب آکواریوم جزو بهترین آب برای گیاهان هستند و بهتر است برای داشتن گیاهانی با رشد خوب و بدون آسیب در شاخ و برگ، از این نوع آب ها استفاده کنیم.

آب مناسب برای گیاهان

روش های تشخیص آب مناسب برای گیاهان

درست است که گیاهان به منیزیم و کلسیم احتیاج دارند اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند مشکلاتی ایجاد کند. آبی که خیلی سخت بوده و دارای مواد معدنی زیادی باشد به راحتی قابل تشخیص است. به این صورت که اگر مجبور هستید شیرها، لوله ها و یا حتی لوازم خانگی خود مانند کتری آب را به دلیل رسوبات سفید روی آن ها (که رسوبات آهکی هستند) مرتباً تمیز کنید، آب سخت دارید و اگر گیاهان خود را با آبی که دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم بوده آبیاری کنید، به علت تجمع این مواد در خاک ممکن است پوسته سفید، نه قارچ، بلکه رسوبات معدنی را در بالای خاک ببینید و از آن جا که بیشتر مواد معدنی در خاک رسوب می کنند و بر سطح pH خاک تأثیر می گذارند (قلیایی تر می شود) می تواند منجر به از بین رفتن گیاهان اسیدی شود؛ زیرا گیاهان اسیدی دوست دار این نوع خاک نیستند.

همچنین تجمع مواد معدنی در خاک می تواند تأمین مواد مغذی مورد نیاز گیاه را دشوار کند. بنابراین باید برای آب سخت جایگزین مناسبی پیدا کرد که آب مقطر یک گزینه خوب است و یک آب مناسب برای گیاهان.

چرا آب مقطر یک آب مناسب برای گیاهان و آبیاری آن ها است؟

آب مقطر با انواعی که دارد دارای کاربردهای زیادی است که یکی از آن ها آبیاری گیاهان است. به این صورت که می توانیم به طور مرتب خاک را با آب مقطر شستشو دهیم تا از تجمع برخی مواد معدنی چون کلسیم و منیزیم جلوگیری کنیم. اما این آب بدلیل تقطیر هزینه بالایی دارد و استفاده از آن برای آبیاری گیاهان پرهزینه خواهد بود.

فروش آب مقطر

آب باران؛ آب مناسب برای گیاهان

برای آبیاری گیاهان با آب باران باید از ظروف مناسب برای جمع آوری آن استفاده کنیم. از آنجایی که آب باران دارای مواد معدنی کمتری از جمله کلسیم و منیزیم است گیاهان دچار آسیب نمی شوند. آب باران کلر ندارد و از همین موضوع یکی از مزیت های آن برای آبیاری محسوب می شود. اما از معایب آب باران می توانیم به اسیدی بودن آن در مناطق آلوده اشاره کنیم که سلامت گیاهان را تهدید می کند.

زمان مناسب آبیاری گیاهان چه زمانی است؟

آبیاری گیاهان مختلف با توجه به نیازهای رطوبتی آن ها فرق می کند و علاوه بر آن نوع گلدان، سیستم حرارتی، تهویه و … نیز بر مقدار آب مورد نیاز گیاهان موثر خواهد بود. از این رو باید زمان مناسب برای آبیاری گیاهان را بدانیم تا با آبیاری زیاد و یا کم باعث خرابی و از بین رفتن گیاه نشویم. بهترین زمان برای آبیاری گیاهان زمانی است که برگ های آن ها پژمرده نشده باشند. که این زمان را می توانیم با روش زیر تشخیص دهیم، می توانید انگشت خود را تا حدود 3 سانتی متری خاک گلدان قرار دهید و اگر رطوبت کافی نداشته باشد زمان آبیاری آن فرا رسیده است؛ نکته دیگری که هنگام آبیاری گیاهان باید به آن توجه کنیم این است که در طول شبانه روز باید زمان مناسبی را برای آبیاری گیاهان انتخاب کنیم که صبح های زود زمان بسیار مناسبی هستند زیرا آب دیرتر تبخیر می شود.

زمان مناسب برای آبیاری گیاهان

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اتوکلاو چیست؟ اتوکلاو اصطلاحا به ماشینی گفته می ­شود که مکان استریلیزه کردن با روش فیزیکی را فراهم می ­کند. این روش فیزیکی با استفاده از بخار با فشار بالا، منجر به کشتن باکتری ­­ها، ویروس ­ها و حتی تخم قارچ ­ها و میکروب ­های موجود در مواد یاقیمانده در داخل مجراها، می گردد. در […]

بسیار پیش می‌آید که فرش یا مبلمان در اثر بی دقتی، هول شدن، بازی کردن بچه کوچک و … کثیف می‌شوند. این کثیفی‌ها شامل  ریختن چای و قهوه، بستنی و خورشت و … می‌تواند باشد. اما با وجودی که یک بخشی از فرش یا مبلمان کثیف شده است، اما شستن تمام فرش معمولا راه منطقی […]

مواد شیمایی میتوانند خطرات بالقوه ای برای انسان و محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل هم هست که باید در نگهداری آنها موارد مختلفی رعایت شوند تا این خطر به کمترین مقدار خود برسد. در مقاله پیش رو به اقدامات لازم برای نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها خواهیم پرداخت. شرکت های تولید کننده […]

محیط کشت مالونات یکی از انواع محیط کشت های مایع مورد استفاده در آزمایشگاه های میکروبی است که از آن برای بررسی توانایی باکتری از مالونات سدیم به عنوان منبع کربن استفاده می شود.در مقاله پیش رو نگاه دقیق تری به محیط کشت مالونات می اندازیم.   اجزاء تشکیل دهنده محیط کشت مالونات حاوی مالونات […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا