باکتری های مفید! استفاده از باکتری به جای سولهای خورشیدی!

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گویند در آینده سلول‌های خورشیدی مبتنی بر باکتری می‌توانند با سلول‌های خورشیدی رایج کنونی رقابت کنند و از نور خورشید، حتی از پشت ابر هم انرژی خورشید را ذخیره کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، موجودات میکروسکوپی از اولین ابزارهایی بودند که برای ذخیره انرژی خورشید استفاده می‌شدند، به همین دلیل از آنها برای ساختن سلول‌های خورشیدی بهینه استفاده می‌شود.

اکنون پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) یک راه جدید برای ساخت سلول‌های خورشیدی حاوی باکتری ابداع کرده‌اند که کارایی بیشتری نسبت به سیستم‌های مشابه دارد و حتی می‌تواند در روزهای ابری نیز کار کند.

به طور معمول، در سلول‌های خورشیدی بیوژنیک یا سلول خورشیدی زیستی با موجودات زنده، رنگی از باکتری‌ها استخراج می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد نور را فتوسنتز کنند. متاسفانه این فرایند می‌تواند پیچیده باشد و ممکن است نیاز به حلال‌های سمی داشته باشد.

بنابراین، تیم محققان از یک جایگزین مناسب و ساده استفاده کرد. خود باکتری ها!

آنها ابتدا ژنتیک باکتری E. coli را مهندسی کردند تا رنگی به نام لیکوپن تولید کند که به طور طبیعی در انجام فتوسنتز موثر است. سپس باکتری‌ها در یک ماده نیمه‌هادی پوشیده شده و روی یک صفحه شیشه‌ای اعمال می‌شوند. با قرار دادن دستگاه در معرض نور، تیم توانست یک تراکم جریانی به میزان 0.686 میلی‌آمپر در هر سانتی‌متر مربع ثبت کند که تقریبا دو برابر سایر سلول‌های خورشیدی بیوژنیک بود.

محققان همچنین گفتند که این سلول خورشیدی به خوبی قادر به کار در نور کم نیز هست که می‌تواند در مناطقی از جهان که آفتاب کمی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

سلول خورشیدی باکتریایی

“ویکرامادیتیا یاداو” پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: ما بیشترین تراکم جریان را برای یک سلول خورشیدی بیوژنیک ثبت کردیم. ‌این مواد هیبریدی (ترکیبی) که ما در حال توسعه آن هستیم، می‌تواند به صورت پایدار تجاری‌سازی شود و با بهینه‌سازی کافی، می‌تواند با سلول‌های خورشیدی رایج رقابت کند.

محققان تخمین می‌زنند که فرآیند ابداعی آنها تنها 10 درصد هزینه معمول را خواهد داشت.

در حال حاضر، فرآیند پردازش نیمه‌هادی، باکتری‌ها را می‌کشد، اما تیم امیدوار است که در نهایت یک روش جایگزین را پیدا کند که آنها را زنده نگه دارد، جایی که آنها می‌توانند به طور مداوم رنگ تولید کنند و طول عمر سلول خورشیدی بیوژنیک را افزایش دهند.

آدرس اصل خبر:
https://newatlas.com/bacteria-solar-cell/55339

همچنین پیشنهاد میشود ویدئو “سلول های خورشیدی بسیار نازک در حد برگه ی کاغذ!” را نیز تماشا کنید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

لوله های کشت انواع گوناگونی از لوله های آزمایش در آزمایشگاه میکروب شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از آن ها لوله آزمایش معمولی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، این لوله ها برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها در محیط کشت مصنوعی(جامد یا مایع) به کار می رود. دهانه این لوله […]

چهارشنبه سوری کم خطر با تمادکالا چهارشنبه سوری، از قدیمی ترین رسوم ایران باستان است. این جشن از غروب آخرین سه شنبه سال تا پس از نیمه شب آخرین چهارشنبه سال است و از اصلی ترین مشخصات این رسم، برپا کردن آتش و پریدن از روی آن است. این رسم در ایران باستان، به عنوان […]

کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی جوهر لیمو یکی از افزودنی های مهم غذایی است که در طیف گسترده ای از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب اسیدی با نام علمی اسیدسیتریک شناخته می شود و به صورت دانه های سفید تولید می گردد. اسیدسیتریک اسیدی ضعیف است که در صنایع غذایی […]

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری ! کمر انسان، در اکثر فعالیت های روزانه در معرض فشار قرار دارد. از طرفی اگر فشار زیادی وارد شود، دچار درد می‌شود و از سویی دیگر اگر فعالیت های روزانه بدی داشته باشیم به طور مثال بد بنشینیم یا فشار زیادی وارد کنیم، دچار درد خواهد شد. طبق آمار، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا