انواع محلول ضدعفونی کننده دست خانگی

بهداشت دست ها در پیشگیری و جلوگیری از انتقال بسیاری از بیماری ها تاثیرگذار است. این تاثیر به حدی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که قبل از تمام وعده های غذایی دست های خود را به خوبی ضدعفونی کنید.

با گسترش بیماری های مختلفی از قبیل ابولا، کرونا(COVID19)، سارس، آنفولانزای خوکی و بسیاری دیگر از بیماری هایی که در سال های اخیر شاهد همه گیری آنها بوده ایم، اهمیت استفاده از ضدعفونی کننده ها بیش از پیش مشخص شده است. میکروب ها انواع مختلفی دارند که اصلیترین آنها باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها هستند. این میکروارگانیسم ها به سلول های سالم بدن انسان متصل شده و شروع به تکثیر خودشان و آلوده کردن دیگر سلول های بدن می‌کنند. این فرآیند ممکن است تا جایی پیش برود که بدن دیگر قادر به انجام عملکردهای عادی و روزانه خود نباشد و حتی در نهایت منجر به مرگ شود.

فروش محلول ضدعفونی کننده

ضدعفونی کردن دست ها، یکی از راه های بسیار مناسب برای نابودسازی ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها است تا نتوانند بدن انسان را بیمار کنند. برای این منظور به طور کلی از صابون ها(شستشوی دست) و یا ضدعفونی کننده ها استفاده می شود.

شستشو با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده؟

استفاده از صابون و شستشوی دست بدلیل قیمت ارزان و همچنین تمیز شدن دست از آلودگی های فیزیکی قابل مشاهده، نسبت به محلول های ضدعفونی کننده برتری دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که با شستشو لزوما میکروارگانیسم ها از بین نمیروند و در بسیاری از موارد تنها از روی دست شسته شده و با آب خارج می شوند.

فروش محلول ضدعفونی کننده دست افروز

اما ممکن است در بسیاری از شرایط امکان استفاده از اب و صابون و شستشوی کامل دست ها وجود نداشته باشد. در این موارد بهترین گزینه استفاده از محلول های ضدعفونی کننده دست است. این محلول ها دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی میکروارگانیسم ها می شوند.

فروش ژل ضد عفونی کننده دست لطیفه

مقایسه ضدعفونی کننده دست و آب و صابون

ساخت انواع محلول ضدعفونی کننده دست خانگی

در اینترنت فرمول های مختلفی برای ساختن محلول های ضدعفونی کننده در خانه یافت می شود. ما نیز در این مقاله آموزشی قصد داریم تا به شما چند فرمول برای ساخت محلول ضدعفونی کننده مخصوص دست در خانه معرفی کنیم.

در حال حاضر بهترین و در دسترس ترین ماده ای که خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته باشد و برای پوست مناسب باشد، الکل است. به همین دلیل نیز بهتر است در محلول های ضدعفونی کننده از الکل های اتانول یا ایزوپروپانول استفاده شود.

توجه کنید که استفاده از دیگر الکل ها(غیز از اتانول و ایزوپروپانول) مانند متانول برای ضدعفونی کردن پوست بسیار خطرناک است و اثرات سمی به جا خواهد گذاشت. پس حتما مطمئن شوید که از الکل اتانول یا پروپانول استفاده می کنید.

در مقاله دیگری “طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی” را مطابق با پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی آموزش داده ایم.

ممکن است در اینترنت فرمول هایی را ببینید که از آب ژاول (وایتکس) یا آب اکسیژنه برای ضدعفونی کننده استفاده کرده اند. اما این مواد برای پوست مضر هستند و تنها برای ضدعفونی کردن سطوح قابل استفاده هستند.

فرمول 1: ژل آلوئه ورا

برای ساخت این ژل نیاز به الکل 99% و مقداری ژل آلوئه ورا دارید. یک پیمانه را برداشته و آن را به اندازه دو سوم با الکل پر کنید. باقی پیمانه را با ژل آلوئه ورا پر کنید. ژل آلوئه ورا باعث بوی بهتر الکل و همچنین نرم شدن و پیدا کردن خاصیت ژلی آن می شود. در صورت تمایل می توانید اسانس های دیگر نیز به آن اضافه کنید.

فروش محلول ضدعفونی کننده آلوئه ورا

فرمول 2: اسانس ها

همانطور که گفته شد، بخش اصلی و بسیار مهم محلول ضدعفونی کننده، الکل آن است. بهترین غلظت برای محلول های ضدعفونی کننده 70 درصد است. یعنی درنهایت که محلول آماده شد، باید 70% حجم آن را الکل تشکیل بدهد. به همین دلیل هم شما می توانید هفت دهم یا تقریبا دو سوم ظرف را از الکل و باقی آن را با آب و اسانس پر کنید تا بوی خوبی پیدا کند. می توانید از اسانس پرتقال، چای، آلوورا و … استفاده کنید. برای اسانس چندقطره بیشتر استفاده نکنید و باقی محلول را با آب جوشیده یا آب مقطر پر کنید.

بهتر است برای 500 سی سی محلول، در حد چند قطره نیز گلیسیرین اضافه کنید تا باعث خشکی پوست دست نیز نشود.

دیگر فرمول ها

بیش از این دلیلی برای ارائه پیشنهاد در زمینه محلول های ضدعفونی کننده وجود ندارد و با توجه به نکات گفته شده، خودتان میتوانید با استفاده از خلاقیتتان انواع محلول های ضدعفونی کننده خانگی را با رایحه های مختلف بسازید؛ تنها کافیست به دو نکته توجه کنید:

  1. غلظت نهایی الکل در داخل محلول باید نزدیک به 70% باشد.
  2. بیش از چند قطره از اسانس ها یا مواد چرب به محلول اضافه نکنید. زیرا باعث کاهش اثرگذاری آن می شود.

توصیه نهایی در زمینه ضدعفونی کننده های دست

شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده ها، خودشان از بهترین ترکیبات و دقیقترین نسبت ها استفاده می کنند. از آنجایی که تعیین غلظت و نسبت دقیق مواد موجود در محلول برای ساخت آن در خانه تقریبا غیر ممکن است، پیشنهاد می شود تا زمانی که به محلول ها و ژل های آماده ضدعفونی کننده دست دسترسی دارید، اقدام به ساخت نوع خانگی آنها نکنید و از محصولات با کیفیت شرکتهای تولید کننده استفاده کنید. انواع مختلفی از این محلول های ضدعفونی کننده دست که عمدتا از نمونه های خانگی با کیفیتتر هستند در بازار موجود هستند. تمادکالا نیز اقدام به فروش برخی از آنها می کند.

شستن دست ها با آب و صابون نیز کار بهتری نسبت به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده است. در نتیجه تا زمانی که به آب و صابون دسترسی دارید، بهتر است محلول های ضدعفونی کننده را جایگزین آنها نکنید. اما برای خارج خانه و زمانی که آب موجود نیست، ضدعفونی کننده های دست گزینه ای بسیار مناسب و بهداشتی هستند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اسید سولفوریک مایعی شفاف، روغنی و بی بو (میزان بو بستگی به درجه خلوص دارد) با نام های سولفات هیدروژن و جوهر گوگرد و فرمول شیمیایی H2SO4  که دارای جرم مولی 98.078 g/mol است. فروشگاه اینترنتی تمادکالا در زمینه  فروش اینترنتی اسید سولفوریک فعالیت می کند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مقاله […]

هگزان یا هیدرید هکسیل (به انگلیسی: Hexane) یک ترکیب آلی از دسته آلکان‌ها با شش اتم کربن است که فرمول شیمیایی آن CH3(CH2)4CH3 می­باشد. در نامگذاری آیوپاک (IUPAC) نرمال هگزان به آلکان راست زنجیر بدون شاخه ای اطلاق میشود که دارای زنجیری شیش کربنه به فرمول مولکولی C6H14 باشد هگزان ماده شیمیایی است که از نفت […]

یکی از مشکلاتی که همه ما تجربه کرده ایم، لکه یا رنگی است که به هیچ وسیله پاک نمی شود و اثر آن روی سطح باقی می ماند. برای پاک کردن اینگونه موارد می توانید از موادی مانند استون استفاده کرد. در مقاله پیش رو به معرفی استون و نحوه پاک کردن سطوح و کاربردهای […]

انواع دستکش کار

22 شهریور 1399
انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا