انواع ماسک برای کاهش خطر انتقال ویروس

ماسک برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا ویروس

مدتی است ویروس کرونا مردم کل جهان را درگیر کرده و باعث اختلال در روند معمول زندگی شان شده است. کرونا ویروس به خانواده بزرگی از ویروس ها گفته می شود که در بدن پرندگان و پستانداران قابلیت شیوع و انتقال داشته و ویروس سرماخوردگی تا سارس و مرس و کووید19 را در بر می گیرد که ویروس های خطرناک تر و شدیدتری هستند. تاکنون دارو و یا واکسنی برای درمان این نوع ویروس یافت نشده و تنها راه موجود تلاش برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است.

فروش ماسک N95

انواع ماسک برای کاهش خطر انتقال ویروس

استفاده از ماسک آزمایشگاهی یکی از روش هایی است که می تواند تا حدی باعث کاهش خطر انتقال ویروس شود اما در کنار آن نیاز به رعایت سایر اصول بهداشتی نیز توصیه می شود. استفاده از ماسک باعث می شود ذرات معلق حاوی ویروس در هنگام عطسه و سرفه در محیط پخش نشده و روی سطوح قرار نگیرند و عملا احتمال سرایت بیماری به سایرین را کاهش دهد. در ادامه به معرفی انواع ماسک های موجود و میزان تاثیرگذاری آن ها پرداخته می شود.

 

انواع ماسک

به طور کلی ماسک ها به دو گروه فیلتردار و بدون فیلتر تقسیم می شوند. ماسک های فیلتر دار به سری های R ،N ،P و FFP و ماسک های بدون فیلتر در سه دسته ماسک های پزشکی یا جراحی، ماسک های معمولی دولایه و ماسک های جراحی سه لایه تقسیم بندی می شوند.

ماسک های فیلتردار

  • ماسک های سری FFP به سه گروه تقسیم می شوند. سری اول FFP1 در برابر ذرات درشت تر از 5 میکرونی، FFP2 در برابر ذرات 2تا5 میکرونی و دسته FFP3 در برابر ذرات زیر 2میکرومتری قابلیت فیلتراسیون به ترتیب با درصدهای 80، 94 و 99 دارند.

ماسک های فیلتردار FFP mask

  • ماسک های سری N در گروه های N95، N99،N100 دسته بندی شده اند. که به ترتیب جلوی ورود 95،99،100 درصد ذرات معلق در هوا را می تواند بگیرد. لازم به ذکر است این گونه ماسک ها نهایتا تا هشت ساعت قابلیت استفاده داشته و پس از آن باید تعویض گردد.

ماسک های فیلتردار N100

  • ماسک های سری R نیز همانند سری N در سه گروه R95،R99،R100 قرار می گیرند و بر خلاف سری N تا حدودی در برابر روغن مقاوم اند.

ماسک فیلتردار R95mask

  • ماسک های سریP به شدت در برابر روغن مقاوم اند و در انواع P95، P99،P100 در دسترس اند.

P95MASK ماسک فیلتردار

ماسک های بدون فیلتر

  • ماسک های جراحی و پزشکی برای جلوگیری از ورود ذرات بزرگ و ترشحات به دهان و بینی به کار می رود و عملا در برابر ذرات ریز تاثیر چندانی ندارند و می توانند نفوذ کنند.
  • ماسک های معمولی دولایه کش دار: از این گونه ماسک ها برای جلوگیری و پخش ترشحات دهان و بینی به محیط استفاده می شود و توانایی ایجاد ممانعت در برابر نفوذ ذرات معلق خارجی و همچنین خون را ندارد.
  • ماسک های جراحی سه لایه بند دار: این دسته از ماسک ها فرد را در برابر خون و سایر ترشحات مصون نگه داشته و می تواند مانع از نفوذ 95درصدی باکتری ها شود. مزیتی که این نوع نسبت به ماسک های دولایه دارد، چسبیدن کامل آن به صورت است که امکان نفوذ ذرات معلق را به حداقل می رساند.

ماسک مناسب در برابر ویروس کرونا

از میان ماسک های معرفی شده، ماسک N95 بهترین گزینه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن است اما به شرط آنکه طول عمر مفید آن در نظر گرفته شده و شرایط استفاده از آن رعایت شود. این ماسک تا 95درصد می تواند ذرات معلق را فیلتر کند و مانع از ورود آن به بدن انسان شود. در صورت نیاز به ماسک هایی با کارکرد بهتر، ماسک های سری P و R پیشنهاد می شود، هرچند ویروس کرونا جزو ویروس های درشت دسته بندی می شود و ماسک N95 به تنهایی قادر به جلوگیری از نفوذ آن می باشد. ماسک ها را نمی توان شست و دوباره استفاده کرد زیرا منافذ الیاف آن باز شده و عملا ساختار آن تغییر می کند. همچنین در صورتی که ماسک مرطوب شود، باید سریعا تعویض گردد زیرا تبدیل به محل مناسبی برای تجمع ویروس خواهد شد.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که هر مثقال چند گرم است یا هر پوند چند کیلوگرم است. تعداد واحدهای مختلف وزن بسیار زیاد است که تعداد زیادی از آنها واحدهای سنتی ایران هستند. واحدهای مختلفی برای اندازه‌گیری وزن وجود دارد و در کشورهای مختلف نیز استانداردهای مختلفی مورد تایید است که هرکدام […]

اکثر باکتری‌ها توانایی تخمیر کربوهیدرات ها، به ویژه قندها را دارند. معمولاً هر باکتری فقط می تواند برخی از قندها را تخمیر کند. بنابراین، قندهایی که یک باکتری می تواند آنها را تخمیر کند و قندهایی که نمی تواند از ویژگی های آن باکتری است و بنابراین معیار مهمی برای شناسایی آن است. آگار سه […]

یکی از ابزارهایی که به منظور سنجش و اندازه گرفتن دما و حرارت استفاه می شود ترمومتر یا دماسنج است. که دارای انواع مختلفی بوده و ترمومتر صنعتی یکی از پرکاربردترین انواع ترمومتر است. معرفی ترمومترهای صنعتی در بیش تر فرایندها، نیاز داریم که به صورت پی در پی و مداوم، دما را مورد بررسی […]

هر ماده شیمیایی صد در صد خالص نبوده و ناخالصی دارد. سود پرک نیز به عنون یک ماده شیمیایی حاوی ناخالصی است. سود پرک یکی از مواد بسیار کاربرد در صنایع مختلف است. به علت کاربرد صنعتی، انجام صحیح آزمون تعیین درصد خلوص سود پرک اهمیت زیادی دارد. سود پرک سود پرک یا همان هیدروکسید […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا