آشنایی با فواید و انواع زانوبند طبی

زانو بند طبی یا بریس زانو نوعی وسیله پزشکی کمک کننده است که در زمان زانودرد می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین ورزشکاران ازآن‌جهت جلوگیری ازانواع زانوبند طبی ایجاد آسیب به زانوهایشان استفاده می‌کنند.
زمانی که از زانوبندطبی به‌خصوص زانوبندهای پروفیلاکتیک که نقش حمایت کننده و محافظت کننده از زانوها رادارند، استفاده می‌کنید درواقع از رباط‌های زانو در برابر آسیب‌های احتمالی حمایت کرده‌اید. همچنین این وسیله در افرادی که دچار آرتروز زانو هستند نقش درمانی و جلوگیری کننده از پیشرفت بیماری را دارد.
در زمان‌های گذشته ورزشکاری که دچار پارگی رباط می‌شد، مجبور بود از دوران حرفه‌ای خداحافظی کند اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، راه‌های درمانی خاصی برای این عارضه و تجهیزات مؤثر در روند بهبودی ورزشکار ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع زانوبند طبی و فواید و مزایایی که دارند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. لطفاً با ما همراه شوید.

انواع زانوبند طبی و مشخصات آن‌ها

بریس های زانو یا زانوبندها معمولاً مناسب با وضعیت اندامی بیمار و به‌منظور اثربخشی قابل‌قبول طراحی و ساخته می‌شوند. بیماران در ابتدا در کلینیک های تخصصی موردبررسی بیومکانیکال و معاینه قرار می‌گیرند این بررسی‌ها شامل اسکن فشاری کف پا و اسکن سه‌بعدی ستون فقرات است. به‌وسیله این بررسی‌ها مشکلات ساختاری آن‌ها مشخص می‌شود و با استفاده از نتایج نوع مشکل و زانوبند مناسب تشخیص داده می‌شود.
خرید انواع زانو بند طبی
زانو بندهای مختلف بر اساس کارکرد و میزان اثربخشی که دارند با همدیگر متفاوت‌اند. برخی از زانوبندها در جهت جلوگیری از آسیب به‌زانو طراحی‌شده‌اند و برخی دیگر نیز به‌منظور کنترل درد و حمایت از زانو آسیب‌دیده تولید می‌شوند. همچنین برخی دیگر از زانوبندها جهت ثابت نگه‌داشتن زانو مستعد آسیب و بی‌حرکت نگه داشتن زانو در جهت تسریع در روند بهبودی، تهیه و تولید می‌گردند.

کاربرد انواع زانوبند طبی

زانوبندها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای هدف خاصی طراحی و تولید می‌شوند.

 

زانوبندهای طبی کارکردی

یکی از انواع زانوبندها، زانوبند طبی کارکردی است که در جهت ثابت نگه داشتن مفصل زانو مورداستفاده قرار می‌گیرد. افرادی که احتمال دارد به دلیل مشکلات ساختاری درون یا اطراف زانو مانند ضعیف بودن رباط‌ها یا جابجایی احتمالی زانو، زانوهایشان دچار آسیب گردد، می‌تواند با استفاده از زانوبند کارکردی با ثابت نگه داشتن زانو، در برابر آسیب‌های احتمالی زانوهای خود را حفظ نمایند.

زانوبندهای کارکردی خود دارای انواع مختلفی هستند که برای انتخاب بهترین نوع آن‌ها، باید به مشکل زانوی خود و فعالیتی که انجام می‌دهید توجه نمایید.

زانوبند طبی کنترل کننده‌ی حرکت

افرادی که دچار کشیدگی بیش از حد رباط های کنار زانوی خود هستند، بهترین گزینه برای آنها استفاده از زانوبند طبی کنترل کننده حرکت است. این زانوبند، دارای یک لایه نئوپرن است و در داخل و بیرون آن از فلز برای حمایت رباط‌ها، استفاده می شود. از این زانوبند طبی معمولاً برای فعالیت‌هایی استفاده می‌ گردد که مستلزم چرخش با محوریت زانو، توقف و شروع و یا خم کردن مداوم زانو است.

زانوبند طبی کنترل کشکک

نوع دیگری از زانوبندهای طبی در بازار موجود است که به زانوبند طبی کنترل کشکک زانو( پاتلا) معروفند. زمانی که کشکک زانوی فردی جا به جا شده باشد، مبتلا به سندرم فشار پاتلوفمورال خواهد بود، درواقع فرد دچار آرتروز زانو بوده ، یا مبتلا به نرمی غضروف کشکک زانو (CMP) است. برای چنین افرادی استفاده از زانوبند طبی کنترل کشکک زانو، می‌تواند برای کاهش حرکت استخوان موثر گردد. این نوع زانوبند، نوعی زانوبند نئوپرنی است که پوشیده می‌شود. در این وسیله پزشکی قسمت بازی وجود دارد که کشکک زانو را می‌توان مشاهده کرد. تاثیر این زانوبند طبی به گونه ای است که سبب می شود در زمان راه رفتن ، دویدن و اسکوات، کشکک زانو در جای خود ثابت نگه داشته شود.

زانوبندهای طبی توان بخش

زانوبندهای طبی توان بخشی برای آن دسته از افرادی تجویز می شود که نیاز است زانوهایشان جهت بهبودی کامل پس از جراحی زانو، مانند: ترمیم مینیسک یا ترمیم رباط صلیبی جلوی زانو (ACL)، ثابت نگه داشته شوند. این زانوبندها با ثابت نگه داشتن زانو در حین فعالیت به تسریع در بهبودی کمک می کنند. برای این بیماران در ابتدا زانوبند بلدسو (Bledsoe) یا ثابت نگه دارنده‌ی زانو (ایموبلایزر)، استفاده می‌شود سپس بعد از بهبودی، در زمان فعالیت‌های ورزشی، زانوبند طبی کارکردی اتجویز می گردد که باید استفاده کنند.

زانوبند طبی بلدسو (Bledsoe)

زانوبند طبی بلدسو از آن دسته زانوبندهای طبی است که برای بیماران بلافاصله پس از جراحی تجویز می شود تا با استفاده از مکانیسم ساده‌ای، از باز و بسته شدن زانو تا حدزیادی، جلوگیری کند و قفل شود تا زانو بدون حرکت بماند. این فرایند تا پیشرفت روند بهبودی و توانایی تحمل حرکت بیشتر مفاصل ادامه خواهد داشت پس از آن مکانیسم قفل زانوبند غیرفعال شده و این اجازه به زانو داده می شود که تا حد تعیین شده باز و بسته شود.

زانوبند طبی مفصل دار

انواع زانوبند طبی مفصل دار در جهت حمایت و جلوگیری از کشش بیش از حد زانو یا بر هم خوردن تراز، مناسب سیستم فرد طراحی شده‌اند این زانوبندها با پشتیبانی از زانو، به ایجاد ثبات در این مفصل مهم می توانند کمک کننده باشند. با پوشیدن بریس‌ و زانوبندهای طبی،گرمایی در ناحیه مفصل ایجاد می شود که باعث تسکین درد و تسریع روند درمان می‌شود.
زانوبند طبی مفصل دار، دارای لولاهای کار شده در آن هستند که، حرکت زانو را به شیوه‌ای مشابه حرکت طبیعی زانو ولی با حداکثر حمایت، امکان پذیر می سازد. توانایی زانوبند طبی مفصل‌ دار تاحدی است که می‌تواند به جلو و عقب حرکت کند همچنین با ایجاد محدودیت در حرکت‌های جانبی یا چرخشی، از آسیب بیشتر زانو جلوگیری نماید
زانوبند کشی: از مهم ترین زانوبندهای طبی مفصل دار هستند که که با تاثیر در عملکرد زانوها در راه رفتن، ایستادن، نشستن، اسکوات زدن و حتی غلتیدن در زمان خواب،سبب راحت تر حرکت کردن آنها وتسریع در بهبود آنها خواهند شد.
برای بروز زانودرد دلایل مختلفی وجود دارد که درهرکدام، مکانیسم متفاوتی سبب آسیب و ایجاد درد در زانو می شود. در بهبود و کاهش درد ناشی از این بیماری می توان از تجهیزات پزشکی خاصی به نام زانوبند طبی کششی استفاده نمود که نقش محافظت کننده داشته و سبب تسریع دوره درمان زانودرد می شود.

ثابت نگه دارنده‌ی زانو (ایموبلایزر زانو)

نوع دیگری از زانوبندهای طبی به نام ثابت نگه دارنده‌ی زانو (ایموبلایزر زانو) وجود دارند که وظیفه ثابت نگه داشتن زانوآسیب دیده را برعهده دارد. این زانوبند طبی، نوعی زانوبند پارچه‌ای بلندی است که کل ساق پا و ران را پوشش می دهد و همچنین بخش‌های حمایتی فلزی در داخل و خارج خود دارد. این بندها در زمان استفاده بسته می شوند و بدین ترتیب سبب ثابت نگه داشتن زانو می‌شود. مزیت استفاده از ثابت نگه دارنده‌ی زانو (ایموبلایزر)، در مقایسه با آتل پلاستیکی، در این است که زانوبند ایموبلایزر قابلیت باز شدن طی روند درمان و انجام فعالیت های سبک را دارا است.

زانوبندهای طبی کاهنده‌ی فشار (آنلودر)

افرادی که وزن و فشار زیادی را در مفصل خود تحمل می کنند، زانوبند طبی کاهنده‌ی فشار (آنلودر) بهترین و مناسب ترین گزینه برای آن ها است تا وزن و فشار از مفصل زانو برداشته شود و درد کاهش یابد. این نوع زانوبند معمولاً برای کنترل درد ناشی از مشکلات التهابی همچون: تاندونیت، آرتروز زانو، پاتلوفمورال، سندرم فشار ایلیوتیبیال باند و نرمی غضروف کشکک زانو یا کندرومالاسی پاتلا (CMP) استفاده می‌گردد. این زانوبندها خود دارای انواع مختلفی هستند از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دسته ای از زانوبندهای کنترل فشار، زانوبند کنترل حرکت کشکک زانو (پاتلا) است که در قسمت جلویی آن ، پدی به شکل J تعبیه شده است که سبب می شود کشکک زانو به صورت ملایم به بالا هدایت شده و از آسیب جلوگیری کند، از این زانوبند در مواردی از جمله تاندونیت کشکک زانو استفاده می شود.
  • افرادی که دچار سندرم فشار ایلیوتیبیال باند هستند دردی درون زانو خود احساس می کنند که با بستن بندی دور قسمت پایینی مفصل زانو، بهبود پیدا می کند.مکانیسم اثر این زانوبند این گونه است که این بند،سبب فشار به ایلیوتیبیال باند در محل ورود آن به ساق پا می شود و نیروهای مکانیکی وارده بر آن را کاهش می‌دهد.
  • دسته ای دیگر از افراد هستند که از زانوبندهای کاهنده‌ی فشار (آنلودر)، برای راحتی استفاده می کنند. این زانوبندها معمولا از زانو در برابر فشار مستقیم یا کشش بیش از حد محافظت نمی‌کنند. اگر شما نیز دچار فشار و کشش در ناحیه زانو خود هستید حتما برای انتخاب زانوبند مناسب با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید.

زانوبندهای طبی پروفیلاکتیک

در مواردی که احتمال آسیب به زانو زیاد است مانند انجام ورزش های تماسی که سبب ایجاد ضربه به زانو می شود، از زانوبندهای طبی پروفیلاکتیک استفاده می شود. این نوع زانوبند همانند یک پد از زانو محافظت می کندتا دچار آسیب نشود. از این زانوبند حتی افرادی که دچار آسیب نیستند نیز می توانند جهت جلوگیری از ایجاد آسیب احتمالی استفاده نمایند. پد موجود در ناحیه کشکک زانو از ایجاد صدمه و آسیب احتمالی جلوگیری می کند.

آستین زانو

از متداول ترین حمایت کننده های زانو می توان به آستین زانو اشاره کرد. آستین زانو زانوبند نیست؛ اما از زانو در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند و درد و تورم های ناشی از برخورد را به حداقل می رساند.

زانوبند طبی برای درمان آرتروز

همانطور که گفته شد زانوبند طبی علاوه بر نقش حفاظتی، می تواند سبب کاهش علایم بیماری آرتروز شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نماید.آرتروز (OA)،سبب تورم مفاصل می‌شود که سبب کاهش دامنه حرکتی فرد بیمار می گردد.آرتروز ممکن است در مفاصل مختلف بدن از جمله مفاصل مچ پا، گردن، شانه و مچ دست ایجاد شود.با استفاده از زانوبند طبی درمان آرتروز می توان تا حدودی علایم بیماری را کنترل کرد و درد بیماری را کاهش داد. البته در زمان تشخیص بیماری در ابتدا پزشک درمان‌های غیر جراحی را برای بیمار تجویز می کند تا حدودی از عدم توانایی حرکت کاهش یاید پس از آن جهت شروع بهبودی، زانوبند طبی ویژه تجویز می شود.

استفاده از زانوبند طبی جهت شروع درمان بیماری آرتروز مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت:

  • افزایش ثبات: طراحی زانوبندهای طبی به گونه ای است که درد و ناراحتی ناحیه تحت درمان را کاهش می دهد. از این زانوبندها برای برداشتن وزن اضافی از روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مفصل و کاهش درد استفاده می گردد.
  • کاهش تورم: برخی از زانوبندهای طبی سبب کاهش تورم ناشی از آرتروز می شوند. مکانیسم این زانوبندها بدین صورت است که در ابتدا بر روی ناحیه آسیب دیده فشار ایجاد می کنند تا تورم پس از فعالیت فرد بیمار کاهش یابد.
  • کاهش فشار:در صورتی که مفاصل زیر کشکک زانو یا استخوان‌های مچ پای فرد بیمار ضعیف است ، استفاده از زانوبندی که بخشی باز دارد، کمک می‌کند تا فشار و درد کاهش بیاید وازبخش‌های مجاور نیز حمایت شود.
  • افزایش اعتماد به نفس:معمولا استفاده از زانوبند و اطمینان از حمایت گر بودن آن، سبب افزایش اعتناد بنفس در فرد بیمار خواهد شد. افردی بیمار در زمان راه رفتن و فعالیت احساس می کنند که زانوهایشان خالی می شود و در نتیجه میترسند از آن ها استفاده کنند.زانوبند طبی برای آرتروز با ثابت نگه داشتن مفاصل زانو سبب افزایش اعتماد بنفس فرد در زمان راه رفتن خواهد شد.

فواید زانوبندهای طبی

همانطور که در بالا اشاره شد زانوبندهای طبی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها فواید و ویژگی ای خاص خود را دارا هستند.اما مهم ترین فواید استفاده از زانوبندها که در همه انواع زانوبندها مشترک است عبارتند از:

  • نگهدارنده زانو
  • کاهش دهنده درد زانو
  • پیشگیری از آسیب دیدگی های احتمالی زانو
  • ثبات و پایداری زانو
  • کاهش اصطحکاک بین مفاصل زانو
  • کاهش درد زانو

در زمان انتخاب و خرید زانوبند طبی باید به موارد توجه نمود . نکاتی از قبیل:
زانوبند باید به درستی و مناسب فرد بیمار انتخاب گردد. زیرا انتخاب زانوبند نامناسب می تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و سبب ایحاد مشکلاتی برای فرد شود.همچنین در زمان فعالیت اگر زانوبند طبی نامناسب داشته باشید ممکن است آسیب به مفاصل شما وارد شود.
زانوبند انتخابی نباید در عملکرد مفاصل شما اختلال ایجاد نماید درصورتی که به صورت اشتباهی از زانوبند نامناسب استفاده نمایید ممکن است درد و ناراحتی را برای شما به همراه داشته باشد.بنابرین بهتر است در زمان انتخاب زانوبند طبی چه برای درمان بیماری و چه برای جلوگیری از آسیب و محافظت کننده از مفاصل ، حتما ازپزشک متخصص راهنمایی و مشاوره بخواهید تا حداکثر استفاده و اثربخشی را ببینید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

چسب رسانا چیست؟ چسب رسانا یکی از مواد پر کاربردی است که امروزه جهت اتصالات قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد و توسط بارگذاری رزین های آلی با ذرات کوچک پر کننده غیر آلی که به طور کلی شامل فلزات و نیتریدهای فلزی هستند، تولید می شوند. رسانش الکتریکی و رسانش گرمایی چیست؟ برای […]

امروزه بسیاری از ما در مورد سطوح خود تمیزشونده میشنویم که در صنایع مختلفی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. کشف این خاصیت،از اثر نیلوفری آبی شروع شده است. مدت ها مشاهده شده است که نیلوفر آبی گلی است که به هیچ عنوان کثیف نمیشود(حتی با اینکه در مرداب ها و آبهای گل آلود زندگی میکنند). […]

انسان ها دو قلب دارند. بله درست خواندید، همه انسان ها دو قلب دارند. همه ما از وجود یک قلب که در پشت قفسه سینه می تپد و کار انتقال خون و اکسیژن را انجام می دهد آگاهی داریم. اما قلب دوم چطور؟ قلب دوم ما در قسمت پایین بدن، در واقع همان پا قرار […]

سدیم استات، سدیم اتانات یا استات سدیم با فرمول شیمیایی CH3COONa، یک ترکیب بی رنگ و بی بو، محلول در آب، اتانول، متانول و هیدرازین است. این ماده یک نمک سدیمی استیک اسید است. در مقاله پیش رو به معرفی سدیم استات و کاربردهای آن میپردازیم. سدیم استات از واکنش استیک اسید و سدیم بی کربنات […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا