انواع آب مقطر

آب مقطر به آب خالص می گویند. این آب فاقد ناخالصی است و کاربردهای زیادی دارد که در مقاله پیش رو به معرفی آب مقطر و انواع آن خواهیم پرداخت.

واژه “مقطر” هم خانواده واژه تقطیر است. آب مقطر به آبی گفته می شود که روی آن عملیات تقطیر انجام شده باشد. به طور کلی آبی که در طبیعت وجود دارد یا آب شیر، دارای ناخالصی هایی هستند که ممکن است برای بعضی از استفاده ها مناسب نباشند. به همین دلیل از آب مقطر استفاده می شود.

آب مقطر چیست؟

آب مقطر در وافع H2O خالص است. روی آب شیر یا هر آب دیگری که ممکن است در طبیعت پیدا شود، عملیات تقطیر را انجام می دهند تا به آب خالص دست یابند. گاهی نیاز است آب بسیار خالص تر از آبی باشد که یک بار روی آن عملیات تقطیر انجام شده است و در این حالت از اب دو با جند بار تقطیر استفاده می شود.

در عملیات تقطیر آب ناخالص را حرارت می دهند تا تبخیر شود و سپس بخار جاصل از تبخیر آن را دوباره میعان کرده و در ظرف دیگری حمع آوری می کنند. با تبخیر شدن آب، ناخالصی های همراه با آن در ظرف باقی می ماند و بخار آن تقریبا بخار آب خالص است و با میعان دوباره آن به آب خالص دست خواهند یافت.

البته لازم به ذکر است که آب مقطر، لزوما بدون یون نیست و ممکن است یون هایی درون آن وجود داشته باشند.

انواع آب مقطر

آب مقطر یک بار تقطیر

این آب مقطر پایین ترین گرید آب مقطر است که ممکن است یافت شود. روی این آب یک بار عملیات تقطیر انجام شده است و از خلوص نسبتا خوبی (نسبت به آب شهری) برخوردار است.

آب مقطر دو بار تقطیر

آب مقطر دو بار تقطیر ار خلوص بالاتری نسبت به آب مقطر یک بار تقطیر برخوردار است. روی این آب یک بار دیگر فرآیند تقطیر انجام شده است تا به خلوص بالاتری دست یافته شود.

فروش آب مقطر

آب مقطر چند بار تقطیر

آب مقطری که بیش از دو بار عملیات تقطیر روی آن انجام شده باشد.

انواع آب مقطر _ آب دی یونیزه

آب دی یونیزه

همانطور که گفته شد، آب مقطر لزوما فاقد یون های موجود در آب نیست و بر اساس این بون ها، ممکن است پی اچی(pH) ای متفاوت با آب کاملا خالص (که گفته می شود باید pH آن 7 باشد.) داشته باشد. معمولا این موضوع را از روی رسانایی آب (که شاخصی برای اندازه گیری یون های موجود در آب است) متوجه می شوند.

در کاربردهایی که لازم است آب علاوه بر خالص بودن، فاقد هرگونه یون نیز باشد، باید از آب دی یونیزه استفاده شود. آب دی یونیزه فاقد یون است. در واقع آب دی یونیزه هیچ چیز نیست جز H2O.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۱۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

متالورژی پودر یکی از شاخه‌های علم متالورژی است که در آن مواد را به ذرات ریز تبدیل نموده و با حرارت دادن و انجام شدن عمل تف جوشی (سینترینگ) قطعه مورد نظر تولید می­شود. تولید این پودر از مواد با اندازه‌های مختلفی انجام می­گیرد. ذرات با اندازه ریزتر برای متالورژی پودر مورد استفاده است زیرا […]

مواد شیمیایی می توانند خطرات مختلفی برای انسان و محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل است که باید به نگهداری و انبار کردن آنها توجه ویژه ای شود.  هرکدام از مواد شیمیایی دارای ویژگی ها و خطرات مختلفی هستند که با مطالعه صفحات ایمنی مواد شیمیایی (MSDS) میتوان این اطلاعات را بدست آورد. سایت […]

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟ وجود سانتریفیوژها در تمام آزمایشگاه ها لازم و ضروری است و کار با سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند بسیار مهم و حائز اهمیت است. زیرا از این دستگاه می توانیم برای جداسازی های پژوهشی، علمی و پزشکی استفاده کنیم. سانتریفیوژ دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه […]

دماسنج جیوه ای چیست؟ دماسنج جیوه ای یکی از انواع دماسنج های پرکاربرد است. شاید بتوان گفت پرکابردترین دماسنجی است که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود. در مقاله پیش رو به معرفی این دماسنج، اساس کار دماسنج جیوه ای، انواع و کاربرد دماسنج جیوه ای خواهیم پرداخت. دماسنج جیوه ای وسیله ای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا