اسید بوریک و کاربرد ها

اسید بوریک که به نام های دیگر نظیر اسید اورتوبوریک و هیدروژن بورات معرف است، یک اسید معدنی ضعیف با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است. اسید بوریک اولین بار توسط ویلهلم هومبرگ از واکنش بوراکس با اسید های معدنی تهیه شد و  که عنوان sal sedativum Hombergi ( نمک آرام بخش هومبرگ) گرفت.

فروش اسید بوریک

ساختار اسید بوریک

فرمول شیمیایی اسید بوریک H3BO3 و فرمول مولکولی آن BH3O3، با جرم مولی 61.83 گرم در مول است. شکل ساختاری آن به صورت زیر است:

مولکول اسید بوریک

اتم بور مرکزی به 3 گروه (HO-) هیدروکسیل متصل است که می تواند پیوند هیدروژن قوی تشکیل دهد. طول باند B-O مولکول 196 پی ام(pm) و طول باند O-H آن 97 پی ام(pm) است.

کریستال اسید بوریک از مولکول های B(OH)3 با پیوند هیدروژنی به طول 272 پی ام(pm) شاخته شده است و فاصله بین دو لایه مجاور آن 318 پی ام(pm) است.

کریستال اسید بوریک

تهیه اسید بوریک

اسید بوریک از 2 روش زیر به دست می آید:

1) از واکنش مواد معدنی مثل بوراکس (Na2B4O7 · 10H2O) با اسید قوی همانند HCl:

Na2B4O7·10H2O + 2 HCl → 4 H3BO3 + 2 NaCl + 5 H2O

2)از هیدرولیز BBr3 یا B2H6:

BBr3 + 3 H2O → B(OH)3 + 3 HBr

B2H6 + 6 H2O → 2 B(OH)3 + 6 H2  

خصوصیات فیزیکی اسید بوریک

به صورت بلورهای بی رنگ یا پودر سفید رنگ با چگالی 1.435 گرم بر میلی لیتر، نقطه ذوب 170.9 درجه سانتی گراد و نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد است.

خصوصیات شیمیایی اسید بوریک

اسید بوریک یک اسید مونوبازیک ضعیف بوده و اسید لوئیس محسوب می شود، که در اسید سولفوریک بی آب و آب جوش حل می گردد. برای ساخت اسید متابریک(HBO2) کافی است، اسید بوریک را تا دمای بیش از 170 درجه سانتی گراد گرم کرد.

H3BO3 → HBO2 + H2O

کاربرد اسید بوریک

کاربرد اسید بوریک در صنعت

به عنوان ماده اولیه در تولید فایبرگلاس کاربرد دارد که از آن برای تقویت پلاستیک در لوله کشی های صنعتی و یا تخته های مدار رایانه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از اسید بوریک در تولید شیشه نمایشگر های LCD، در صنعت جواهرات جهت کاهش اکسیداسیون سطح در ترکیب با مقداری الکل دناتوره برای لحیم کاری کاربرد دارد.

کاربرد اسید بوریک در پزشکی

به عنوان ضدعفونی کننده برای بریدگی و یا سوختگی های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن برای درمان آکنه و برای جلوگیری از قارچ انگشتان پا به صورت پودر در جوراب ها استفاده می شود. از محلول بسیار رقیق اسید بوریک برای شست و شوی چشم و گوش شده استفاده شده و گاهی برای درمان عفونت های قارچی که داروهای موجود به درمان پاسخ نداده و عامل آن ها کاندیدا آلبیکانز نبوده استفاده می شود. اما باید توجه داشت که مصرف مکرر آن به خصوص برای نوزادان بسیار سمی است.

کاربرد اسید بوریک برای محافظت

از اسید بوریک در ساخت انواع حشره کش ها، جلوگیری و از بین بردن انواع پوسیدگی خشک و مرطوب در الوار ها و همچنین برای جلوگیری از  حمله حشرات و قارچ ها در ترکیب با اتیلن گلیکول به عنوان حامل برای پوست خارجی چوب استفاده کرد.

کاربرد اسید بوریک به عنوان بافر pH

از اسید بوریک به منظور جلوگیری از افزایش اسیدیته در استخر های شنا به عنوان یک اسید ضعیف استفاده می شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اسید سولفوریک یا جوهر گوگرد، یک اسید معدنی بسیار قوی با فرمول شیمیایی H2SO4 و چگالی 1.83 g/cm3 است. اسید سولفوریک برای اولین بار با تقطیر زاج سبز با مس(II) سولفات توسط جابر ابن حیان تولید شد. اسید ساختار قطبی دارد و با هر نسبتی در آب حل می‌شود. این اسید به دلیل داشتن پیوند […]

در این مقاله توضیحاتی پیرامون انواع میکروسکوپ های مختلف و مقایسه میکروسکوپ ها داده خواهد شد. میکروسکوپ‌های الکترونی ابزاری مناسب و کارآمد برای کسب اطلاع از ساختار مواد در دنیای نانو هستند. آنها با توجه به ماهیت نور مرئی و اساس کار میکروسکوپ‌های نوری نسبت به این گونه میکروسکوپ‌ها ارجحیت دارند. همان طور که می‌دانید […]

در بسیاری از پروژه­ های آزمایشگاهی لازم است برای انجام آزمایش مورد نظر ابتدا شرایط و محیط مناسب برای آن آزمایش را فراهم کرد تا نتایج حاصل از آزمایش درست و با خطای کمتری بدست آید. یکی از این شرایط که تاثیر غیرقابل چشم­ پوشی در نتایج نهایی آزمایش دارد شستشوی ظروف آزمایشگاهی است. روش […]

سختی چیست به مقاومت هر ماده در برابر تغییر شکل پلاستیک، سختی گفته می شود. سختی، میزان مقاومت سطح ماده در برابر تغییر شکل دائم یا پلاستیک است. از آنجایی که در هنگام تست میزان سختی ماده، نفوذکننده به سطح فشار داده می‌شود، سختی را می‌توان به عنوان میزان مقاومت ماده در برابر نیروی فشاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا