اسپاتول و کاربرد های آن

اسپاتول ابزاری قاشقک مانند است که از آن برای برداشتن و انتقال مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این وسیله در آزمایشگاه‌های شیمی کاربرد زیادی دارد.

اسپاتول یا همان قاشقک آزمایشگاهی وسیله ایست که برای نمونه برداری از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. انواعی از آن دارای دو سر هستند که در یک سر آن‌ها قاشقک و در سر دیگر آن‌ها قسمتی وجود دارد که می‌توان از آن برای خرد کردن مواد یا خراشیدن استفاده کرد.
فروش اسپاتول

اسپاتول آزمایشگاهی چیست؟

انواع اسپاتول

اسپاتول‌ها ممکن است در جنس های مختلف فلزی، پلاستیکی و چینی باشند. اسپاتول های فلزی معمولا از جنس فولاد ضد زنگ هستند. اسپاتول‌های پلاستیکی عمدتا از جنس های PTFE، پلی استایرن و پلی آمیدی هستند. در ایران عمدتا از اسپاتول‌های فلزی استفاده می‌شود.

اسپاتول‌های از جنس فولاد زنگ نزن در مقابل آب جوش، اسیدها، بازها و اغلب حلال‌ها مقاوم هستند.

اسپاتول های پلی استایرنی معمولا برای کارهای آزمایشگاهی استفاده می‌شوند که بعد از استفاده اسپاتول دور انداخته می‌شود. این اسپاتول‌ها یک بار مصرف هستند.

میکرواسپاتول در واقع همان اسپاتول است که برای برداشتن مقادیر خیلی کم مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه در قسمت انتهایی بسیاری از اسپاتول ها قرار گرفته است، تیغه ای برای تراشیدن یا خرد کردن مواد شیمیایی است.

انواع اسپاتول

کاربردهای اسپاتول

کاربرد اصلی اسپاتول ها در آزمایشگاه‌های شیمی است. کاربرد عمده این وسیله برای برای برداشتن مواد شیمیایی از ظروف مختلف است. همچنین از این وسیله برای نمونه برداری از مواد شیمیایی، خراشیدن، پاک کردن نمونه ها از مواد زیستی یا رسوبات و باقیمانده های مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شود. یکی از مهمترین کاربرد اسپاتول‌ها وزن کشی و اندازه گیری وزن مواد شیمیایی است.

از اسپاتول ها در دندان پزشکی نیز استفاده می‌شود. در لابراتوارهای دندان پزشکی و مطب‌ها از این وسیله برای نرم کردن و پخش کردم قالب ها، سیمان ها و موم ها استفاده می‌شود.

قاشقک آزمایشگاهی

قاشقک آزمایشگاهی همان اسپاتول است. تنها قاشقک نام فارسی آن است که به جای اسپاتول یا اسپاچول برگزیده شده است.

نحوه استفاده از قاشقک آزمایشگاهی

در این بخش به آموزش استفاده از قاشقک و نحوه برداشتن مقدار مشخصی از ماده با آن پرداخته می‌شود.

وزن کردن با استفاده از اسپاتول

  1. ابتدا یک کاغذ یا ظرفی که قصد ریختن ماده روی آن را دارید را روی ترازو گذاشته و ترازو را صفر کنید.
  2. قاشقک را مانند شکل بالا در دست بگیرید.
  3. مقدار کمی از ماده مورد نظر را با استفاده از قاشقک از ظرف نگهدارنده نمونه برداشته و روی کاغذ یا ظرف اندازه گیری بریزید.
    *برای ریختن ماده با استفاده از انگشت اشاره یا دست دیگر، آرام آرام به قاشقک ضربه وارد کنید تا با هر ضربه مقدار کمی ماده در محل اندازه گیری ریخته شود.
  4. همین کار را چند دفعه تکرار کنید تا به وزن مورد نظر برسید.

*حتما توجه داشته باشید که برای برداشتن وزن هایی پایین، استفاده از اسپاتول های کوچکتر بسیار راحتتر است.

*هرچه به وزن نهایی نزدیکتر میشوید، ضربات آهسته تری به اسپاتول وارد کنید تا مقدار کمتری ماده روی ترازو بریزد. در انجام اینکار دقت داشته باشید زیرا در صورتی که بیش از مقدار مورد نیاز ماده بریزید، مجبورید تمام فرآیند وزن کشی را از اول تکرار کنید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۱۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

انواع دستکش کار

22 شهریور 1399
انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت […]

کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی جوهر لیمو یکی از افزودنی های مهم غذایی است که در طیف گسترده ای از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب اسیدی با نام علمی اسیدسیتریک شناخته می شود و به صورت دانه های سفید تولید می گردد. اسیدسیتریک اسیدی ضعیف است که در صنایع غذایی […]

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که گرافن چیست؟ گرافن یکی از ساختار های کربنی است که در قرن اخیر کشف شده است. سوال بعدی کاربرد گرافن و روش سنتز گرافن است؛ ساختار گرافن بدلیل ویژگی هایی که دارد، کاربرد زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است که در مقاله پیش رو […]

پرداخت طلا فرایندی است که در طی آن به منظور بالا بردن خواص سایشی طلا، سطح طلا توسط ماشین آلات به خصوص صاف، صیقلی و براق می شود.  فرایند پرداخت طلا در صنعت طلا و جواهر سازی از اهیمت زیادی برخوردار است. دلیل این فرایند آسیبی است که در زمان ساخت طلا و جواهر، در […]

2 پاسخ به “اسپاتول و کاربرد های آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا