آموزش استخراج طلا از فلزات

استخراج طلا از فلزات

اگر کمی با استخراج طلا آشنا باشید می دانید که امروزه استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، برد های کامپیوتری، لامپ و … امکان پذیر است.

اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است که چرا در تمامی دوران ها استخراج طلا مورد توجه بوده است ؟ طلا فلزی زرد رنگ و براق است که این نوع فلز به عنوان با ارزش ترین فلز از دیرباز مورد توجه بوده است بدون شک در طبیعت نیز، طلا یکی از زیباترین عنصرها در میان سایر عناصر دیگر است. این عنصر دارای جلای فلزی است و دارای رنگ زرد است. اما در صورتی که به شکل رگه نازک باشد به رنگ های سیاه، سرخ و ارغوانی نیز در طبیعت دیده می شود. شاید جالب باشد تا بدانید که می توان این فلز را در طبیعت به‌شکل دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ ‌ها، رگه‌ ها و آبرفت ‌ها به صورت خالص پیدا کرد و همچنین به‌ صورت محلول جامد با دیگر عنصرها مانند نقره (الکتروم )، به ‌شکل یک آلیاژ با فلزاتی چون مس و پالادیم قابل مشاهده است.
با توجه به کمیاب بودن این فلز، طلا دارای ارزش بسیار بالایی است و امروزه استخراج طلا از فلزات نیز بسیار رواج پیدا کرده است ممکن است با شنیدن این خبر برایتان این سوال پیش بیایید که استخراج طلا از فلزات مانند نیکل یا مس و یا سایر فلزات دیگر مثل آهن چگونه امکان پذیر است. از این رو ما در این مقاله با بررسی روش های استخراج طلا از فلزات اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

استخراج طلا از فلزات

انواع روش های استخراج طلا از فلزات

  •  سوزاندن برد های الکتریکی
  •  استفاده از محلول سیانید
  •  استفاده از محلول اسید پراکسید
  •  روش اسید کاری (اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید و اسید سولفوریک)
  •  استفاده از بی سولفا سدیم
  •  روش غالکاری
  •  بیولوژیکی
  •  پودر کردن بردهای الکتریکی

جداسازی طلا از قطعات فلزی

استخراج طلا از فلزاتی مثل نیکل، مس، آهن یکی از عمده سوالاتی است که برای بیشتر افراد علاقمند به این کار پیش می آید. در این روش جداسازی اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید مناسب ترین مواد برای این استخراج هستند که بسیاری از افراد از این اسید ها برای استخراج استفاده می کنند زیرا طلا در این اسید حل نمی شود و ذرات طلا به صورت ورقه های نازک و یا پودر در اسید باقی می ماند. بسیاری از قطعاتی که آبکاری طلا شده اند با استفاده از محلول اسید پراکسید جدا سازی می شوند در این روش نیز در یک بشل بعد از قرار دادن این قطعات محلول اسیدپراکسید را ریخته و زمان می دهیم تا فلزات پایه در محلول حل شود و سپس طلای موجود در فلز در محلول باقی می ماند.
روش آبکاری معکوس هم در جدا سازی طلا از فلزات ایه بسیار اهمیت دارد اسید سولفوریک و آبکاری معکوس زمانی که فلز پایه مس باشد بسیار تاثیرگذار است زیرا با این ترکیب طلا از سطح فلز جدا شده و به شکل پودر در انتهای ظرف باقی می ماند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در استخراج طلا

استخراج طلا از لوازم الکتریکی سنگ ها و بعضی از فلزات نیاز به استفاده از مواد شیمیایی خاصی دارد که استفاده از آن ها در فرایند استخراج بسیار الزامی است.

اسید نیتریک: در استخراج طلا اسید نیتریک برای حل و بازیابی طلا از جدا سازی آن از فلزات بسیار کاربرد دارد.

هیدروکلریک اسید: این اسید خطر کمتری نسبت به اسید نیتریک دارد و در غلظت های بین 25 تا32 به بازار عرضه می شود از این نوع اسید نیز در استخراج طلا و نقره استفاده می شود.

استانوس کلرید: از این محلول برای تشخیص فلزاتی مانند طلا و پلاتین استفاده می شود و در مقایسه با سایر اسید ها این محلول کم خطر و مورد اعتماد تر است.

سدیم کربنات، سدیم نیترات: در فرایند جدا سازی و استخراج طلا از فلزات از این ماده استفاده می شود این ماده می تواند ناخالصی های طلا را از آن جدا نماید.

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر

بهترین روش جداسازی طلا از قطعات الکترونیکی همچون رم های از کار افتاده ، سی پی یوهای کامپیوتر ، برد موبایل یا حتی کارت گرافیک های قدیمی فقط با 2 روش کاملا تضمینی و آسان انجام می شود. در این بخش بهترین روش های استخراج طلا از قطعات کامپیوتر را آموزش خواهیم داد پس تا انتها همراه باشید.

بسیاری از افراد بر این باورند که استخراج طلا از قطعات کامپیوتر نیاز به هزینه های هنگفت و بالایی دارد اما جداسازی طلا از قراضه های قطعات الکترونیکی در حقیقت جمع آوری طلا با صرف کمترین هزینه است ، چرا که در بازار بردهای بسیاری از موبایل و قطعات سخت افزاری کامپیوتر یافت می شود که عمر زیادی دارند و به راحتی با یک پرس و جو می توان آن ها را تهیه کرد.
از آن جایی که میزان طلا در برد های قدیمی بیشتر است پس در صورتی که فردی بتواند آن ها را پیدا کند قطعا استخراج طلای زیاد تری را می تواند انجام دهد. داشتن مهارت کار با انواع اسید و آگاهی از علم شیمی در این مهارت بسیار مهم و تا ثیرگذار است.

استخراج طلا از قطعات کامپیوتری

آموزش استخراج طلا بوسیله اسید نیتریک

برای شروع، ابتدا قطعات را جدا کرده و در یک بشل قرار می دهیم ممکن است اندازه قطعات از بشل بزرگتر باشد در این صورت اندازه ها را کوچک کنید ممکن است طلا در نوک و وسط قطعه باشد از این رو مراقب باشید تا دورنیندازید بعد از این کار با اسیدنیتریک، قطعه ها را اسیدکاری می کنیم و زمان می دهیم تا رنگ محلول به رنگ سبز تیره در آید و تا جایی که ممکن است طلا از فلزات پایه جدا شود تا در فرآیند تیزاب کاری ، کار آسان تری پیش رو داشته باشیم.

خرید اسید نیتریک
بعد از حل شدن فلزات پایه در اسید نیتریک مواد باقی مانده در اسید را جداسازی و با آب مقطر خوب می شوییم . مواد جدا شده از مرحله اسیدکاری را در یک بشر می ریزیم و به آن ها اسید هیدروکلریک اضافه می کنیم و کم کم اسیدنیتریک را به محلول اضافه کرده تا تیزاب تولید شود و فلزات باقی مانده در مواد از جمله طلا در تیزاب حل شود.

خرید اسید هیدروکلریک

پس از این که اطمینان پیدا کردیم همه فلزات از جمله طلا در تیزاب حل شده است باید صبر کنیم تا محلول ته نشین شود ، محلول را با کاغذ صافی ، فیلتر می کنیم و مواد باقی مانده را با آب می شوییم تا همه محلول کلرید طلا از مواد شسته شود.

بازیافت طلا بوسیله ی اسید نیتریک

آموزش استخراج طلا با حرارت بالا (استخراج طلا با استفاده از اسید سولفوریک)

در این استخراج از دمای 200 درجه سانتی گراد برای قطعاتی که شامل طلا می باشند استفاده می شود پس از جدا سازی پلاستیک ها، و مواد اضافی به مواد مقداری اسیدسولفوریک اضافه می کنیم و می گذاریم تا چند ساعت ضایعات در اسیدسولفوریک بمانند معمولا بعد از 1 ساعت الی 2 ساعت بهتر است تا اسید را جدا کرده و باقیمانده ضایعات را تا دمای 800 درجه سانتی گراد دوباره گرم کنیم، آلومینیوم در این مرحله ذوب و از چرخه خارج می شود.

برای خنک شدن ضایعات باقی مانده آن ها را به مدت 2 تا 4 ساعت در محلی خشک و خنک نگهداری می کنیم سپس به آن ها استیک اسید 10% اضافه کرده و مقداری روغن فلکسون اضافه کرده و در دمای 40 تا 50 درجه سانتی گراد 24 ساعت نگهداری می کنیم.

بعد از گذشت یک شبانه روز هیدروکلریک اسید 35 درصد صنعتی را به محلول اضافه کرده و پس از این که دمای ماده به 80 تا 90 درجه سانتی گراد رسید به مدت 4 تا 6 ساعت به محلول دست نمی زنیم و بعد از این زمان می بینیم که رسوب طلا و نقره در محلول ایجاد می شود. با استفاده از صافی مناسب آن را چند بار از صافی رد کرده و رسوب طلا را از محلول جدا می کنیم.

بایافت طلا بوسیله ی حرارت بالا

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۸۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اکثر باکتری‌ها توانایی تخمیر کربوهیدرات ها، به ویژه قندها را دارند. معمولاً هر باکتری فقط می تواند برخی از قندها را تخمیر کند. بنابراین، قندهایی که یک باکتری می تواند آنها را تخمیر کند و قندهایی که نمی تواند از ویژگی های آن باکتری است و بنابراین معیار مهمی برای شناسایی آن است. آگار سه […]

استخراج طلا از فلزات اگر کمی با استخراج طلا آشنا باشید می دانید که امروزه استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، برد های کامپیوتری، لامپ و … امکان پذیر است. اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است که چرا در تمامی دوران ها استخراج طلا مورد توجه بوده است ؟ طلا فلزی زرد […]

نانوذرات و ویژگی­های آن­ها یکی از عرصه‌های مهم نانوتکنولوژی تولید نانوذرات است. دو ویژگی مهم ذرات در مقیاس نانومتری کـه عبارت‌ است از: برای تحلیل خواص آن‌ها از قوانین و مبانی مکانیک کوانتومی استفاده می‌شود زیرا قـوانین فیزیـک کلاسـیک در مـورد آن‌ها دیگر کارایی لازم را ندارند. با کاهش اندازه ذرات، نسبت سطح به حجم […]

بنتونیت چیست؟ بنتونیت یک رس متورم جاذب بوده که بیشتر متشکل از مونت موریلونیت است. این ماده معمولا از هوازدگی خاکسترهای آتشفشانی در آب دریا تشکیل می شود. همین امر باعث تبدیل شیشه های آتشفشانی موجود در خاکستر به مینرال های رسی می گردد و به صورت لایه های ساندویچی در بین دیگر انواع صخره […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا