مصارف و کاربرد کلرید روی

کلرید روی(Zinc Choloride) یا ZnCl2 یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنعت است که معمولا در کاربرد های پایین دستی استفاده میشود. در مقاله پیش رو به معرفی کلرید روی، کاربردهای آن و نکات ایمنی کار با آن می پردازیم.

کلرید روی دارای 9 ساختار کریستالی شناخته شده است که معمولا بی رنگ یا سفید رنگ هستند. این ماده بشدت محلول در آب است و جاذب قوی آب به حساب می آید. به همین دلیل نیز باید به دور از آب نگهداری شود.

فروش کلرید روی آزمایشگاهی
فروش روی کلرید صنعتی

ساختار و خواص کلرید روی

ساختار و خواص کلرید روی

کلرید روی جزو مواد چندشکلی(Polymorph) است. این ماده دارای 4 شکل شناخته شده است. این ترکیب را می توانید در بسیاری از حلال ها مانند متانول، اتانول، گلیسرول، استن و اتر حل کرد.

ZnCl2 برون آب را میتوان از واکنش فلز روی با هیدروکلریک اسید تولید میشود:

Zn(s) + 2 HCl → ZnCl2 + H2(g)

همچنین در مقیاس صنعتی این ماده با استفاده از واکنش زیر تولید میشود:

ZnS(s) + 2 HCl(aq) → ZnCl2(aq) + H2S(g)

این ماده معمولا به صورت گرانول است و دارای طعمی تند می باشد. در ادامه موارد ایمنی مربوط به کلرید روی را مشاهده می کنید:

  • کلرید روی باعث سوزش پوست میشود. در صورت تماس با پوست، باید آنرا به سرعت از روی پوست پاک کرده و پوست را با آب و صابون شست.
  • زینک کلراید در صورت ورود به سیستم گوارشی نیز باعث سوزش میشود. در صورت برخورد با چشم باید چشم به سرعت شسته شود.
  • برای کار با زینک کلراید باید حتما از روپوش و دستکش محافظ استفاده شود.

فروش روپوش آزمایشگاهی

کاربردهای کلرید رویکلرید روی صنعتی

کلرید روی کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف و صنعتی دارد. در ادامه برخی از کاربردهای کلرید روی آورده شده اند.

کاربرد کلرید روی در سنتزهای ارگانیک

از این ماده در سنتزهای ارگانیک و عالی بسیار استفاده می شود. کلرید روی میتواند به عنوان یک اسید لوییس مورد استفاده قرار بگیرد که بیشتر در سنتزهای آزمایشگاهی استفاده می شود. همچنین از آن به همراه HCl برای تهیه آلکالوکلریدها استفاده می شود. از آن در بسیاری از واکنش های آلی دیگر نیز استفاده میشود که بیان و بررسی آنها از حوصله این مقاله خارج است.

کاربرد کلرید روی در صنایع نساجی و کاغذسازی

محلول های آبی کلرید روی، دارای ویژگی جالبی از نشاسته، ابریشم و سلولز است. از کلرید روی در الیاف به عنوان عامل ضدحریق استفاده می شود.

کاربرد کلرید روی در درمان سرطان پوست

کلرید روی میتواند باعث مرگ سلولها شود. از آن به عنوان یکی از درمان های جایگزین برای سرطان پوست استفاده می شود. البته این ماده بیشتر در داروهای تقلبی درمان سرطان مورد استفاده قرار می گرد که سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در مورد آنها هشدار داده است. از آنجایی که درمانهای بسیار بهتری وجود دارند، استفاده از آن در درمان سرطان توصیه نمی شود.

کاربرد کلرید روی در کشاورزی

روی کلرید در کشاورزی نیز کاربرد دارد. یکی از عناصر مهم در رشد گیاهان است. محصولات کشاورزی را در معرض محلول های روی قرار می دهند که این محلول ها از ترکیب کلرید روی با دیگر مواد تهیه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کودهای کشاورزی و کاربرد مواد شیمیایی مختلف در کشاورزی، میتوانید مقاله  “انواع کود شیمیایی” را مطالعه فرمایید.

دیگر کاربردها کلرید روی

در ادامه برخی از دیگر کاربردهای کلرید روی به صورت تیتروار خواهند آمد:

  • از این ماده در باتری سلولهای خشک استفاده میشود.
  • برای جداسازی روغن از آب و کاهش پایداری روغن در آب میتوان از کلرید روی استفاده کرد.
  • در تولید رزین های تبادل یونی از این ماده استفاده میشود.
  • در تولید و محافظت از چوب و چسب مورد استفاده قرار میگیرد.
  • میتواند نمکها و اکسیدها را از سطح فلزات پاک کند.
  • به عنوان عامل معلق ساز در فرآیند استخراج سنگ معدن استفاده میشود.
  • از این ماده برای برخی اسکلتهای کربنی ساختمانی نیز استفاده میشود.

فروشگاه تمادکالا در زمینه فروش انواع مواد شیمیایی از جمله کلرید روی آماده خدمت رسانی می باشد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص هریک از مواد شیمیایی می توانید با واحد مشاوره تماد کالا ارتباط برقرار کنید.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۹۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

میکروسکوپ الکترونی روبشی، رایجترین نوع میکروسکوپ الکترونی است و ارزانترین آنالیز برای مشخصه یابی سطح مواد است. در مقاله ی پیش رو سعی می شود سه نوع اصلی این میکروسکوپ را بررسی کرده و با یک دیگر مقایسه کنیم تا پژوهشگران محترم بتوانند آنالیز مورد نیاز خود را به بهترین شکل انتخاب کنند. SEM میکروسکوپ […]

مواد شیمیایی خطرناک به موادی گفته می شود که می تواند موجب آسیب آنی و فوری به افراد، تجهیزات و محیط گردند. کالاهای خطرناک در بسیاری از کشورها بر اساس سیستم ملل متحد(UN) طبقه بندی شده و برچسب گذاری می شوند. این سیستم کمک می کند که خصوصیات و خطرات اینگونه مواد سریعاً قابل تشخیص باشد. […]

  میکروسکوپ الکترونی عبوری روبشی(میکروسکوپ STEM)، اصول اولیه ی میکروسکوپ الکترونی عبوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی را با یکدیگر ترکیب می‌کند و می‌تواند قابلیتی از هر دو نوع میکروسکوپ باشد. مانند TEM، STEM به نمونه‌‌‌های خیلی نازک احتیاج دارد و از الکترون‌‌های عبوری از نمونه استفاده می‌کند. یکی از برتری‌‌‌های اصولی آن نسبت به TEM […]

دماسنج جیوه ای چیست؟ دماسنج جیوه ای یکی از انواع دماسنج های پرکاربرد است. شاید بتوان گفت پرکابردترین دماسنجی است که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود. در مقاله پیش رو به معرفی این دماسنج، اساس کار دماسنج جیوه ای، انواع و کاربرد دماسنج جیوه ای خواهیم پرداخت. دماسنج جیوه ای وسیله ای […]

یک پاسخ به “مصارف و کاربرد کلرید روی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا