کربن فعال پودری

کربن فعال پودری چیست

کربن فعال پودری (Powdered Activated Carbons) ماده ایست که سطح فعال بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نیز توانایی جذب بازه بسیار گسترده ای از مواد را دارد. کاربرد های این مدل از کربن فعال با کربن فعال گرانولی(Granular Activated Carbon) متفاوت است. از کربن فعال گرانولی بیشتر برای کاربردهای تصفیه استفاده می شود اماد کربن فعال پودری در کاربردهای غذایی، بهداشتی و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. کربن فعال پودر با نام “PAC” نیز شناخته می شود که مخفف “Powdered Activated Carbon” است.

فروش کربن فعال پودری

فروش کربن فعال گرانولی

فروش کربن فعال آزمایشگاهی

کربن فعال پودری به کربن فعالی گفته می شود که اندازه ذرات آن عمدتا کوچکتر از 0.075 میلیمتر است. البته سازمان های مختلف تعریف های مختلفی برای اندازه ذرات کربن پودری ارائه داده اند. اما به طور کلی اگر ذرات آن عمدتا کوچکتر از 0.15 میلیمتر باشند، میتوان آنرا کربن فعال پودری نامید.

کربن فعال پودری

ویژگی‌های کربن فعال پودری

  •  جذب سطحی
  •  فعالیت سطحی (انرژی سطح)
  •  ساختار متخلخل
  •  چگالی ظاهری
  •  اندازه ذرات
  •  سختی
  •  PH

جذب سطحی کربن فعال پودری

در زغال فعال، جذب مواد و مولکول های مختلف، از طریق سطح صورت می گیرد. برهمکنش سطحی زغال فعال و ماده جذب شوند، به صورت عمده توسط نیروهای واندروالسی است. این نیروها موجب اتصال دیگر مولکول ها به کربن فعال می شوند. از آنجایی که این سطح فعال در کربن فعال بسیار زیاد است، درنتیجه توانایی جذب آن نیز بسیار بالاست.

فعالیت سطحی کربن فعال پودری

معمولا فعالیت سطحی سطوح بر اساس نسبت سطح فعال آن به وزن بیان می شود. سطح فعال کربن فعال پودری به طور معمول در محدوده 800-1500 m2/g بیان می شود. در نتیجه آن هرچه سطح فعال بیشتر باشد، جذب سطحی نیز بیشتر است.

ساختار متخلخل کربن فعال پودری

این ساختار متخلخل است که به کربن، سطح فعال بیشتری می دهد. خلل و فرج داخل ساختار، باعث جذب می شوند و مواد در این خلل و فرج هم می توانند جذب شوند. البته ساختار این تخلخل ها و شکل آنها نیز تاثیر زیادی در میزان جذب ذغال فعال دارد. به عنوان مثال تخلخل های بسته، هیچ جذبی نخواهند داشت زیرا با محیط در تماس نیستند.

چگالی ظاهری کربن فعال پودری

این چگالی با نام چگالی بالک(توده ماده) نیز شناخته می شود و منظور از آن، وزن ماده در واحد حجم است.(فرض می شود که تخلخلی وجود ندارد و هر آنچه که از بیرون دیده می شود به عنوان حجم در نظر گرفته می شود.)

اندازه ذرات کربن فعال پودری

معمولا اندازه ذرات کربن فعال پودری با قطر ذرات یا یا مش بیان می شود. معمولا اندازه ذرات کربن فعال پودری کوچکتر از 0.15 میلیمتر است.

سختی کربن فعال پودری

سختی برای ذغالی که قرار است یکی دوبار مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی اهمیتی ندارد اما برای زمانهایی که قرار است از کربن اکتیو چندین بار استفاده شود و این کربن از مراحل احیا(که ممکن است به آن فشار اعمال شود) عبور داده می شود، سختی آن اهمیت پیدا می کند. برای اندازه گیری، سختی الماس را 100 درنظر می گیریم و سختی کربن فعال را نسبت به آن می سنجیم.

PH کربن فعال پودری

pH یکی از خصوصیات مهم کربن فعال است. این خصوصیت می تواند در نگهداری مواد جذب شده تاثیرگذار باشد. معمولا pH ذغال های فعال، بین 6-10 است اما بسته به محیط و مواد جذب شده، این pH م ظتواند تغییر بکند.

کاربرد کربن فعال پودری

از کربن فعال پودری در کاربردهای بسیاری استفاده می شود. در زیر به تعدادی از این کاربردها اشاره شده است:

  • تصفیه هوا
  • تصفیه اب
  • افزودنی خوراکی ها(مانند بستنی و …)
  • درمان مسمومیت ها(استفاده پزشکی)
  • رنگ خوراکی
  • ماسک های هوا
  • کاتالیست ها
  • تصفیه پساب های صنعتی
  • استفاده در لوازم آرایشی
  • استفاده در ماسک های زیبایی
  • استفاده در مسواک و خمیردندان

کاربردهای بالا تنها بخشی از کاربردهای ذغال اکتیو پودری است که عمده آنها مربوط به خاصیت جذب زیاد آن است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به  کاربردهای کربن فعال مراجعه کنید.

مواد خام کربن فعال پودری

به طور کلی کربن فعال از مواد ارگانیک دارای مقادیر زیاد کربن تولید می شود. نوع پودری آن نیز از موادی مانند چوب و انواع ذغال سنک تولید می شود. چگالی کربن فعال تولید شده، به ماده اولیه و فرآیند تولید آن بستگی دارد.

تولید کربن فعال پودری

برای تبدیل مواد خام کربن فعال به گرانول معمولا از فرایندهای، حرارتی و شیمیایی استفاده می شود. در فرایند حرارتی از روش تزریق بخار و در فرایند شیمیایی از روش اضافه کردن مواد غیر الی در دمای پایین به مواد خام استفاده می شود. این فرآیندها تا حد زیادی تعیین کننده اندازه و شکل کربن فعال تولیدی هستند.

بازیابی کربن فعال پودری

در بسیاری از موارد، میتوان با استفاده از یک فرآیند حرارتی مشابه فرآیند فعالسازی اولیه، کربن فعال را دوباره بازیابی کرد. این راه حل در بسیاری از موارد از نظر محیط زیستی و اقتصادی بهتر است. روش ها و تجهیزات گوناگونی می توانند برای فعالسازی کربن فعال استفاده شده، بکار بروند. به طور کلی برای فعالسازی لازم است تا کربن فعال مراحل زیر را طی کند:

  1. خشک کردن(در دمای 100 درجه سانتیگراد)
  2. بازپس دادن(در دمای 100-700 درجه سانتیگراد)
  3. بازفعالسازی(واکنش آبگاز، دمای کمتر از 700 درجه سانتیگراد)

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

یکی از ابزار های مورد استفاده در آزمایشگاه های بیولوژی و میکروبیولوژی جهت کشت و رشد دادن نمونه هایی مانند بافت و میکروارگانیسم ها دستگاه انکوباتور(incubator) است. انکوباتور با کنترل کردن میزان رطوبت، دما، فشار هوا، میزان دی اکسید کربن و  میزان اکسیژن شرایط مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم ها فراهم می […]

آشنایی با خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل سیاه دانه یکی از دانه های بسیار ارزشمند در بین گیاهان است و در مورد مصرف روغن سیاه دانه و تاریخچه آن با قدمت طولانی در حدود بیش از ۲۰۰۰ سال، تعارف بسیاری شده است. پیامبر اعظم (ص) هم درباره ارزش غذایی سیاه دانه بسیار تاکید […]

سولفات مس، مس سولفات یا کات کبود، ماده ای بسیار پرکاربرد در صنعت و با فرمول شیمیایی CuSO4 است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کات کبود میتوانید مقاله “کات کبود و انواع آن” را مطالعه فرمایید. در مقاله پیش رو قصد داریم به معرفی کاربردهای سولفات مس بپردازیم. فروشگاه تمادکالا این امکان را فراهم […]

بالن یا فلاسک آزمایشگاهی یکی از لوازم بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه هاست که در هر آزمایشگاهی لازم و ضروری است. شناخت انواع بالن آزمایشگاهی و دانستن کاربرد هرکدام، به استفاده بهتر در آزمایشگاه و انتخاب بالن مناسب، کمک خواهد کرد. در این مقاله با انواع بالن آزمایشگاهی و کاربرد هریک آشنا می شویم. بالن آزمایشگاهی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا