کاربرد پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست

پلی اتیلن گلایکول یکی از ترکیبات بسیار پر استفاده در داروسازی است. این ماده در عمده داروها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقاله پیش رو به کاربرد این ماده در درمان یبوست خواهیم پرداخت.

به هیچ عنوان بر اساس تشخیص خودتان از پلی اتیلن گلیکول برای درمان استفاده نکنید و قبل از استفاده حتما با دکتر مشورت کرده و داروی مورد نظر را از داروخانه تهیه فرمایید.

پلی اتیلن گلیکول چیست؟

پلی اتیلن گلیکول یکی از انواع پلیمرها است که برای کاربردهای مختلف پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده پلیمری از مونومر اتیلن گلیکول است که تحت عمل پلیمریزاسیون، به طول های مختلف تشکیل زنجیره های پلیمری می دهد.

در مورد پلیمرها یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار روی خواص آنها، وزن مولکولی پلیمر است. وزن مولکولی پلیمر را تعداد مونورمرهایی که در یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند تعیین می کنند.

کاربرد مهم پلی اتیلن گلیکول در دارو ها، برای پوشاندن داروها و در نتیجه رهایش بهتر آنهاست. پلی اتیلن گلیکول دارو را در برابر عواملی که ممکن است باعث رهایش زودتر از موقع دارو شوند، محافظت می کند. کاربرد دیگر پلی اتیلن گلیکول در دارو ها، به عنوان ملین یا مسهل است. از این ماده برای پاک سازی روده بزرگ قبل از عمل کلونوسکوپی یا عمل تصویربرداری از روده بزرگ استفاده می شود. البته همانطور که گفته شد، وزن مولکولی پلی اتیلن گلیکول تاثیر زیادی روی خواص آن دارد و برای عمل کلونوسکوپی یا کاربردهای مسهل-ملین، از پلی اتیلن گلیکول 3350 استفاده می شود.

درمان یبوست با استفاده از پلی اتیلن گلیکول 3350

درمان یبوست با پلی اتیلن گلیکول

همانطور که گفته شد، از پلی اتیلن گلیکول 3350 برای درمان یبوست استفاده می شود. معمولا این ماده به صورت پودر در اختیار بیمار قرار گرفته و به او گفته می شود تا مقدار معینی آب را به آن اضافه کند. برای حل کردن اولیه آن لازم است تا آب ولرم به پودر اضافه شود. بعد از اینکه پودر کاملا در آب حل شد، می توان آن را برای آنکه خوردن آن راحت تر شود، برای مدتی درون یخچال قرار داد.(برای نوزادان باید از در یخچال قرار دادن آن پرهیز شود.) معمولا به همراه پلی اتیلن گلیکول 3350، الکترولیت نیز در پودر قرار می دهند تا بدن فرد بیمار دهیدراته نشود.

کلونوسکوپی با پلی اتیلن گلیکول

همانطور که گفته شد، از پلی اتیلن گلیکول 3350 برای کلونوسکوپی نیز  استفاده می شود. در این حالت روش استفاده از آن مانند زمانیست که برای درمان یبوست استفاده می شود اما مقداری که باید مورد استفاده قرار بگیرد خیلی بیشتر است. در این حالت بیمار باید بین هر 10-15 دقیقه یک لیوان از محلول PEG-ES بنوشد. این کار تا زمانی که ادرار فرد بیمار بدون هیچگونه ماده جامدی باشد ادامه خواهد یافت. با این فرآیند روده فرد کاملا تمیز شده و برای تصویر برداری یا کلونوسکوپی قابل استفاده است.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

  1- عمق میدان (Depth of field) عمق میدان فاصله‌ای است که می توان جسم را درون آن جابجا کرد، بدون آنکه چشم، تغییری در کیفیت تصویر آن تشخیص دهد و بتوان به طور همزمان تصویر واضحی از آن تهیه نمود. توضیحات تکمیلی: عمق میدان فاصله ایست که اگر جسم درون آن جابه جا شود، […]

برای آنکه بتوانیم از امکانات آزمایشگاهی به درستی استفاده کنیم و آزمایش­ها را با دقتی زیاد انجام دهیم آشنایی با وسایل و دستگاه­های آزمایشگاهی ضروری می­باشد که در این بخش با پنجاه نوع از مهمترین و رایج ­ترین وسایل و دستگاه­ های موجود در آزمایشگاه­ های شیمی آشنا می­ شویم. خرید ظروف آزمایشگاهی خرید تجهیزات […]

دی اتیل اتر یکی از مواد پر مصرف است که کاربردهای پزشکی و دارویی فراوان دارد. در مقاله پیش رو به بررسی خطرات دی اتیل اتر می پردازیم. دی اتیل اتر یک حلال آلی است. این ماده دارای فرمول شیمیایی (C2H5)2O است. این ماده، یک مایع بی رنگ، با بویی بسیار شدید و فرار است. […]

مولاژ چیست؟ مولاژ به نوعی ماکت گفته می شود که معمولا نمایانگر بخشی از بدن است. این ماکت ها معمولا برای مصارف آموزشی استفاده می شوند. مولاژها ممکن است به عوامل بیرونی واکنش نشان دهند(مانند مولاژ های شبیه سازی خونریزی و حوادث یا اتاق عمل) و یا صرفا برای تماشا و نمایاندن آناتومی باشند. مولاژ […]

یک پاسخ به “کاربرد پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا