کاربرد جوهر نمک در تمیز کردن فلزات

جوهر نمک اسیدی بسیار قوی و خورنده می باشد که در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. یکی از کاربردهای مهم این اسید که به هیدروکلردیک اسیداسید کلریدریک در تمیز کردن فلزات یا اسید معده معروف است، تمیز کردن فلزات می باشد. این ترکیب اسیدی برای از بین بردن زنگ آهن و اکسیدهای فلزی انباشته شده بر روی فلزات به کار برده می شود. همچنین برای تمیزسازی فلزات و حذف ناخالصی ها از آن استفاده می شود.

فولادهای ضد زنگ و آلیاژ ها نیاز به حدف ناخالصی دارند و این کار فرایندی بسیار مهم می باشد. برای این منظور نیاز به طی مراحلی از جمله اکستروژن، رولینگ، گالوانیزاسیون می باشد

از مهم ترین کاربردهای جوهر نمک در تمیزکردن فلزات می توان به موارد زیر اشاره کرد در این موارد از محلول های ترکیبی جوهر نمک با سایر عناصر استفاده شده است :

ساخت تیزاب سلطانی:

تیزاب محلولی مهم است که کارایی بسیاری در استخراج طلا و و پلاتین و بازاریابی دارد و از ترکیب اسیدنیتریک و جوهر نمک با نسبت حجمی 1 به 3 تولید می شود.

محلولی هیدروژن پراکسید و جوهر نمک :

از ترکیب این دو محلول برای حل کردن طلا استفاده می شود. زمانی که طلا با این ترکیب تماس داشته باشددر آن حل شده و خاصیت خود را از دست می دهد. کاربرد این محلول دربازیافت برخی قطعات و بردهای الکترونیکی می باشد.

حذف فلزات مزاحم:

کاربرد دیگر جوهر نمک در حذف فلزات مزاحم و و جداسازی آنها از فلزات گران بها است. اسید هیدروکلردیک توان حل کردن فلزاتی از جمله آهن، آلومنیوم، سرب و قلع را در خود داشته و می تواند آنها را از فلزات گران بهایی مانند طلا جداسازی کند.

تولید کلرید نقره:

رسوب دادن نقره از محلول های نیتراتی، از دیگر کاربردهای این اسید آلی در تمیزکردن فلزات به شمار می رود. تولید کلرید نقره علاوه بر جوهر نمک با استفاده از نمک نیز قابل انجام است.

تولید استاتوس کلرید:

یکی دیگر از محلول های  خاص که نقش مهمی در استخراج  و تمیز کردن فلزات گران بها دارد، استاتوس کلراید است. این محلول جهت شاسایی فلزات گران بهای موجود در محلول ها نیز به کار می رود.

جوهر نمک چه نوع اسیدی است ؟

جوهر نمک با نام علمی کلریک اسید نوعی اسید قوی می باشد که برای تمیزکاری در منازل و صنعت کاربرد های فراوان دارد. جوهر نمک اسیدی بسیار قوی و خورنده می باشد و برای استفاده از آن باید دقت فراوانی داشته باشید. معمولا برای استفاده در منازل از نمونه رقیق شده آن استفاده می شود تا آسیبی به استفاده کننده وارد نگردد. این جرمگیر قوی را نباید با هیچ ماده شوینده دیگری مخلوط کرد زیرا کلر موجود در آن آزاد شده و می تواند برای فرد خطرناک باشد و خفگی ایجاد نماید. جوهر نمک را به عندان اسیدمعده می شناسند زیرا اسید موجود در معده ماهم از نوع اسید کلریک می باشد و سبب هضم راحت تر غذا و جلوگیری از ورود میکروب ها به معده می گردد.

این اسید آلی در مصارف زیادی در بخش صنعت و همچنین خانگی دارد. به دلیل خاصیت قوی که این اسید دارد در زمان مصرف باید نهایت دقت را داشته باشید تا دچار آسیب نشوید.

جوهر نمک چه نوع اسیدی است ؟

آشنایی با کاربردهای جوهر نمک

اسید کلریک که در زبان عامیانه به نام جوهر نمک یا اسید معده شناخته می شود در زندگی و صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با کاربردهای جوهر نمک  این امکان را به شما می دهد بتوانید با خواص این ترکیب آشنا شده و در زندگی روزمره از آن استفاده نمایید. برخی از این کاربردها در بخش صنعت و خانگی عبارتند از :

جرم زدا و تمیز کننده: در بخش خانگی برای جرم زدایی و تمیز کردن مناطق مختلف از جوهر نمک استفاده می کنند.سطوح مختلف مانند سرامیک، کاشی و سرویس بهداشتی را می توان با این ترکیب تمیز کرد.توجه داشته باشید که شستشوی سنگ مرمر وآهکی و فلزی با این ترکیب می تواند خسارت های جبران ناپذیری به آنها وارد سازد. نکته دیگری که باید خاطر نشان شد در مورد عدم ترکیب جوهر نمک باسایر شوینده ها می باشد زیرا در صورت ترکیب گاز کلر  آزاد کرده و سبب آسیب به دستگاه تنفسی فرد استفاده کننده می شود. بخصوص اگر در فضای بسته استفاده شود خطر آن چندین برابر خواهد شد.

علاوه بر بخش خانگی هیدروکلریک اسید در صنعت نیز کاربردهای فراوان داشته و و از مهم ترین آنها می توان به :

  • تسریع در اسیدشویی
  • کارایی خوب در دمای پایی
  • و بهبود بیشتر کیفیت سطح فلزات اشاره کرد.
  • بخش دیگری که از جوهر نمک در آن زیاد استفاده می شود مربوط به بخش صنایع غذایی است. از اسید هیدروکلریک برای افزایش مدت ماندگاری غذاهای کنسرو شده و آبمیوه های صنعتی وهمچنین افزایش طعم و عطر آنها استفاده می شود. عمده کاربرد دیگر این ترکیب در بخش صنایع غذایی مربوط به تولید شیرینی ها، سس کچاب، انواع نوشیدنی ها و سیروپ ذرت است.
  • تمیزسازی آجرها : با گذشت زمان رسوب و گرد و خاک لابلای آجرهای ساختمانی قرار می گیرد و ظاهری زشت و زننده را ایجاد می کند با استفاده از جوهر نمک می توانید این عیوب را برطرف نمایید.
  • تمیز کردن دیواره ها و کف استخر: گندزدایی و تمیزکردن دیواره ها و کف استخر نیز از دیگر موارد استفاده از جوهر نمک بوده و به دلیل اسیدیته قابل قبولی که دارد، کمترین میزان آسیب را به آن خواهد رساند.

خرید اسید هیدروکلریک

واکنش جوهر نمک با فلزات

جوهر نمک توانایی حل کردن فلزات پایه مانند روی و منیزیم را در خود دارد اما نمی تواند به فلزات گران بها مانند طلا رسوخ پیدا کند. به همین دلیل بسیار زیاد در بازیابی فلزات گران بها مورد استفاده قرار می گیرد.همانطور که می دانید همه فلزات به یک اندازه مشخص با اسیدها واکنش نشان نمی دهند و رفتار هر کدام از فلزات با دیگری متفاوت است.زمانی که فلزات با اسیدکلریک وارد واکنش می شوند تولید نمک و هیدروژن می کنند و طی واکنش حباب تشکیل خواهد شد.

برای توضیح بیشتر حل شدن فلزات در جوهر نمک به مثال زیر توجه نمایید:

این آزمایش باید در مکانی که تهویه مناسب دارد انجام شود تا گار کلر آزاد شده از آزمایش به شما آسیب نرساند.در ابتدا عینک و دستکش ایمنی استفاده نمایید سپس مقداری جوهر نمک را در ظرف مناسبی بریزید.

با استفاده از یک انبر مقداری فویل آلومنیومی را در داخل ظرف قرار دهید. واکنش پس از وارد کردن فویل اتفاق خواهد افتاد میزان واکنش و زمان آن به رقیق یا غلیظ بودن جوهر نمک استفاده شده، بستگی دارد.

مشاهده خواهید کرد که طی مدت زمان کوتاهی فویل آلومیومی در جوهر نمک حل می شود.

واکنش فلزات با اسید

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۰۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

قیف های آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند و در آزمایشگاه ها بسیار استفاده میشوند. بیشتر کاربرد آنها برای جمع کردن ماده ای خاص درون ظرفی دیگر است. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی انواع و کاربردهای این قیف ها بپردازیم. قیف آزمایشگاهی عموما برای استفاده در آزمایشگاه های شیمی ساخته شده است. البته درحال […]

کاربرد و انواع دستکش کار یکی از ضروریات هر کار ، ایجاد ایمنی کار است. هرکاری با توجه به خطراتی که افراد را تحدید می‌کند، لوازم ایمنی خود را دارد. برای مثال یک آتش نشان با توجه به اینکه وارد محیطی خطرناک می‌شود و تحت تاثیر شعله های آتش قرار می‌گیرد ، باید لباس و […]

  در این مقاله به بررسی برخی از دیگر گرید های موجود میپردازیم که بسته به نوع ماده و مصرف آن جدا شده اند. برای دیدن گرید بندی های اصلی و معروفتر که برای مواد تعریف می شوند، میتوانید مقاله “انواع گرید مواد شیمیایی(بخش اول)” را مطالعه فرمایید. گرید های عمومی مواد شیمیایی   گرید […]

امروزه میکروسکوپ الکترونی عبوری به دلیل قدرت تفکیک و بزرگنمایی بسیار بالا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران برای تحقیقات پیشرفته در حوزه های علوم مختلف قرار گرفته است. در مقاله پیش رو تلاش شده است تا دو نوع میکروسکوپ الکترونی عبوری و الکترونی عبوری با رزولوشن بالا پس از معرفی مختصر، مقایسه شوند تا پژوهشگران […]

2 پاسخ به “کاربرد جوهر نمک در تمیز کردن فلزات”

  1. طرز تهیه جوهر نمک بدین ترتیب است که : مقداری جوش شیرین، سرکه و آب جوش را با هم مخلوط نمایید و در ظرف مخصوص مانند آبپاش بریزید

    سلام بر شما
    بعد از موضوع مهم و در محتوا، مطلب فوق بیشتر جنبه شوخی دارد. سرکه و جوش شیرین تولید استات سدیم می کند و ارتباطی به جوهر نمک ندارد.!!!!
    اما مطالب ارزشمند قبل آن بسیار خوب و کامل بود. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا