همه چیز در مورد آلژینات سدیم

آلژینات سدیم این پودر ساختاری گرانولی یا فیبری به رنگ سفید مایل به زرد دارد. این ساختار بدون بو، دارای فرمول شیمیایی (C6H8O6)nاست.
سدیم آلژینات یک نمک سدیم از اسید آلژنیک بوده که یک پلی ساکارید طبیعی است که در جلبک های قهوه ای یافت می شود. این ماده به طور کلی به عنوان تثبیت کننده و تغلیظ کننده در صنایع غذایی استفاده می شود. آلژینات سدیم ممکن است در حضور کاتیون های دو ظرفیتی مانند Ca2+ پیوند عرضی ایجاد کرده و منجر به تشکیل ژل های پایدار قابل تجزیه گردد.

کاربردهای آلژینات سدیم

آلژینات در خیلی از مواد غذایی و کاربردهای پزشکی به جهت دارا بودن خاصیت زیست سازگاری، سمیت پایین، هزینه ی نسبتا پایین و تشکیل یک ژل ملایم مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در صنایع غذایی، از آلژینات به عنوان یک ماده غلیظ کننده، ماده ژل کننده، امولسیفایر، تثبیت کننده و بهبود دهنده بافت ماده ی غذایی استفاده می شود. این روزها، آلژینات در تعداد زیادی از غذاها مانند: بستنی، ژله، نوشیدنی های پایه ی شیر، چاشنی ها، نودل های فوری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
در محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل عملکردی که به عنوان ماده ضخیم کننده و نگهدارنده رطوبت داردنیز به کار می رود. به عنوان مثال، آلژینات با تشکیل یک شبکه ژلی به حفظ رنگ رژ لب در سطح لب کمک می کند.

اگر قصد خرید و استفاده از آلژینات سدیم را دارید می توانید از شرایط خرید اینترنتی سدیم آلژینات استفاده کنید.

اسید آلژنیک در صنایع دارویی نیز به کار می رود. این ماده به عنوان حامل به قرص ها اضافه می شود تا سرعت تجزیه قرص ها برای انتشار سریعتر ماده دارویی را تسریع کند. هیدروژل های مبتنی بر آلژینات کاندیداهای بسیار امیدوار کننده ای برای استفاده به عنوان سیستم های انتقال دارو بوده و همچنین به عنوان ایمپلنت های پزشکی نیز به کار می روند؛ زیرا از لحاظ ساختاری مشابه اجزای مبتنی بر ماکرومولکول در بدن هستند و اغلب می توانند از طریق کم تهاجمی به بدن منتقل شوند. آلژینات یک کاندید عالی برای تحویل داروهای پروتئینی است، زیرا پروتئین ها می توانند در فرمولاسیون های مبتنی بر آلژینات تحت شرایط نسبتاً ملایمی وارد شوند که دناتوراسیون(تغییر شکل فضایی که بر روی عملکرد پروتئین تاثیرگذار است) آنها را به حداقل می رساند. ژل ها می توانند تا زمان انتشار از آنها در برابر تخریب محافظت کنند.

کاربردهای آلژینات سدیم
ژل های آلژینات سدیم به طور فزاینده ای به عنوان یک داربست برای کشت سلول پستانداران در مطالعات زیستی مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس یافته های بدست آمده از مطالعات برونتنی(invitro) این ماده زیست سازگار است. پس می توان اینچنین برداشت کرد که این ماده برای استفاده درونتنی(invivo) نیز مناسب است.

روش تولید آلژینات سدیم

روش ساخت مورد استفاده برای استخراج آلژینات های سدیم از جلبک های دریایی قهوه ای به دو صورت است: 1) روش آلژینات کلسیم و 2) روش اسید آلژنیک.
از نظر شیمیایی فرآیند ساده است؛ اما مشکلات، ناشی از جداسازی های فیزیکی مورد نیاز بین بقایای لجن از محلول های چسبناک و جداسازی رسوبات ژلاتینی است که مقادیر زیادی مایع را در داخل ساختار نگه می دارد(تشکیل ساختار ژل)، بنابراین آنها در برابر فیلتراسیون و سانتریفیوژ مقاومت می کنند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

یکی از مشکلاتی که همه ما تجربه کرده ایم، لکه یا رنگی است که به هیچ وسیله پاک نمی شود و اثر آن روی سطح باقی می ماند. برای پاک کردن اینگونه موارد می توانید از موادی مانند استون استفاده کرد. در مقاله پیش رو به معرفی استون و نحوه پاک کردن سطوح و کاربردهای […]

فشار کمیتی است که برای اندازه گیری نیروی وارد بر سطح استفاده می شود. در مقاله پیش رو به معرفی فشار، واحد های آن و تبدیل این واحدها به یکدیگر صحبت خواهیم کرد. شما می توانید از تبدیل واحد آنلاین تمادکالا نیز استفاده کنید. تبدیل واحد آنلاین فشار چیست؟ فشار نیروی وارد به سطح است. […]

کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی جوهر لیمو یکی از افزودنی های مهم غذایی است که در طیف گسترده ای از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب اسیدی با نام علمی اسیدسیتریک شناخته می شود و به صورت دانه های سفید تولید می گردد. اسیدسیتریک اسیدی ضعیف است که در صنایع غذایی […]

سانتریفیوژها می توانند آئروسل ایجاد کنند و این باید با هر بار استفاده در نظر گرفته شود. اقدامات احتیاطی که باید رعایت شود، به آنچه که استفاده می شود، بستگی دارد، به طور مثال، اگر مواد خطرناکی مانند مواد سرطان زا، مواد بسیار سمی یا عفونی در یک سانتریفیوژ قرار گیرد، باید اقدامات احتیاطی انجام […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا