مواد شیمیایی موجود در شوینده ها

مواد شیمیایی موجود در شوینده ها

شوینده ها موادی پرکاربرد برای زدودن انواع چربی و آلودگی ها از سطوح مختلف هستند. اولین ماده ی شوینده تولید شده توسط انسان صابون است که از ساخت آن قرن ها می گذرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، طیف گسترده ای از محصولات شوینده با ویژگی های پاک کنندگی پر قدرت تولید و وارد بازار شدند. در ادامه چندین ماده شوینده پر مصرف به همراه مواد شیمیایی سازنده آن ها معرفی شده است و با مواد شیمیایی موجود در شوینده ها آشنا می شوید.

فروشگاه اینترنتی تمادکالا این امکان را فراهم کرده است که انواع مواد شیمیایی را در گرید های صنعتی و آزمایشگاهی خریداری کنید.

فروش مواد شیمیایی

مواد شمیایی صابون

به طور کلی به نمک  اسیدهای چرب صابون گفته می شود اما نمک سدیم یا پتاسیم اسید چرب است که در آب حل شده و خاصیت پاک کنندگی و حذف آلودگی و چربی ها را دارد. صابون از هیدرولیز قلیایی چربی و روغن های طبیعی مانند پیه، روغن نارگیل، زیتون و نخل تولید می شود. این فرآیند به واکنش صابونی شدن معروف است که در زیر آمده است:

C3H5(OOCR)3 + 3NaOH → 3NaOOCR+C3H5(OH)3

افزودنی های دیگری مانند گلیسیرین، روغن نارگیل و سوربیتول نیز به صابون اضافه می شوند که باعث نرم شدن صابون و شفافیت آن می شود. تترا سدیم اتیدورانت ترکیب دیگری است که به منظور نرم کننده و محافظت کنده از رنگ و عطر صابون به آن اضافه می شود. در ترکیب صابون و سایر مواد شوینده از ادتا سدیم2و4 نیز به عنوان عامل پاک کننده و بهبود کیفیت شست و شو استفاده می شود.

تفاوت صابون مایع و جامد در نوع و قدرت نیروهای بین مولکولی است. یون های سدیم در صابون جامد به دلیل شعاع کوچکتر پیوند یونی قوی تری نسبت به یون پتاسیم برقرار می کنند و باعث تفاوت در حالت فیزیکی صابون می شود.

فروش گلیسیرین صنعتی

مواد شمیایی شامپو

یکی دیگر از انواع پرمصرف مواد شوینده شامپو است که از سه جز اصلی آب، مواد اصلاح کننده سطحی و افزودنی ها تشکیل شده است. سایر موادی که در شامپو وجود دارند برای اصلاح رنگ و بوی شامپو، افزایش ویسکوزیته و تقویت قدرت کف کردن اضافه شده اند. معمولا 70درصد حجم شامپو را آب املاح زدایی شده تشکیل می دهد و کیفیت آب مصرفی به طور مستقیم روی کیفیت شامپو اثر می گذارد. مواد فعال سطحی یا سورفکتانت جز اصلی شامپو محسوب می شود زیرا وظیفه پاک کنندگی و شست و شوی مو را بر عهده دارد. سورفکتانت ها دارای یک سر آبدوست و یک سر آبگریز هستند که از سر آبگریز به چربی ها و از سر دیگر در آب محلول هستند و می توانند چربی را از سطح جدا کنند. به طور کلی سورفکتانت ها به چهار گروه آنیونی، کاتیونی، آمفوتری و غیر یونی دسته بندی می شوند.

سدیم لوریل اتر سولفات و دی سدیم لورت سولفوسوکسینات سورفکتانت آنیونی هستند. دی سدیم لورت سولفوسوکسینات قدرت پاک کنندگی بالایی داشته و همچنین با پوست سر بسیار سازگار است. کوکامیدوپروپیل بتائین سورفکتانت آمفوتری است که به دلیل ملایم بودن خاصیت پاک کنندگی اش در تمامی شامپوها استفاده می شود و تحریکات پوستی را تا حد ممکن کاهش می دهد. کوکونات اسید چرب دی اتانول آمین، پلی سوربات20 و پلی اتیلن گلایکول150 دی استئارات از دیگر انواع سورفکتانت های آمفوتری هستند که در ساخت شامپو به کار می رود. برای تنظیم pH شامپوهای اسیدی و ضدشوره از اسیدسیتریک در ترکیب شیمیایی شامپو استفاده می شود.

مواد شیمیایی شوینده

مواد شمیایی مایع ظرف شویی

آلکیل بنزن خطی و سولفونیک اسید دو ماده شیمیایی رایج در ترکیب مایع ظرف شویی است که به دلیل تجزیه پذیر و سازگار بودن با محیط زیست استفاده می شود. بهترین ماده برای خنثی کردن اسید، دی اتانول آمید و یا تری اتانول آمید است که قدرت کف کنندگی مایع را بالا برده و از بروز حساسیت پوستی جلوگیری می کند. عامل اصلاح کننده سطحی یا سورفکتانت دیگری که در ترکیب مایع ظرف شویی به کار می رود، سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری تگزاپون است که از پاک کننده های قوی چربی روی ظروف محسوب می شود. برای نرم شدن و سازگاری مایع با پوست گلیسیرین به ترکیب مایع ظرف شویی اضافه می شود. از آنجایی که عموم مردم میزان کف کردن مایع ظرف شویی را ملاکی برای اثرگذاری بهتر مایع در نظر می گیرند، از ترکیباتی مانند آلکانول آمیدها ، بتائین ها و آمین اکسیدها استفاده می شود. هر چند میزان کف ایجاد شده دلیلی بر قدرت بیشتر پاک کنندگی مایع ظرف شویی نیست اما به دلیل علاقه مصرف کنندگان به این موضوع، ترکیبات پایدارکننده کف ایجاد شده به کار می روند. ترکیب دیگری که در مایع ظرفشویی به کار می رود، فرمالین است. این ماده به عنوان افزودنی های نگه دارنده به مایع ظرف شویی اضافه شده و جلی رشد میکروبی و فاسد شدن مایع را می گیرد. از طرفی، مقدار فرمالین در ترکیب نباید از 0.3 درصد تجاوز کند زیرا باعث آسیب دیدگی پوست و ایجاد حساسیت های پوستی می شود.

مواد شمیایی پودر ماشین لباسشویی و دستی

در این نوع شوینده از سورفکتانت هایی استفاده می شود که به بافت پارچه آسیب نزند و خاصیت نرم کنندگی داشته باشد. دی متیل دی استئاریل آمونیوم کلراید یکی از انواع سورفکتانت های کاتیونی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد و خاصیت آنتی استاتیک دارد. همچنین مشتقات پلی اکسی اتیلن، پلی اکسی پروپیلن و آلکانول آمیدها سورفکتانت آنیونی و کوکو آمیدو پروپیل بتائین سورفکتانت آمفوتری هستند که در ساخت پودر لباسشویی مصرف می شوند. پودر ماشین لباس شویی نسبت به پودر دستی قوی تر است که یکی از دلایل آن حضور پربورات در پودر لباسشویی است که خاصیت سفیدکنندگی بالایی دارد. یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب می توانند با سورفکتانت مواد شوینده وارد واکنش شده و عملکرد آن را مختل می کند. برای رفع این مشکل از ترکیبات سازگار کننده استفاده می شود که مهم ترین آن ها تری سدیم فسفات است. این ماده با جذب یون های منیزم و کلسیم کمپلکس ایجاد می کند و باعث ضعیف شدن پیوند چرک و پارچه و پخش چربی ها در آب می شود. برای پاک کردن لکه های لباس مانند چای، قهوه، شکلات و… علاوه بر ترکیبات گفته شده از لکه برهایی که توانایی اکسید کردن آلودگی را دارند استفاده می شود. تترا استیل اتیلن دی آمین پرکاربردترین ترکیب لکه بر و سفید کننده لباس است که حتی در دماهای پایین نیز قدرت پاک کنندگی دارد.

مواد شمیایی سفید کننده (وایتکس)

مایع سفید کننده (وایتکس) که با نام آب ژاول نیز معروف است، خاصیت رنگ زدا، گندزدا و بو زدایی دارد و در صنعت به منظور رنگ بری کاغذ و پارچه استفاده می شود. این محلول سمی حاوی هیپوکلریت سدیم در آب است که از واکنش گاز کلر و سدیم هیدروکسید به دست می آید. این نوع شوینده باید دور از تابش نور و گرما قرار گیرد، در غیر این صورت تخریب شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

به جز هیپوکلریت سدیم یا همان آب ژاول ترکیبات دیگری مانند سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید خاصیت رنگ بری دارند. سودپرک یا سود سوزآور ماده ای است که در قالی شویی ها برای پاک کردن رنگ و سفید شدن فرش کاربرد دارد. استفاده مداوم و طولانی مدت از سود پرک باعث کاهش استحکام الیاف می شود.

هیپوکلریت سدیم

فروش سود سوزآور

مواد شمیایی رسوب زداها

رسوب زداها برای تمیز کردن سطوح فلزی در دستگاه های مختلف به کار می روند. باقی ماندن رسوبات بر سطح تجهیزات باعث صدمه دیدن آن می شود. پرکاربردترین رسوب زداها به نام اسیدهای دی اسکلر شناخته می شوند که بر پایه اسید کلریدریک هستند. این اسید با رسوبات نمک فلزی به ویژه منیزیم و کلسیم واکنش داده و آن ها را در آب حل می کند که به راحتی از سطح پاک می شوند. برای از بین بردن رسوب کتری و جرم شیرآلات شوینده ها و رسوب زداهای حاوی اسید سیتریک مناسب اند.

مواد شمیایی چربی گیرها

برای پاک کردن چربی، روغن، وکس و گریس شوینده های قلیایی کاربرد دارند. این شوینده ها پایه های قوی هیدروکسید سدیم و یا هیدروکسید پتاسیم را دارند و با چربی ها واکنش داده و آن را هیدرولیز می کند، در نتیجه به راحتی از سطوح پاک می شوند. آمونیاک یکی از پر مصرف ترین پاک کننده های قلیایی انواع چربی و روغن ها است. در ترکیب این شوینده ها علاوه برپایه های قلیایی، سیلیکات و فسفات نیز اضافه می شود. به جز شوینده های قلیایی، چربی گیرهای اسیدی مانند هیدروکلریک اسید و فسریک اسید به صورت اسپری و یا غوطه ور کردن قطعه داخل محلول، آلودگی های سطح را حذف می کند.

فروش آمونیاک

فروش هیدروکلریک اسید صنعتی

مواد شمیاییپاک کننده های سطوح و کف

شوینده های متنوعی با ویژگی های خاص برای تمیز کردن سطوح و زدودن آلودگی از آن ها تولید می شوند که فرمول ترکیب شیمیایی آن ها منحصر به شرکت سازنده است. به طور مثال برای پاک کردن سطح کاشی و سرامیک که لکه های گچ و سیمان بر روی آن ها مانده است از محلول های اسیدی قوی استفاده می شود. برای پاک کردن لکه و آلودگی روی سنگ های مرمر، گرانیت و آهکی که به اسید حساس اند از محلول های بازی استفاده می شود. یکی از اجزا پاک کننده های سطوح چرب و روغنی، ایزوپیل الکل است که حلال چربی هاست.

 

امیدوارم مقاله مواد شیمیایی موجود در شوینده ها برای شما مفید بوده است. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان تمادکالا تماس بگیرید.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

سوسک‌ها موجوداتی موذی هستند و از زمانی از تخم در می‌آیند تا زمانی که بالغ شوند، به لحاظ اندازه رشد دارند و ممکن است سوسک‌ها را در محیط زندگی خود با ابعاد و ظاهر متفاوت ببینیم. انواع مختلف سوسک‌ها برای سازگاری با شرایط زندگی و مقابله با شکارچی‌های احتمالی، سطح باله‌های پشتی شان ممکن است […]

کات کبود یکی از مواد بسیار پرکاربرد در شیمی، کشاورزی و دیگر صنایع است. در این مقاله به معرفی کات کبود و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. کات کبود چیست؟ کات کبود یا مس(II) سولفات با فرمول شیمیایی CuSO4(H2O)x، یک ماده کریستالی آبی رنگ و شفاف است که تعداد آب‌های آن می‌تواند از 0 تا 5 […]

استفاده از کود ها در صنعت کشاورزی امروزه بسیار مورد توجه بوده است درختان برای بار دهی مناسب و عالی علاوه بر خاک مناسب و نور و شرایط آب و هوا نیاز به استفاده از کود نیز دارند. یکی از مناسب ترین کود های تقویت خاک درختان و گیاهان کود گوگرد گرانوله است که این […]

در مقاله انواع کود شیمیایی اطلاعات کاملی را درخصوص انواع کود شیمیایی کسب کردیم. از جمله کودهای شیمیایی کودهای ازتی همانند کود فسفات آمونیوم، کود اوره،کود نیترات آمونیوم است در ادامه به توضیح انها می پردازیم: کود فسفات آمونیوم یکی از بهترین کودها دارای خاصیت اسیدی برای شرایط خاک قلیایی است که برای خاک ایران […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا