مواد شیمیایی صنعت فرش

همانطور که برای تهیه هر غذایی به موادی خاص نیاز است، برای بافتن یک قالی هم به مواد اولیه احتیاج داریم. از جمله مواد به کار رفته در بافت قالی، عبارتند از:

فروش مواد شیمیایی

  • قالی دست بافت: 1-پشم، 2-پنبه، 3-ابریشم
  •  قالی ماشینی: 1- الیاف مصنوعی (مانند پلی استر و ریون)

مواد شیمیایی مورد استفاده در فرش دست بافت

در بافت انواع فرش های دست بافت ایرانی یکی از مراحلی که باید جهت آماده سازی پشم، انجام دهند، مرحله ی حلاجی و شستشو است. در این مرحله پشمی که از گوسفند چیده شده و آغشته به مواد زایدی همچون (چربی پشم، ادرار و عرق، شاخ و برگ ریز) است، را با روش ماشینی در کارخانه پس از حلاجی و خارگیری به کمک محلولهای کربنات سدیم، نمک های قلع، آلومینیوم و مس و محصولات شوینده برپایه سورفکتانت (صابون ها از جنس کربوکسیلات، سدیم دودسیل بنزن سولفونات، سدیم لوریل سولفات به عنوان سورفکتانت یا شوینده اصلی) شستشو می دهند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در فرش ماشینی

به طور کلی در تهیه فرش های ماشینی از مواد شیمیایی که در زیر ذکر شده است، استفاده می شود:
• اورتان
• پی وی سی
• وینیل یا لاتکس
• اسپری های انتی استاتیک
• رنگ مصنوعی
• مواد ضد میکروب
• روغن های سنتتیک نفتی در تهیه الیاف مصنوعی (پلی پروپیلن، نایلون،اکریلیک)
• روغن های سنتتیک نفتی در تهیه الیاف مصنوعی
در فرش های ماشینی از سه دسته نخ استفاده می شود، این نخ ها تهیه شده از الیاف مصنوعی و توسط انسان با مواد شیمیایی ساخته می شوند. از جمله نخ های مورد استفاده در ساختمان فرش عبارتند از:
نخ خاب: نخی که تمامی سطح فرش را می پوشاند و باید در برابر پاخور و برگشت پذیری مقاومت بالایی داشته باشد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در فرش ماشینی نخ خاب

نخ تار (نخ چله): این نوع نخ چله عهده دار استحکام و مقاومت فرش در جهت طول فرش است.

 

 

نخ پود: این نوع نخ وظیفه نگهداری نخ خاب و استحکام بخشیدن در جهت عرضی فرش را دارد.

الیاف های مصنوعی فرش ماشینی

به طور کلی الیاف های مصنوعی فرش ماشینی عبارتند از:
الیاف اکریلیک، الیاف نایلون، الیاف پلی پروپلین، الیاف پلی استر و الیاف ویسکوز (این نوع نخ تهیه شده از مواد بازیافتی، کیفیت خوبی ندارد) در ادامه مهمترین الیاف مورد استفاده در صنعت فرش ماشینی شرح داده می شود:
الیاف اکریلیت: از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی در تولید فرش ماشینی است. الیاف اکریلیت از پلیمریزاسیون اکریلو نیتریل (نیتریل از استیلن و استیلن از ترکیب کاربید کلسیم و آب تهیه می شود) و ونیل سیانید تهیه شده است. در تهیه این نوع الیاف بعد از پلیمریزاسیون اکریلونیتریل و ونیل سیانید فرایند خشک ریسی و یا گاهی تحت فرایند ترریسی الیاف اکریلیت تهیه می شود.
الیاف پلی استر: این نوع الیاف با مقاومت در برابر هیدرولیز از الیاف های مهم صنعت فرش ماشینی است. این نوع الیاف از ترکیب شیمیایی پلی اتیلن گلیکول (از اکسیداسیون اتیلن و هیدرولیز اکسید اتیلن تهیه می شود) و یک اسید مانند اسید ترفتالیک (در صنایع نفتی تهیه می شود) در حضور کاتالیزگر تولید می شود.

رنگرزی الیاف ها در صنعت فرش

انتخاب نوع و تکنیک رنگ به ساختار شیمایی الیاف بستگی دارد.

  •  در رنگرزی الیاف های نایلونی که یک پلی امید است از رنگ های جوهری (مانند اسید پیکریک و ماریتوس زرد) که دارای عامل قطبی اسیدی و بازی است، استفاده می شود.
  •  در رنگرزی الیاف پنبه ای و ابریشمی، رنگ های دندانه ای (مانند الیزارین) گزینه مناسبی است. برای ایجاد رنگ ها بر روی الیاف معمولا از اکسیدهای کروم، اهن و الومینیوم استفاده می شود.
  • رنگ ری اکتیو، در رنگرزی الیاف سلولزی به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با توجه به اهمیت فرایند رنگرزی در تهیه فرش های ماشینی، کیفیت ماده رنگزا و مواد شیمیایی کمکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله مواد کمکی در فرایند رنگرزی عبارتند از: اتانول، آب اکسیژنه، اتیلن دی امین تترااستیک اسید، اوره، دی متیل کتون، مس (II) سولفات (کات کبود).

فروش آب اکسیژنه

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۹۱ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

زیرنشیمنی طبی برای افرادی مناسب است که ساعت های متوالی فعالیت های می نشینند و ممکن است در ناحیه ستون فقرات دچار آسیب شوند. فارغ از اینکه شما دارای چه شغلی هستید، قالبا ساعات زیادی در روز را نشسته اید. امروز بسیاری از فعالیت ها اکثرا به صورت نشسته انجام می‌شود. نشستن فشاراتی به ستون […]

محیط کشت مالونات یکی از انواع محیط کشت های مایع مورد استفاده در آزمایشگاه های میکروبی است که از آن برای بررسی توانایی باکتری از مالونات سدیم به عنوان منبع کربن استفاده می شود.در مقاله پیش رو نگاه دقیق تری به محیط کشت مالونات می اندازیم.   اجزاء تشکیل دهنده محیط کشت مالونات حاوی مالونات […]

آمونیوم دی کرومات چیست؟ آمونیوم دی کرومات یک ترکیب عالی با فرمول شیمیایی NH4)2Cr2O7‎) است. این ماده با جرم مولی 252.07 g/mol و چگالی 2.115 g/cm3 در الکل و استون انحلال پذیر است. شکل ظاهری آمونیوم دی کرومات کریستال های نارنجی تا قرمز رنگ بوده و به دلیل وجود کروم با عدد اکسایش 6+، آن […]

بافرها به محلول هایی گفته میشود که میتوانند در برابر تغییرات پی اچ(که عمدتا در اثر اضافه شدن اسید یا باز بوجود می آیند) مقاومت کنند. این محلول ها بدلیل ویژگی خاصی که دارند، کاربردهای زیادی دارند که از مهمترین آنها میتوان به کاربردهای زیستی اشاره کرد. بافر چیست؟ یک محلول بافر(به طور دقیقتر بافر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا