مزایای استفاده از آب مقطر برای آکواریوم

آب مقطر آکواریوم یکی از انواع آب مقطر است که بدلیل خلوص بالا و ایمنی برای استفاده در آکواریوم ها گزینه بسیار مناسبی می باشد.

مزایای استفاده از آب مقطر برای آکواریوم

آب مقطر چیست؟

آب مقطر آبی است که حذف ناخالصی های آب در آن از روش تقطیر صورت گرفته است. در روش تقطیر ابتدا آب جوشانده می شود و سپس بخار تولید شده و حاصل از آب جوشیده سرد شده و جمع آوری می شود و در نتیجه آب تصفیه شده تولید می شود. درست است که تقطیر بسیاری از ناخالصی ها را از بین می برد، اما ناخالصی هایی که نقطه جوش آن ها کمتر از آب است را حذف نمی کند و این بدان معناست که ممکن است هنوز ذرات نامطلوبی در آب مقطر وجود داشته باشد.

خرید آب مقطر

آب مقطر آکواریوم چه تفاوتی با آب لوله کشی دارد؟

بین آب مقطر آکواریوم و آب لوله کشی چند تفاوت عمده وجود دارد که اصلی ترین آن ها مربوط به مواد مغذی و مواد معدنی است. کیفیت آب لوله کشی بستگی به محل زندگی دارد و از مخازنی خارج می شود که دائما تحت تأثیر الگوهای آب و هوایی و ترکیب زمین شناسی هستند. همچنین پارامترهای مهم آب، مانند سطح pH و سختی آب، بر اساس ورودی ها و خروجی های روزانه می تواند در مکان های مختلف بسیار متفاوت باشد که همین دلایل سبب می شود تا آب لوله کشی ویژگی های مناسب برای زیستن و حتی زایش ماهی ها را نداشته باشند.

تفوات آب لوله کشی و آب مقطر برای آکواریوم

چه زمانی باید از آب مقطر در آکواریوم استفاده کنیم؟

قبل از اینکه تصمیم به تهیه آب مقطر آکواریوم کنیم بهتر است پاسخ این سوال را بدهیم. برای مخزن و آکواریوم ماهی ها انواع مختلف آب موجود است که به نظر می رسد همه آن ها کارهای مشابهی انجام می دهند. حال چگونه می توانیم متوجه شویم که باید از آب مقطر آکواریوم یا چیز دیگری به جای آن استفاده کنیم؟

استفاده از آب مقطر آکواریوم در مخزن نگهدارنده ماهی ها یا آکواریوم، نگرانی وارد شدن مواد مغذی نامطلوب یا هرگونه فلزات یا مواد شیمیایی دیگر که هر کدام ممکن است ایمنی ماهی را به خطر بیندازد را به مخزن کاهش می دهد.

اما از طرفی هم آب مقطر آکواریوم بسیاری از مواد معدنی ضروری برای ماهی ها، گیاهان و بی مهرگان را برای گذراندن برخی فرایندهای سلولی ندارد و احتمالاً لازم است این مواد را به آب اضافه کنیم. مورد دیگری که ممکن است ایجاد سوال در ذهن کند استفاده از آب مقطر آکواریوم برای ماهی های آب شیرین و آب شور است.

در آکواریوم ماهی های آب شیرین می توانیم از مخلوط آب مقطر با آب شیرین استفاده کنیم. که آب لوله کشی به عنوان آب شیرین به دلیل مناسب نبودن برای ماهی ها بهتر است معدنی شود و اما برای ماهی های آب شور به این ترتیب باید عمل کنیم که بعد از پر کردن مخزن ماهی با آب مقطر آکواریوم و آب شیرین در پایان نمک هم اضافه کنیم.

این بدین معناست که پر کردن مخازن ماهی با آب کاملاً مقطر، نمی تواند جایگزین مواد معدنی ضروری موجود در مخزن شود و باید برای حل این مشکل نمک را اضافه کنیم تا مواد معدنی و مغذی حاصل از آن برای ماهی ها تامین شود. در نتیجه مخازن ماهی و آکواریوم ها نباید به طور سنتی و فقط با آب مقطر آکواریوم پر شوند. چرا که فاقد بسیاری از مواد معدنی نظیر کلسیم و آهن هستند که ضروری برای رشد ماهی ها می باشند.

علاوه بر این، چون ماهیان دارای غشای نیمه تراوا هستند می توانند در آب مقطر خالص ضربه های کشنده ای را تجربه کنند. بطور مثال ماهی بتا هنگامی که در مخازنی که تنها با آب مقطر پر شده اند قرار می گیرد مستعد آسیب می باشد. در صورت استفاده از آب شیرین به جای آب مقطر آکواریوم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در بسیاری از موارد توصیه می شود صرفا از آب مقطر برای ماهی ها استفاده نکنیم و همراه آب شیرین یا آب شور، آن را استفاده نماییم. با این حال، اگر فقط آب مقطر در دسترس بود، مواد معدنی باید در آن ذخیره شود تا ماهی ها سالم بمانند. از این رو توصیه می کنیم به جای آب مقطر آکواریوم از آب معدنی تصفیه شده استفاده کنید.

از طرف دیگر، می توانیم از آب لوله کشی استفاده کنیم. اما باید آن را تصفیه کنیم تا مواد شیمیایی که به طور بالقوه برای ماهیان سمی هستند را حذف کنیم. بطور مثال کلر یا کلرامین که اغلب به عنوان تصفیه کننده به آب لوله کشی اضافه می شوند جزو مواد شیمیایی هستند که به آبشش ماهی ها آسیب وارد می کنند. بنابراین قبل از استفاده از آب شیرین باید آن را از نظر مواد شیمیایی آزمایش کنیم و در صورت وجود آن را با تهویه مطبوع تصفیه کنیم.

این کار باعث می شود فلزات سنگین را حذف و عمل فیلتراسیون در آب شیرین انجام شود. البته لازم به ذکر است که مخزن ماهی ها باید به طور ایده آل دارای سیستم فیلتراسیون باشد تا بتواند به طور دوره ای آب را از ناخالصی ها تمیز کند و در صورت عدم وجود دستگاه تصفیه، مخزن باید هفته ای یکبار تمیز شود.

همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که دمای آب هم دمای اتاق باشد، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم.  آزمایش pH را نیز انجام دهیم تا مطمئن شویم که آب دارای pH زیاد یا خیلی پایین نیست و pH آن خنثی و 0.7 است.

چه زمانی باید از آب مقطر در آکواریوم استفاده کنیم

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

انواع مختلفی از دستکش ها در بازار عرضه می شوند که در برابر حرارت و گرما مقاوم هستند. این دستکش ها معمولا در شغل هایی از جمله جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش های جوشکاری مقاومت بالایی در برابر گرما و آتش دارند و به گونه ای طراحی شده اند که دست فرد را […]

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

بن ماری خانگی روشی است که در آن به کمک گرما و یا حرارت غیر مستقیمی که توسط آب گرم ایجاد می کنیم، مواد را ذوب می نماییم. در روش بن ماری خانگی، در داخل یک ظرف تا دو سوم ظرفیت آن، آب می ریزیم و روی حرارت شعله قرار می دهیم تا آب به […]

ارلن ارلن یا ارلن مایر فلاسک یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پرکاربرد بوده و این ظروف آزمایشگاهی به شکل مخروطی است. خرید ارلن انواع ارلن مایر درپیچ دار: جهت کشت و نگهداری مواد دهانه گشاد: جوشاندن مایعات، جداسازی و به حجم رساندن دهانه تنگ: عمدتا برای تیتراسیون و تبلور مجدد، میکروبیولوژی مورد استفاده است. مزیت ارلن دهانه تنگ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا