محیط کشت کپک و مخمر

در ابتدا برای تعریف محیط کشت کپک و مخمر نیاز است اطلاعاتی راجب کپک ها و مخمر ها داشته باشیم. کپک و مخمر به طور گسترده در محیط اطراف ما وجود دارد. به همین دلیل مطالعه و شناخت بیشتر مخمرها و کپک ها امروزه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

کپک ها

کپک ها قدرت رقابتی کمی داشه و به همین دلیل تنها زمانی قابلیت رشد در محیط را دارند، که شرایط رشد برای میکروارگانیسم های دیگر مساعد نباشد. از جمله این شرایط می توان به:

  • pH پایین
  • وجود مقدار زیادی نمک و قند در محیط
  • رطوبت کم
  • وجود انتی بیوتیک

کپک ها به علت داشت آنزیم های متعدد می توانند از کربوهیدرات ها، پکتین ها، لیپید ها و اسید های آلی پروتئین ها مصرف کنند.

مخمرها

شناسایی مخمرها در بانک میکروارگانیسم ها طبق استاندارد مرجع شناسایی مخمرها (چاپ پنجم کتاب  The Yeasts, A Taxonomic Study) صورت می گیرد. تقسیم بندی مخمر ها بر اساس قابلیت تولید اوره آز از واکنش DBB به دو دسته آسکومایست ها و بازیدومایست ها تقسیم می شود.بررسی مخمر ها به دو صورت مورفولوژیک و میکرومورفولوژی صورت می گیرد. در بررسی مورفولوژی مخمر ها بر اساس ویژگی هایی همچون رنگ و شکل کلنی، بافت، حاشیه و تغییرات طیف رنگ در واحد زمانی مشخص مورد بررسی قرار می گیرد در حالی که در بررسی میکرومورفولوژی از نظر تولید جوانه و شکل آن، اندازه و شکل سلول بررسی می شود.

برخی از محیط کشت های اختصاصی

  • (Yest Extract Glucose Cholranphenicol Agar (YGC
  • (Sabouraud Dextrose Agar( SDA
  • Potato Dextrose Agar
  • Fungi Agar Base
  • Corn meal agar
  • Oxytetracyline Glucose yeast agar

نگاه دقیق تر به محیط کشت های کپک و مخمر

  • (Yest Extract Glucose Cholranphenicol Agar (YGC:

این محیط کشت به علت دارا بودن عصاره مخمر و مواد مغذی لازم برای رشد، گلوکز به عنوان منبع کربن و همچنین کلرامفنیکل به عنوان عامل مهار کننده رشد باکتری بستر مناسبی برای کشت کپک ها و مخمر ها محسوب می شود.

نگاه دقیق تر به محیط کشت های کپک و مخمر

  • (Sabouraud Dextrose Agar( SDA

محیط کشت سابرو دکستروز آگار یک محیط کشت انتخابی با pH اسیدی 5.6 برای کشت و جداسازی قارچ ها و مخمر ها، درماتوفیت ها و باکتری رشته ای همچون نوکاردیا مورد استفاده است. وجود غلظت بالای دکستروز کربوهیدرات قابل تخمیر به عنوان منبع کربن و افزودن آنتی بیوتیک هایی نظیر جنتامایسین، تتراسایکلین، پنی سیلین و کلرامفنیکول به عنوان عامل انتخابی محسوب می شوند.

محیط کشت سابرو دکستروز آگار

  • Potato Dextrose Agar

محیط کشت Potato Dextrose Agar یا PDA از جمله محیط کشت های پرکاربرد برای جداسازی و شمارش کپک ها و مخمر ها در نمونه های آرایشی و کلینیکی است، که از ترکیب سیب زمینی و دکستروز به وجود آمده است. وجود مواد مغذی سیب زمینی عاملی برای اسپورزایی در کپک ها و تولید رنگدانه در برخی درماتوفیت ها است.

محیط کشت Potato Dextrose Agar یا PDA

  • Fungi Agar Base

محیط کشت fungi Agar حاوی پپتون سویا، ازت، مواد معدنی و برخی ویتامین ها بستر مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کند. همچنین وجود دکستروز در محیط به عنوان منبع کرب مورد استفاده قرار می گیرد.

محیط کشت fungi Agar

  • Corn meal agar

محیط کشت corn meal agar همان طور که از اسمش پیدا است حاوی آرد ذرت بوده و محیط مناسبی برای شناسایی قارچ کلامیدوسپور توسط کاندیدا البیکنس و همچنین جهت نگهداری و ذخیره سازی کشت قارچی به ویژه قارچ های تولید کننده پیگمان سیاه است.

محیط کشت corn meal agar

  • Oxytetracyline Glucose yeast agar

از این محیط کشت برای انتخاب و شمارش  کپک ها و قارچ های موجود در مواد غذایی استفاده می شود. اکسی تتراسایکلین به عنوان عامل انتخابی برای رشد بیشتر مخمر ها و کپک ها در محیط با pH خنثی می شود.

Oxytetracyline Glucose yeast agar

روش کشت کپک و مخمر بر روی محیط کشت

  • هموژنیزاسیون  ماده غذایی و تهیه رقت
  • کشت بر روی محیط کشت اختصاصی( به علت هوازی بودن کشت بر روی پورپلیت بهتر است)
  • انکوباسیون در دمای 25-21 درجه به مدت 7-5 روز

شناسایی و شمارش کپک ها

شناسایی و شمارش کپک ها از 3 روش زیر امکان پذیر است:

  1. رنگ آمیزی با آبی آنیلین یا لاکتوفنل بلو و سپس مشاهده ماکروسکوپی آن
  2. آزمون اسلاید کالچر
  3. روش هاوارد

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۸۹ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

محلول­‌های استاندارد و ویژگی­ آن­‌ها در ابتدا به تعریف محلول استاندارد می­پردازیم. محلول استاندارد، محلولی است که غلظت آن به صورت کاملا دقیقی مشخص شده است. در واقع نسبت حل­شونده به حلال معین است و تمامی نسبت­ها در محلول در دسترس می­باشد. غلظت محلول­های استاندارد معمولا با واحد مول بر لیتر یا مولاریته بیان می­­شود. […]

سیلیکاژل یا همان رطوبت گیر یکی از مواد شیمیایی می باشد که به دلیل کاربردهای بالای آن برای مصارف مختلفی استفاده می شود. مصارف و کاربرد های سیلیکاژل بسیار می باشد از این رو پس از مقاله انواع سیلیکاژل سعی کردیم به طور جداگانه به کاربرد های سیلیکاژل به پردازیم. شرکت تماد کالا با توجه به فروش […]

میکروسکوپ نوری قطبیده شده (Polarizing Microscope) نور از دو میدان الکتریکی و مغناطیسی عمود بر هم تشکیل شده و بطور سینوسی در حال نوسان می‌باشند. ارتعاشات میدان الکتریکی نور غیر پلاریزه در یک نقطه در همه جهات می‌باشد. در اکثر مواد وقتی یک دسته پرتو نوری به آنها وارد شود سرعت انتشار و نحوه انتشار […]

مواد شیمیایی خطرناک به موادی گفته می شود که می تواند موجب آسیب آنی و فوری به افراد، تجهیزات و محیط گردند. کالاهای خطرناک در بسیاری از کشورها بر اساس سیستم ملل متحد(UN) طبقه بندی شده و برچسب گذاری می شوند. این سیستم کمک می کند که خصوصیات و خطرات اینگونه مواد سریعاً قابل تشخیص باشد. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا