فواید روغن آلوئه ورا برای مراقبت پوستی

روغن آلوئه ورا به دلیل مجموعه‌ای از فوایدی که برای پوست و مو ارائه می دهد، محبوب شده است. این ترکیبی است که با روغن و عصاره آلوئه ورا ساخته می شود. آلوئه ورا به عنوان یک عنصر در بسیاری از رژیم های زیبایی در فرهنگ های مختلف استفاده شده است.

مزایای روغن آلوئه ورا برای پوست

این روغن مغذی برای رسیدگی به بسیاری از مشکلات پوست و مو استفاده می شود. همچنین به دلیل خواص ترمیم زخم خود شناخته شده است و می تواند به طور موثر نیش پشه را مدیریت کند. اگر می خواهید درباره روغن آلوئه ورا و نحوه تهیه آن و فواید روغن آلوئه ورا برای مراقبت پوستی بیشتر بدانید، این مقاله برای شما می‌تواند مناسب باشد.

روغن آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا، روغنی نیست که به طور خالص از گیاه آلوئه ورا استخراج شود. روغن آلوئه ورا از طریق مخلوط کردن ژل آلوئه ورا با یک روغن حامل مثل روغن بادام شیرین، روغن نارگیل یا روغن بنفشه حاصل می‌شود و باعث بهبود خواص آن روغن می‌شود؛ همچنین در این صورت، استفاده کردن آن ساده خواهد بود.

برای تهیه روغن آلوئه ورا، تکه‌های ژلی آلوئه ورا را در روغن حامل باید قرار داد و برای مدت کوتاهی آن را جوشاند یا برای مدت طولانی آن را در روغن حامل قرار داد. روغن حامل بهتر است که یک روغنی باشد که از طریق فرایند پرس سرد تولید شده باشد. علاوه بر روغن حامل، می‌توان به مقدار خیلی کم اسانس روغنی هم اضافه کرد مثل اسانس رز، نعناع فلفلی، اسطوخدوس و … که برای کاربردهای آروماتراپی مناسبند و می‌توانند خواص روغن آلوئه ورا را تقویت کنند.

خرید روغن آلوئه ورا

استخراج ژل آلوئه ورا

پیدایش روغن آلوئه ورا

از اوایل دهه 1800، آلوئه ورا (Aloe barbadensis miller) برای درمان بیماری‌های مزمن پوستی، کبودی‌ها، سوختگی‌ها، زخم‌ها و حتی یبوست استفاده می‌شود. این خواص را به برگ های آبدار آلوئه ورا نسبت می دهند. آلوئه ورا از 2 قسمت تشکیل شده است: شیره زرد رنگ و پوست سبز آنها که حاوی آنتراکینون، گلیکوزید، کربوهیدرات و پروتئین است. این دو قسمت معمولاً برای کاربردهای پزشکی با روغن معدنی، شیر، آب و عسل مخلوط می‌شوند.

ژل آلوئه ورا

ترکیبات تشکیل دهنده روغن آلوئه ورا

آلوئه ورا مخزنی از بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. این روغن معجزه آسا از مواد زیر تشکیل شده است:

  1. آمینو اسیدها: آلوئه ورا محتوی 20 نوع آمینواسید اساسی است.
  2. مواد معدنی: آلوئه ورا سرشار از مواد معدنی است و غنی از مس، منیزیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.
  3. آنتراکینون‌ها: این‌ها عوامل ضد ویروسی هستند که شامل آلوئین، استر اسید سینامیک و آلوئه امودین است.
  4. ترکیبات لیپیدی: روغن آلوئه ورا از اسیدهای چرب مانند آراشیدونیک اسید، گاما لینولئیک اسید تشکیل شده است.
  5. ویتامین‌ها: روغن آلوئه ورا شامل بسیاری از ویتامین‌ها است که عبارتند از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6.

خواص روغن آلوئه ورا برای پوست

روغن آلوئه ورا دارای اثرات ضد التهابی، ترمیم کننده زخم و ضد میکروبی قوی است. این روغن حاوی ترکیبات محرک رشد مانند گلوکومانان است. این ترکیبات، سنتز کلاژن و سایر عوامل دخیل در ترمیم پوست و رشد مو را تحریک می کنند. از آنجایی که آلوئه ورا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، روغن آن ممکن است سلول‌های پوست و موی شما را نیز جوان کند. در ادامه با خواص روغن آلوئه ورا برای پوست بیشتر آشنا می شوید.

مزایای استفاده از روغن آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا پوست را مرطوب کرده و از آن محافظت می کند. در صورت استفاده منظم ممکن است رشد مو را تقویت کرده و پوست سر خشک و پوسته پوسته را تغذیه کند.

فواید روغن آلوئه ورا در روشن کردن پوست

گیاه آلوئه ورا حاوی آلوئزین است، ترکیبی که بر رنگ پوست شما تأثیر می گذارد. آلوئزین در تولید ملانین دخالت می کند به طوری که از تولید ملانین جلوگیری می کند تا رنگ پوست روشن شود.

اشعه ماوراء بنفش همچنین باعث ایجاد لکه های تیره و رنگدانه روی پوست می شود. استفاده موضعی از یک ماده غنی از آلوئزین ممکن است باعث کاهش قابل مشاهده در شدت تیرگی لکه‌ها شود.

خاصیت و فواید روغن آلوئه ورا در مرطوب کنندگی و دفع پشه

مخلوطی از ژل آلوئه ورا و روغن زیتون را می توان به عنوان یک دافع موضعی پشه استفاده کرد. مطالعه ای به منظور مشاهده تأثیر روغن آلوئه ورا در پیشگیری از نیش پشه انجام شد. داوطلبانی که این روغن را روی پوست تمیز خود مالیدند، در مقایسه با همتایان خود، گزش پشه کمتری را گزارش کردند. به علاوه آنها پوست نرم‌تر و صاف تری نسبت به قبل داشتند.

بسته به میزان حساس بودنِ پوست‌تان، شما می‌توانید ژل آلوئه ورا و روغن زیتون، به نسبت‌های مختلفی از این اجزا را با هم مخلوط کنید. استفاده از این روغن می تواند از شما در برابر مالاریا، دنگی (dengue) و بیماری‌های انگلی تا میزان خوبی محافظت کند و همچنین پوست شما را تغذیه کند.

در مطالعه‌ای دیده شده که با بالاتر بودن نسبت ژل در آلوئه ورا در روغن آلوئه ورا، تحریک خفیف پوستی و حساس شدن پوست اتفاق می‌افتد.

فواید روغن آلوئه ورا  در درمان آکنه با روغن آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا ترکیباتی دارد که خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند وقتی در کنار روغن‌هایی مثل روغن اوسیموم (ocimum oil) یا روغن درخت چای استفاده شود، ضایعات آکنه را تخفیف دهد.

فواید روغن آلوئه ورا در آبرسانی و بهبود چروک پوست

پوست خشک باعث می شود چین و چروک و خطوط ریز بیشتر نمایان شود. کمبود رطوبت در لایه‌های پوست شما باعث پوسته پوسته شدن پوست با منافذ کوچک می شود. این حساسیت پوست شما را بدتر می‌کند و حتی ممکن است منجر به پسوریازیس شود.

آلوئه ورا حاوی موکوپلی ساکاریدهایی است که رطوبت را در پوست شما به دام می‌اندازد. استفاده از کرم/لوسیون/روغن مبتنی بر ژل آلوئه ورا، یکپارچگی پوست حساس و خشک را بهبود می‌بخشد.

تولید الیاف کلاژن و الاستین را تحریک می کند و پوست شما را الاستیک تر، حجیم تر، نرم تر و جوان تر می کند.

فواید روغن آلوئه ورا در ترمیم نواحی استرچ مارک (stretch mark)

نواحی استرچ مارک، ترک‌های ناشی از افزایش یا کاهش ناگهانی وزن است. استرچ مارک یا استریا (striae)، اسکارهای طولانی با نازک شدن زیرین پوست هستند. حاملگی، تغییر وزن سریع، وزنه برداری و کشش مداوم پوست معمولاً باعث ایجاد آنها می شود. استریا می تواند باعث مشکلات روانی و جنسی شود. معمولا هیچ استراتژی یا رژیم دارویی مشخصی برای درمان استرچ مارک‌ها وجود ندارد. استفاده از کرم‌های مبتنی بر استروئید می تواند یک راه حل موقت و خطرناک باشد. با این حال، ژل آلوئه ورا با روغن های حامل در طب جایگزین مورد توجه قرار می گیرد.

روغن‌ ژل آلوئه ورا بر پایه روغن بادام شیرین، خارش و قرمزی ترک های پوستی را کنترل می کند. استفاده موضعی از آن همچنین می تواند از گسترش استریا در شکم، به ویژه در زنانی که باردار نیستند، جلوگیری کند. گرچه استفاده از روغن آلوئه ورا پایه بادام شیرین، برای مرطوب کنندگی، آبرسانی، و ترمیم پوست هم موثر است.

روغن آلوئه ورا پایه بادام شیرین

آیا استفاده از روغن آلوئه ورا ایمن است؟

روغن آلوئه ورا برای استفاده‌ی موضعی کاملاً ایمن است. البته گاهی پیش می‌آید که افراد به روغن حامل حساسیت داشته باشند یا باعث اتفاقات ناخواسته شود؛ مثلاً اگر روغن حامل، روغن نارگیل باشد، ممکن است باعث کومودون زایی (جوش‌های صورت) شود، اما برای دست و بدن مسئله‌ای معمولاً ندارد. بنابراین از جمله روغن‌های مناسب که کومودون زایی ندارد، روغن بادام شیرین و روغن آفتابگردان است که روغن آفتاب گردان گزینه مقرون به صرفه‌تری است؛ ولی روغن بادام شیرین خیلی با کیفیت‌تر خواهد بود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

  رسوب دهی شیمیایی بخار (Chemical Vapor Deposition) از ابتدا به عنوان یک راه موثر برای ساخت طیف وسیعی از قطعات و محصولات به عنوان یک فرآیند تولید جدید در چندین بخش صنعتی شامل صنعت نیمه هادی، صنعت سرامیک و غیره توسعه داده شده است. روش فوق بر اثر تلاش زیاد محققان دانشگاهی و صنعت […]

فیلتر سر سرنگی چیست و چه کاربردی دارد؟ فیلتر سر سرنگی به شکل یک چرخ است، و به همین علت، گاهی اوقات فیلتر چرخی نیز نامیده می شود. این فیلترها، یکبار مصرف هستند و کارتریج فیلتر مبتنی بر فیلتراسیون با غشاء است. این فیلتر از یک سمت به سر یک سرنگ وصل می‌شود و از […]

طلا یکی از فلزات با ارزش جدول تناوبی است که در حالت معمول به رنگ زرد دیده شده و در حالت خالص بسیار نرم است. این فلز در دمای 1046درجه سانتی گراد ذوب شده و از ویژگی های آن می توان به هدایت الکتریکی بالای آن اشاره کرد. تمامی خواص ذکر شده تنها در مقیاس […]

تصویربرداری XPS از ترکیب ­ها طیف­ سنجی فوتو­الکترونی پرتو ایکس و طیف­ سنجی الکترونی اوژه را همچنین می­توان برای آنالیز توزیع عنصرهای شیمیایی روی سطوح از طریق تولید نقشه­ های ترکیب، همانند میکروسکوپ الکترونی مورد استفاده قرار داد. نقشه­ های ترکیب بیشتر از طریق روبش سطح نمونه با پرتوهای متمرکز به­ دست می­آیند. قدرت تفکیک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا