طرز کار با هود آزمایشگاهی

طرز کار با هود آزمایشگاهی و رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از آن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی یکی از موارد مهمی است که کاربران و تکنسین های آزمایشگاهی باید به خوبی با آن آشنا باشند.

هود آزمایشگاهی چیست؟

از آن جایی که انجام فعالیت هایی مثل میکروب شناسی، کشت میکروب و یا تهیه ی اسید موجب به وجود آمدن ذرات معلق و مواد سرطان زا می شود بنابراین لازم است در محیط های آزمایشگاهی از هود آزمایشگاهی استفاده کنیم. زیرا استفاده از این وسیله آزمایشگاهی تا حد زیادی مانع از ابتلای پرسنل آزمایطرز کار با هود آزمایشگاهی و رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از آن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی یکی از موارد مهمی است که کاربران و تکنسین های آزمایشگاهی باید به خوبی با آن آشنا باشند. از آن جایی که انجام فعالیت هایی مثل میکروب شناسی، کشت میکروب و یا تهیه ی اسید موجب به وجود آمدن ذرات معلق و مواد سرطان زا می شود بنابراین لازم است در محیط های آزمایشگاهی از هود آزمایشگاهی استفاده کنیم.
زیرا استفاده از این وسیله آزمایشگاهی تا حد زیادی مانع از ابتلای پرسنل آزمایشگاه به بیماری هایی نظیر سرطان می شود. هود آزمایشگاهی وسیله ای است با اتاقکی از جنس استیل که برای کنترل کردن ذرات موجود در هوا مورد استفاده قرار می گیرد. در جلوی این اتاقک شیشه ای به حالت عمودی قرار دارد که به راحتی بالا و پایین می شود و به کاربر اجازه می دهد فعالیت و کاری که با دست های خود در داخل هود آزمایشگاهی انجام می دهد را ببیند.

هودهای آزمایشگاهی دارای پریز برق، اشعه ی ماورای بنفش، لوله های تخلیه ی هوا، سیستم تهویه کننده ی هوا و موتور الکتریکی هستند. که لوله‌ های تخلیه هوای موجود در انواع هود آزمایشگاهی وظیفه دور کردن ذرات معلق آزمایشگاهی و سالم نگه داشتن محیط آزمایشگاه را برعهده دارند.

کاربرد هود آزمایشگاهی

همان طور که اشاره کردیم اصلی ترین کاربرد هود آزمایشگاهی تهویه هوای آزمایشگاه است که با انتقال هوای آلوده به بیرون از فضای آزمایشگاه و یا فیلتر کردن هوای آلوده توسط هود این کار انجام می شود. اما علاوه بر این، هود آزمایشگاهی مانع از انتشار آلودگی در محیط آزمایشگاه ها نیز می شود. و به منظور جلوگیری از فاسد شدن، تجزیه و یا آلوده شدن محصولات و نمونه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. حفاظت از اپراتور و افراد حاضر در محل آزمایشگاه یکی دیگر از کاربردهای هود آزمایشگاهی محسوب می شود.
به طوری که استفاده از انواع هود آزمایشگاهی می تواند از اپراتور آزمایشگاه (تکنیسین) در برابر باکتری ها، ویروس ها و انگل ها که تولید کننده ی سم هستند، حفاظت کرده و همچنین از انتشار عوامل شیمیایی، میکروبی و بخارهای اسیدی و بخارهای بی هوش کننده در محیط آزمایشگاه جلوگیری کند. ولی کاربرد هود آزمایشگاهی به مواردی که گفتیم ختم نمی شود و این تجهیزات آزمایشگاهی قابلیت این را دارند تا از جمع شدن گازهایی که قابلیت اشتعال و یا انفجار دارند، در داخل هود جلوگیری کند.

قیمت هود آزمایشگاهی

انواع هود آزمایشگاهی و کاربرد آن ها

هودهای آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید می شوند که بسته به نوع کاربرد و محیط آزمایشگاه باید مناسب ترین آن را انتخاب کنیم.

هود شیمیایی

این هود برای مکش دود و بخارهای به وجود آمده از آزمایش های مختلف و منتقل کردن این بخارهای سمی به بیرون از محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هود شیمیایی دارای یک محفظه است که در انجام آزمایش ها برای قرار دادن ماده مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد و دارای یک فن جهت مکش ذرات آلوده و بیماری زا و یک کابینت برای نگه داشتن مواد شیمیایی است. کاربرد هود شیمیایی آزمایشگاهی بیشتر در انتقال هوای آلوده به بیرون است. این نوع هود آزمایشگاهی بخارهای سمی حاصل از آزمایش های شیمیایی که سرطان زا هستند را از کاربر دور کرده و به بیرون انتقال می دهد.

هود شیمیایی

هود کانوپی یا هود سقفی

هود سقفی یا کانوپی نوعی از هودهای آزمایشگاهی است که کاربرد زیادی در آزمایشگاه های مختلف و مراکز تحقیقاتی دارد. این هود در آزمایشگاه ها باید به گونه ای نصب شود که بتوانیم آزمایش های شیمیایی مورد نظر را در زیر آن انجام دهیم. و نکته ای که در نصب آن قابل توجه است، این است که نباید فن را بر روی هود سقفی یا کانوپی قرار دهیم. بلکه باید فضایی را در بیرون از آزمایشگاه برای قرار دادن فن در نظر بگیریم. بیشترین کاربرد هود آزمایشگاهی سقفی در انتقال و خارج کردن بخارهای سمی و خورنده از فضای آزمایشگاه و یا مکش بخارهای داغ است. همچنین هود کانوپی برای مکش بخارهای بدبو مثل بوی نامطبوع و بد دستگاه اتوکلاو گزینه بسیار مناسبی است.

هود سقفی

هود میکروبی

در اتاق هایی که کشت انجام می شود حفاظت از انواع نمونه آزمایشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هود میکروبی یا هود لامینار از جمله تجهیزاتی است که کاربرد زیادی در این نوع آزمایشگاه ها دارد و به منظور تهویه هوا در آزمایش های میکروبیولوژی استفاده می شود.
هود میکروبی در دو نوع کابین دار و بدون کابین در بازار وجود دارد که به طور معمول بدون کابین آن بیش تر کاربرد دارد. هنگام استفاده از هود بیولوژیکی باید نکات ایمنی را به دقت رعایت کنیم و طرز کار با هود آزمایشگاهی لامینار را حتما بلد باشیم. بهتر است از قبل تمامی وسایلی که نیاز داریم را آماده کنیم تا حین کار هود لامینار تعداد حرکت های دست و حرکات مان به حداقل برسد. همچنین باید دقت کنیم که دست خود را سریعا وارد هود نکنیم و حرکات دست مان آرام باشد و هنگام استفاده از این نوع هود آزمایشگاهی به هیچ وجه درب شیشه ای محافظ آن را باز و بسته نکنیم.

هود میکروبی

هود بازویی

هودهای بازویی یا مفصلی به خاطر وجود بازوها و مفصل های تعبیه شده در خود، این قابلیت را دارند که به راحتی در فضای آزمایشگاه جا به جا شوند. از این رو استفاده از آن ها نسبت به سایر هودهای آزمایشگاهی آسان تر است. این هودها به سرعت می توانند با مکش آلودگی ها محیط را برای کاربر ایمن کرده و آلودگی را در لحظه به بیرون منتقل کنند. کاربرد هود آزمایشگاهی بازویی بیشتر در تهویه هوای حاصل از بخارات سمی است و در مراکزی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و یا صنایع الکترونیک استفاده می شود.

هود بازویی

هود پاتولوژی

از هود پاتولوژی در انجام آزمایش های سلولی، مولکولی، بافت ها، عملکرد ارگانیسم های زنده و بررسی مایعات استفاده می کنیم. همچنین برای آزمایش سایر نمونه های گرفته شده از بدن مثل خون، ادرار و مدفوع و یا سلول های سرطانی که توسط پاتولوژیست یا پزشک متخصص انجام می شود، در آزمایشگاه ها استفاده می کنیم.

هود پاتولوژی

طرز کار با هود آزمایشگاهی

  1. برای شروع کار با هود آزمایشگاهی در ابتدا باید هود را با استفاده از کلید طراحی شده بر روی سطح هود یا همان کلید وزنده روشن کنیم و قبل از اینکه بخواهیم با هود کار کنیم آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حالت روشن نگه داریم.
  2. سطح داخلی هود را با الکل 70% ضدعفونی کنیم.
  3. تمامی وسایل و نمونه هایی که اضافه هستند را از داخل هود خارج کنیم.
  4. سپس شیشه ی محافظت کننده ای که در هود طراحی شده به صورت خودکار و اتوماتیک پایین می آید و یا این که ما با دست های خود، شیشه را تا محل علامت گذاری شده روی دیواره ی هود، پایین می کشیم و مواد را در داخل هود قرار می دهیم. و تا زمانی که مواد شیمیایی در داخل هود قرار دارند شیشه ی هود را بالا نمی کشیم، مگر اینکه مواد را از داخل هود خارج کرده باشیم.
  5. بعد از اتمام کار دوباره سطح داخلی هود را با الکل 70% ضدعفونی می کنیم.
  6. هود را بعد از پایان کار به مدت 10 الی 20 دقیقه روشن می گذاریم و سپس خاموش می کنیم.
  7. بعد از خاموش کردن لامپ هود آزمایشگاهی باید پنجره شیشه ای جلوی هود را ببندیم.
  8. و اگر می خواهیم هود به درستی کار کند و فعالیت مطلوبی داشته باشد بهتر است آن را به دور از جریان هوا (نزدیک درب و پنجره) نگه داریم.

نکات ایمنی هنگام استفاده از هود آزمایشگاهی

توجه به این نکته ضروری است که موقع استفاده از هود آزمایشگاهی نباید به هیچ وجه صورت و سر خود را در داخل هود قرار دهیم و از چسباندن دست و صورت خود به هود اجتناب کنیم. اگر یک انفجار یا یک پاشیدگی در داخل هود به وقوع پیوست، شیشه ی محافظ هود را به سرعت تمیز کرده و از تمیزی کامل آن اطمینان حاصل کنیم و اینکه هر موقع کار خود را تمام کردیم هود را با الکل هفتاد درصد ضد عفونی کنیم. همچنین نیاز است هودهایی که به اشعه ی ماورای بنفش مجهز هستند را هفته ای یک بار با الکل تمیز کنیم.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

مواد شیمیایی در گرید های مختلفی توسط شرکت سازنده تولید می شوند. شرکت های مرک و سیگما، معروف ترین برندهای در حال حاضر جهان هستند که مواد شیمیایی را در خلوص های گوناگون تولید می کنند. گرید مواد شیمیایی روی بسته بندی آنها درج می شود و به نوعی بیان کننده ی درصد خلوص ماده نیز […]

هر ماده شیمیایی صد در صد خالص نبوده و ناخالصی دارد. سود پرک نیز به عنون یک ماده شیمیایی حاوی ناخالصی است. سود پرک یکی از مواد بسیار کاربرد در صنایع مختلف است. به علت کاربرد صنعتی، انجام صحیح آزمون تعیین درصد خلوص سود پرک اهمیت زیادی دارد. سود پرک سود پرک یا همان هیدروکسید […]

فیلتر سر سرنگی چیست و چه کاربردی دارد؟ فیلتر سر سرنگی به شکل یک چرخ است، و به همین علت، گاهی اوقات فیلتر چرخی نیز نامیده می شود. این فیلترها، یکبار مصرف هستند و کارتریج فیلتر مبتنی بر فیلتراسیون با غشاء است. این فیلتر از یک سمت به سر یک سرنگ وصل می‌شود و از […]

واحد اندازه گیری طول چیست؟ تعداد واحد های اندازه گیری طول زیاد است. بدلیل همین تعداد زیاد نیز حفظ کردن و به یاد سپردن تمامی آنها بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل بر آن شدیم تا مقاله ای در این باره نگارش کنیم و در در آن تلاش شده تا تمامی واحدهای طول مطرح […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا