سدیم استات، کاربردها و عوارض

سدیم استات

سدیم استات، سدیم اتانات یا استات سدیم با فرمول شیمیایی CH3COONa، یک ترکیب بی رنگ و بی بو، محلول در آب، اتانول، متانول و هیدرازین است. این ماده یک نمک سدیمی استیک اسید است. در مقاله پیش رو به معرفی سدیم استات و کاربردهای آن میپردازیم.

سدیم استات از واکنش استیک اسید و سدیم بی کربنات بدست می آید:

CH3COOH + NaHCO3 → CH3COONa + H2CO3

کربنیک اسید + سدیم استات → سدیم بیکربنات + اسید اسِتیک

فروش سدیم استات

کاربردهای سدیم استات

سدیم استات دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف است. در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای صنعتی سدیم استات

استات سدیم در صنعت نساجی برای خنثی کردن پسماند سولفوریک اسید استفاده میشود. همچنین در فرآیند تولید لباس های پنبه ای برای جلوگیری از جمع شدن الکتریسیته ساکن استفاده میشود.

  • کاربرد سدیم استات برای افزایش طول عمر بتن

سدیم استات در بتن برای کاهش دادن صدمات ناشی از آب استفاده میشود. این ماده به عنوان یک عایق برای بتن استفاده میشود. استات سدیم نسبت به اپوکسی که پیشتر برای مقاوم کردن بتن در برابر آب استفاده میشد، ارزانتر و از نظر محیط زیستی نیز کم خطرتر است.

  • کاربرد سدیم استات در صنایع غذایی

سدیم استات به عنوان چاشنی و طعم دهنده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. بعضی اوقات از آن در فرم سدیم دی استات استفاده میشود. از آن معمولا در چیپس ها برای دادن طعم سرکه و نمک استفاده میشود.

  • کاربرد سدیم استات در تولید محلول بافری

سدیم استات، باز مزدوج استیک اسید است و از محلول این دو میتوان به عنوان یک محلول بافری برای ثابت نگه داشتن pH استفاده کرد. محلول بافری نسبت به تغییرات pH مقاومت میکند و باعث ثابت ماندن تغریبی pH خواهد شد.

  • کاربرد سدیم استات در پدهای گرمایشی

سدیم استات در پدهای گرمایشی، گرم کننده های دست و هات آیس ها استفاده میشود. از کریستالهای سدیم استات هیدرات برای این منظور استفاده میشود.

نکات ایمنی و عوارض سدیم استاتایمنی و علائم ایمنی سدیم استات

سدیم استات ماده ای خورنده و سمی است. این ماده قابل حریق است. در صورت تماس با پوست یا چشم، میتواند موجب سوزش و قرمزی شود. این ماده در صورت خورده شدن سمی است و لازم است که به پزشک مراجعه شود.

 

در هنگام کار کردن با این ماده لازم است که از دستکش، روپوش و عینک مخصوص استفاده شود.

خطرات ایمنی سدیم استات

برای انبارداری این ماده، لازم است که استات سدیم از اسیدهای قوی دور نگه داشته شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

کلروفرم چیست؟ کلروفرم گازی بی‌رنگ با فرمول شیمیایی CHCL3 است. این ماده از استون و اتانول از طریق اثر پودر سفیدکننده کلر(هیپوکلریت کلسیم) تولید نمود. بخار آن سمی و اعتیاد‌اور است و تنفس طولانی آن کشنده است. در گذشته به عنوان بیهوش‌کننده (اولین بار در زایمان) مورد استفاده قرار می‌گرفت. کلوروفرم اولین بار توسط سه […]

گرفتگی لوله‌های آشپزخانه و فاضلاب و در پی آن، بوی نامطبوع و تجمع مواد برای تمام انسان‌ها آزار دهنده است. یک راه حل سریع و واضح در چنین مواردی این است که با لوله کش تماس بگیرید و مقداری هزینه هم پرداخت نمایید. در حالی که این یک گزینه معقول است؛ اما کارهای دیگری هم […]

نمک فسفات بافری(PBS) یک محلول بافری است که به طور معمول در تحقیقات زیستی مورد استفاده قرار میگیرد. این یک محلول نمکی شامل سدیم کلرید، سدیم فسفات و در برخی فرمول ها، پتاسیم کلرید و پتاسیم فسفات است. این بافر کمک میکند تا pH ثابت نگه داشته شود. معمولا غلظت یون و مواد درون آن […]

در قسمت قبلی از  مقاله مواد شیمیایی صنعت چاپ با انواع مواد شیمیایی خصوصا انواع مرکب ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن آشنا شدیم . در این مقاله از مواد شیمیایی صنعت چاپ با با انواع حلال ها ، بی بو کننده ها، واکس ها و … در صنعت چاپ آشنا می شوید. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا