دی اتیل اتر چه ماده ای است

دی اتیل اتر چیست

دی اتیل اتر( نامگذاری آیوپاک : Ethoxyethane ) یک ترکیب آلی از خانواده اتر ها و ایزومر بوتانول با فرمول شیمیایی C4H10O و جرم مولی 74.123g/mol ودی اتیل اتر چیست؟ چگالی 713.4g/cm3 است. دی اتیل اتر در برخی موارد با نام های اتر یا اتیل اتر نیز شناخته می‌شود.

این ترکیب آلی در دمای محیط به صورت مایع بی رنگ است که از ویژگی های اصلی آن می‌توان به فراریت بالا، اشتعال پذیری خوب و بوی نامطلوب اشاره کرد. دی اتیل اتر کاربرد فراوانی در پزشکی و همچنین در ازمایشگاه دارد. این ترکیب شیمیایی ساختاری ناقطبی دارد برای همین در آب نامحلول است ولی در اکثر حلال های مواد آلی در هر نسبتی حل می‌شود. همچنین این ترکیب حلال خوبی برای چربی ها است. ساختار مولکولی آن در زیر آمده است.

ساختمان دی اتیل اتر

مشخصات فیزیکی دی اتیل اتر

فرمول شیمیایی C4H10O نقطه ذوب −116.3 °C
جرم مولکولی 74.123g/mol نقطه جوش 34.6 °C
چگالی 713.4g/cm3 حلالیت در آب 6.05 g/100 mL
ظاهر(دمای اتاق) مایع بی رنگ فشار بخار 440 mmHg at 20 °C
CAS-no 60-29-7 ویسکوزیته 0.224 cP (25 °C)
گشتاور دو قطبی 1.15 D (gas) ضریب شکست 1.353 (20 °C)
GHs Extremely Flammable (F+),
Harmful (Xn)
کدهای ایمنی R۱۲ R19 R20 R۲۲ R66 R67

تولید دی اتیل اتر

دی اتیل اتر از آبگیری اتانول 96% که در مجاورت سولفوریک اسید 98% باشد، به دست میاید. دمای این واکنش 140 درجه سانتی گراد است. سولفوریک اسید در این واکنش نقش کاتالیزور را دارد و همچنین محصولات این واکنش بجز دی اتیل اتر، آب، یون هیدروژن است. به طور کل، با استفاده یک اسید قوی به عنوان کاتالیزور در کنار اتانول و در نهایت آبگیری آن، می‌توان دی اتیل اتر تولید کرد.

۲C۲H۵OH → (C۲H۵)۲O + H۲O + H(ion)

این واکنش باید در دمای زیر 150 درجه سانتی گراد انجام شود، زیرا در دما های بالاتر، اتانول دهیدراته می‌شود و اتیلن تولید می‌شود و از آنجایی که این واکنش برگشت پذیر است، تعادلی بین محصولات و واکنش دهنده ها رخ می‌دهد و در نهایت منجر به تولید دی اتیل اتر نمی‌شود. شماتیک فرآیند تولید دی اتیل اتر در زیر آمده است :

شماتیک ساخت دی اتیل اتر

 

کاربردهای دی اتیل اتر

دی اتیل اتر دو کاربرد اصلی دارد که این دو کاربرد اعم از تولید دارو و ساخت حلال است.

در سال 1842، جراح معروف و بزرگ امریکایی کرافورد ویلیامسون لانگ، از دی اتیل اتر به عنوان ماده بیهوشی برای جراحی استفاده کرد. این یک کشف و رخ داد بزرگ بود و به سبب آن، اکثر کشورها از دی اتیل اتر به عنوان ماده بیهوشی استفاده می‌کردند. اما پس از گذشت چند دهه، پزشکان متوجه عواقب آن بعد از عمل اعم از سردرد، استفراق شدند، پس دارو های بیهوشی مدرن ساخته شد.

همانطور که گفته شد، دی اتیل اتر، حلالیت خوبی در مواد قطبی و به اصطلاح حلال های مواد آلی دارد. حلالیت آن در آب بسیار پایین است. برای همین از دی اتیل اتر به عنوان حلال مواد آلی در آزمایشگاه و حتی صنعت استفاده می‌شود.

در قرن 19 میلادی، در اروپا، از اتر به عنوان ماده تفریحی استفاده می‌شد. در آن زمان استفاده مشروبات الکی برای زنان منع شده بود و دیدگاه خوبی به آن نداشتند و از طرفی مصرف دوز پایین دی اتیل اتر باعث سرگیجه و به نوعی حالت شبیه ساز مستی می‌شود. پس آن را به عنوان یک ماده تفریحی استفاده می‌کردند.

از دی اتیل اتر به عنوان ماده حلال در برخی واکنش ها مانند واکنش Grignard و واکنش عوامل ارگانی فلزی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان حلال در تولید پلاستیک های سلولزی نقش دارد.

همچنین از دی اتیل اتر در راه اندازی اولیه موتور های گازوئیلی( دیزلی ) نیز استفاده می‌شود و باعث بهبود عملکرد موتور دیزلی می‌شود.

فروش دی اتیل اتر

نکات ایمنی دی اتیل اتر

همانطور که گفته شد، دی اتیل اتر قابلیت اشتعال بالایی دارد و به راحتی آتش می‌گیرد و از طرفی دیگر، گاز آن به شدت فرار است و هنگامی که آتش می‌گیرد، به دلیل فرار بودن گاز آن، آتش در حجم وسیعی گسترش میابد. پس باید ظرف نگهداری دی اتیل اتر را دور از مواد آتشزا یا حتی گرمازا قرار دهیم. حتی برخی گرم کن ها و دستگاه های الکتریکی نیز می‌توانند منجر به آتش سوزی دی اتیل اتر شوند. نکته ای که وجود دارد این است که علاوه بر اینکه محیط نگهداری دی اتیل اتر باید خنک باشد و به دور از موارد ذکر شده باشد، باید درب آن نیز عایق باشد تا گاز آن به راحتی خارج نشود و دچار آتش سوزی نشود.

دی اتیل اتر یک داروی بیهوشی است، پس طبیعتا نباید آن را استنشاق کرد. پس باید در ظرفی محکم و عایق نگهداری شود. استنشاق زیاد این گاز باعث بیهوشی و دوز پایین آن باعث سرگیجه و حالت تهوع می‌شود.

اتر به هوا و نور حساس است. قرار گرفتن در معرض این عوامل می تواند منجر به تشکیل پراکسیدهای انفجاری(پراکسیدهایی که قابلیت منفجر شدن دارند) شود. نمونه های تجاری دی اتیل اتر، همراه با آنتی اکسیدان هستند که از شکل گیری پراکسیدها جلوگیری می کند.

شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر خطرات دی اتیل اتر، به مقاله پیوست شده مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره دی اتیل اتر

در این بخش، به سوالات متداولی که بیشتر درباره دی اتیل اتر پرسیده شده است می‌پردازیم :

داروی بیهوشی دی اتیل اتر چیست ؟

دی اتیل اتر، خاصیت بیهوشی دارد و این ویژگی سبب افزایش بسیار زیاد کاربرد آن شد. دی اتیل اتر در سال 1840 در آمریکا برای اولین بار به عنوان ماده بیهوشی استفاده شد که این امر سبب شد که این ماده به عنوان یک داروی بیهوشی در سراسر جهان استفاده شود. از سال 1920 به بعد، این ماده به این نهو استفاده شد که مقداری از آن را به صورت قطره چکان بر روی گاز پارچه ای میریختند و بر دهان مریض میگرفتند. البته تعداد قطرات و میزان استنشاق آن به عوامل پزشکی بستگی دارد. اما با گذشت زمان، پزشکان متوجه عوارض آن شدند و استفاده از آن منع شد. عوارض دی اتیل اتر مربوط به بعد از بیهوشی می‌شد. به این صورت که مریض بعد از به هوش آمدن، دچار سردرد، سرگیجه و حالت تحوع می‌شد.

واکنش تولید دی اتیل اتر از اتانول چیست ؟

دی اتیل اتر به صورت کلی از اتانول تولید می‌شود. به این صورت که با استفاده از یک اسید قوی به عنوان کاتالیزور در کنار اتانول و در نهایت آبگیری اتانول در دمای 140 درجه سانتی گراد( حتما باید کمتر از 150 درجه سانتی گراد باشد تا از دی هیدراته شدن اتانول جلوگیری شود )، می‌توان دی اتیل اتر تولید کرد. برای مثال می‌توان دی اتیل اتر را از آبگیری اتانول 96% که در مجاورت سولفوریک اسید 98% باشد، به دست آورد که واکنش آن به صورت زیر است :

۲C۲H۵OH → (C۲H۵)۲O + H۲O + H(ion)

دی اتیل اتر را از کجا تهیه کنیم ؟

شرکت اینترنتی تماد کالا فعال در زمینه فروش مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی، آماده ارائه خدمات در حوزه فروش دی اتیل اتر با کیفیت عالی، قیمت مناسب و در مقادیر دلخواه به مشتریان می باشد. شما می‌توانید برای تهیه انواع دی اتیل اتر ها با برند ها و حجم های مختلف، به سایت تمادکالا مراجعه کنید و یا بر روی لینک پیوست شده در این قسمت کلیک کنید.

Msds دی اتیل اتر چیست ؟

Msds یا MATERIAL SAFETY DATA SHEET دی اتیل اتر برای هر محصول با برندی، متفاوت خواهد بود. برای مثال Msds دی اتیل اتر شرکت مرک آلمان به صورت Msds دی اتیل اتر شرکت مرک آلمان است.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

تیتراسیون چیست

1 اردیبهشت 1399
تیتراسیون | انواع تیتراسیون

تیتراسیون یکی از فرآیندهای بسیار معروف در علم شیمی و علوم آزمایشگاهی است. در مقاله پیش رو به معرفی این فرآینده و کاربردهای آن در شیمی و علوم آزمایشگاهی خواهیم پرداخت. فرآیند تیتراسیون، تیتر کردن یا تیترامتری نیز نامیده می شود. این فرآیند برای تعیین غلظت یک محلول مجهول با روش های مختلف آزمایشگاهی است. […]

محلول استاندارد نیترات نقره برای استفاده در کابردهایی مانند تیتراسیون استفاده می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم روش آماده سازی محلول استاندارد نیترات نقره را به همراه ریزه کاری های آن آموزش دهیم. نکته قبل از خواندن برای افرادی که از قبل با تهیه محلول های استاندارد آشنایی دارند: ساخت محلول های استاندارد تفاوت […]

سولفات مس چیست

30 خرداد 1401
سولفات مس چیست

کات کبود یا همان سولفات مس ماده ای مفید است که کاربردهای فراوانی در صنعت کشاورزی، شیمی و سایر صنایع دارد. با توجه به اهمیتی که این ماده دارد در این مقاله قصد داریم به شناخت بیشتر کات کبود یا سولفات مس و کاربردهای آن بپردازیم. کات کبود که نام دیگر آن مس(II) سولفات 5 […]

یکی از علل خرابی و کاهش عمر ترانس ها، ورود رطوبت به محفظه آنها و تاثیر این رطوبت بر روغن ترانسفورماتور است. سیلیکاژل ماده ایست که از سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است و دارای فرمول SiO2 است. عمده استفاده سیلیکاژل به عنوان رطوبت گیر است. این ماده توانایی بالایی در جذب رطوبت محیط اطراف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا