سریعترین روش تلخی زدایی زیتون با سودپرک

میوه زیتون در حالت کال و یا رسیده، زمانی که از درخت چیده شود، قابل خوردن نیست و خیلی تلخ است، بنابراین برای استفاده ی خوراکی از زیتون باید یک فرآیندی تحت عنوان فرآیند پخت یا شیرین سازی، روی آن انجام گیرد تا تلخی زیتون گرفته شود. اگر می خواهید با سریعترین روش تلخی زدایی زیتون با سودپرک آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درخت زیتون از دیرباز نماد صلح بوده ­است. علاوه بر اینکه از لحاظ نماد و مفهوم، حس مثبتی را به انسان منتقل‌ می‌کند؛ ثمره‌ی خود، یعنی میوه‌ی زیتون، را به عنوان نعمتی گران بها در اختیار آدمی قرار‌ می‌دهد. میوه‌ی زیتون، ظاهری ریز و بیضی شکل دارد که در رنگ‌های مختلف وجود دارد. هم خود این میوه و هم مشتقات آن در سلامتی و زیبایی انسان نقش به سزایی دارد. کمتر کسی وجود دارد که از خواص روغن زیتون بر پوست و مو بی خبر باشد. علاوه بر استفاده موضعی و خوراکی از روغن زیتون،‌ می‌توان زیتون را در شکل‌های مختلف از جمله ترشی، زیتون پرورده و … به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد، چرا که زیتون میوه‌ای با ارزش غذایی بالا است.

فروش سود پرک

سریعترین روش تلخی زدایی زیتون با سودپرک

زیتون‌ها انواع مختلفی دارند، و معمولا زمانی که میوه به طور کامل رسیده باشد، رنگ آن بنفش تیره خواهد بود که بافت نسبتاً نرم‌تر و بسیار روغنی‌تر از زیتون سبز دارد. توجه داشته باشید که میوه زیتون در حالت کال و یا رسیده، زمانی که از درخت چیده شود، قابل خوردن نیست و خیلی تلخ است، بنابراین برای استفاده ی خوراکی از زیتون باید یک فرآیندی تحت عنوان فرآیند پخت یا شیرین سازی، روی آن انجام گیرد تا تلخی زیتون گرفته شود. برای پخت زیتون، راه‌های زیادی وجود دارد اما مهم‌ترین تفاوتی که بین روش‌های مختلف وجود دارد، مدت زمان و بازده تلخی زدایی است. برای تلخی زدایی از زیتون معمولا از 2 روش استفاده می‌شود:

  • غوطه‌ور کردن زیتون در آب و تغییر آب آن تا زمانی که تلخی از بین رود
  • استفاده از سود پرک

جهت از بین بردن تلخی زیتون، گزینه ی دوم یعنی استفاده از سود پرک مقرون به صرفه‌تر است؛ زیرا هم در زمان کوتاه‌تری تلخی زدوده می‌شود و هم مقدار مصرف آب کمتر خواهد بود. در روش تعویض آب، حداقل تا چندین ماه باید این کار انجام شود تا تلخی زیتون کاسته شود. بنابراین در ادامه، روش تلخی زدایی با سود پرک را توضیح‌ می‌دهیم.

سود پرک چیست

نام شیمیایی سود پرک، هیدروکسید سدیم (NaOH) است. این ماده، یک باز قوی محسوب می‌شود و خاصیت خورندگی شدیدی دارد و معمولا برای کاربردهای خاصی مصارف خانگی هم دارد. از این ماده معمولا در از بین بردن تلخی میوه تازه چیده شده زیتون استفاده شده است و البته عملکرد فوق العاده‌ای را هم از خود نشان داده است.

سود پرک

برای تهیه سود پرک به راحتی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی تمادکالا بدون فوت وقت، به صورت آنلاین اقدام کنید. در صورت تمایل می‌توانید از صفحه محصول سود پرک یا سدیم هیدروکسید این ماده را سفارش دهید و در صورت نیاز به مشاوره درمورد خرید کدام یک از بسته‌بندی‌های این محصول، با کارشناسان تمادکالا تماس بگیرید.

آموزش تلخی زدایی زیتون با سودپرک

برای تلخی زدایی از زیتون به روش سود پرک باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

  • برای شروع تلخی زدایی زیتون با سودپرک، پس از چیدن یا خرید زیتون خام، باید زیتون‌های سالم، بدون ترک و شکاف و تیرگی را جدا کرده و در یک سطل یا ظرف پلاستیکی بریزید و سپس ظرف را با آب پر کنید، به طوری که تمام زیتون‌ها کاملا در زیر آب غوطه ور باشند (مشابه شکل زیر).

آموزش تلخی زدایی زیتون با سودپرک

  • در این مرحله، باید سود پرک را با احتیاط اضافه کنید و با چوب یا ملاقه‌ی غیر فلزی دسته بلندی هم بزنید. توجه داشته باشید که به مقدار کمی سود پرک نیاز دارید. برای مثال، به ازای 10 لیتر آب، 3 قاشق غذاخوری سود پرک کافی است.

نکته: در این مرحله نباید با دست بدون محافظ به محلول یا سود پرک بزنید؛ زیرا این ماده خورنده است و می‌تواند موجب سوختگی شود.

  • باید حدود 8-10 ساعت زیتون­ها را در این حالت بگذارید تا خیس بخورند و سود پرک کاملا به عمق آن‌ها نفوذ کند و تلخی زیتون را کاملا از بین ببرد.
  • بعد از این مدت، باید آب آن‌ها را خارج کرد و زیتون‌ها را با آب شست. همچنین توصیه‌ می‌شود که آن‌ها را به مدت 24 ساعت دیگر در آب تمیز قرار دهید.
  • اکنون تلخی زیتون‌ها از بین رفته است و شما‌ می‌توانید با زیتون‌هایی که دارید، ترشی و شور بگذارید و یا در غذا و سالاد استفاده کنید.

برای اینکه توضیحات بالا را بهتر بتوانید انجام دهید، بهتر است ویدیوی زیر را تماشا کنید. برای دیدن ویدیوی زیر، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

تلخی‌زدایی زیتون با سودسوزآور

نکات ایمنی تلخی زدایی زیتون با سودپرک

لازم است بدانید که سود پرک، یک ماده شیمیایی خطرناک است که در هنگام استفاده از آن باید با احتیاط کنید، زیرا زمانی که این ماده در آب حل‌ می‌شود واکنش شیمیایی گرماده انجام می‌شود. بهتر است این کار را در محیط آزاد انجام دهید. برای محافظت از پوست دست خود باید دستکش بپوشید و محلول را به آرامی هم بزنید تا از پاشش آن به اطراف جلوگیری کنید.

برای تهیه دستکش مناسب می‌توانید از فروشگاه اینترنتی تمادکالا اقدام به سفارش کنید تا در اسرع وقت در زمان دلخواه خود تحویل بگیرید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

محیط کشت های بلاد آگار و شکلات آگار جزوه معروفترین و پر استفاده ترین محیط کشت های در حال حاضر هستند. با این وجود، بسیاری از افراد تفاوت این دو محیط کشت را نمیدانند. در مقاله پیش رو قصد داریم که به معرفی این محیط های کشت و تفاوت های آنها با یکدیگر بپردازیم. برای […]

دستگاه آب مقطرگیری یا دستگاه تقطیر، دستگاهی است که در چند مرحله، آب شور و آب های معمولی را به آب خالص و آزمایشگاهی تبدیل می کند. طرز کار دستگاه آب مقطرگیری در این دستگاه آب به وسیله گرمایی که به آن داده شده، تبدیل به بخار می گردد. این عمل باعث می شود که […]

شوره یا نمک پتاسیم نیترات یک ترکیب شیمیایی با فرمول K(NO3)2 است، نیترات پتاسیم حاوی 45 درصد K2O و 10 درصد ازت است. به علت داشتن خاصیت انفجاری، در تهیه کود شیمیایی معمولاً از 80 درصد نیترات پتاسیم و 20 درصد کلرور پتاسیم استفاده می‌شود. این ماده در محل‌هایی مانند دیواره غارها بصورت طبیعی به […]

مایعات با نقطه اشتعال کمتر از 60 درجه سانتی گراد (140 درجه فارنهایت) مواد شیمیایی قابل اشتعال در نظر گرفته می­ شوند. نقطه اشتعال یک ماده شیمیایی دمایی است که در آن بخار ماده شیمیایی می­‌تواند به طور لحظه ای مشتعل شود. الکل ها و حلال ­های آلی رایج ترین مواد شیمیایی قابل اشتعال هستند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا