تفاوت محیط کشت بلاد آگار و شکلات آگار

محیط کشت های بلاد آگار و شکلات آگار جزوه معروفترین و پر استفاده ترین محیط کشت های در حال حاضر هستند. با این وجود، بسیاری از افراد تفاوت این دو محیط کشت را نمیدانند. در مقاله پیش رو قصد داریم که به معرفی این محیط های کشت و تفاوت های آنها با یکدیگر بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محیط کشت، می‌توانید مقاله “محیط کشت چیست؟” را نیز مطالعه فرمایید.

در مقاله های قبلی انواع محیط کشت توضیح داده شد؛ کاربردهای هرکدام از آنها گفته شده است و به معروفترین محیط های کشت نیز اشاره ای مختصر شده است. برای بررسی تفاوت محیط کشت های بلاد آگار(آگار خونی) Blood Agar و شکلات آگار(Chocolate Agar) ابتدا لازم است که با هرکدام از این محیط های کشت به صورت جداگانه آشنا شویم. برای این آشنایی ابتدا از محیط کشت بلاد آگار شروع خواهیم کرد.

تفاوت محیط کشت بلاد آگار و شکلات آگار

 

محیط کشت بلاد آگار(آگار خونی)

بلاد آگار یکی از انواع محیط های کشت غنی کننده است که برای رشد میکروارگانیسم هایی که سخت رشد میکنند، استفاده میشود. اینگونه از میکروارگانیسم ها در محیط های کشت معمولی به خوبی رشد نمیکنند. از این محیط کشت برای تشخیص خواص همولکتیک باکتری ها نیز استفاده میشود.

محتویات بلاد آگار

*pH باید بین 7.2 تا 7.6 باشد.

محیط کشت شکلات آگارمحیط کشت شکلات آگار

محیط کشت شکلات آگار یک محیط کشت غنی شده است که در آن گولبول های لیز شده(غشاء آنها تخریب شده است) خون وجود دارند. این گلبول های لیز شده به رنگ قهوه ای در می آیند؛ به همین دلیل است که آنها را شکلات آگار می‌نامند. در واقع شکلات آگار حاوی هیچ شکلاتی نیست.

 

خرید محیط کشت شکلات آگار

لیز شدن گلبولهای قرمز، باعث آزاد شدن ترکیبات درون سلولی مانند هموگلوبین، برخی آنزیم ها و فاکتورهای مختلف است. این فاکتورها کمک زیادی به رشد سلولها و باکتری ها میکنند.

محتویات شکلات آگار

محتویات شکلات آگار مانند بلاد آگار است و تنها تفاوت آنها در این است که در شکلات آگار، گلبولهای قرمز لیز شده اند.(محتویات آنها در محیط کشت پخش شده است.)

تفاوت بلاد آگار و شکلات آگار

تفاوت این دو محیط کشت در این است که محیط کشت شکلات آگار، حرارت دیده است که در نتیجه این حرارت، گلبولهای قرمز آن لیز شده اند و محتویات آنها در محیط پخش شده است. این محتویات تاثیر زیادی در رشد باکتری ها و سلولها دارند.

خرید محیط کشت

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

تفسیر طیف های ارتعاشی مولکولی (FTIR و رامان) کار ساده ای نیست. این کار مستلزم دانش نظریه تقارن و نظریه ریاضی گروه است تا به وسیله آن بتوان همه نوارهای ارتعاشی طیف را به طور دقیق بررسی کرد. برای کاربردهای طیف سنجی ارتعاشی جهت تعیین مشخصات مواد، می توان طیف های ارتعاشی را با روش […]

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم چیست آب ژاول یا وایتکس(نام خانگی آن) محلولی از هیپوکلریت سدیم(NaClO) است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف و خانگی دارد. در مقاله پیشرو به معرفی آب ژاول، خصوصیات و ویژگی ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. آب ژاول که در بسیاری از خانه ها به آن وایتکس نیز گفته میشود، […]

محیط ‌‌های کشت محیط‌هایی هستند که برای کشت سلول‌‌ها و انواع میکروب‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. محیط‌‌‌های کشت انواع مختلف و متفاوتی دارند که بسته به کاربرد می‌توان از هرکدام آن‌ها استفاده کرد. در مقاله پیش‌رو به معرفی انواع محیط‌‌‌های کشت و کاربرد‌‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. فروشگاه اینترنتی تمادکالا در زمینه فروش محیط کشت با […]

پارافیلم چیست ؟ پارافیلم ( Parafilm ) در زبان انگلیسی به معنای پلاستیک انعطاف پذیر و مقاوم در برابر رطوبت و دما است. پارافیلم ورقه های نازک و نیمه شفافی هستند که از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و در دسته پلیمرهای ترموپلاستیک قرار دارند. ترموپلاستیک ها، پلیمر هایی هستند که با افزایش دما تخریب نشده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا