هر آنچه در خصوص تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک باید بدانید

اگر از آن دسته افرادی هستید که با مواد شیمیایی سروکار دارید شاید با این پرسش روبرو شوید که تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در چیست در ادامه با ویژگی های اسید سیتریک و اسید استیک و تفاوت این دو ماده آشنا می شوید.تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک

آشنایی با اسید سیتریک

اسید ستریک یک اسید آلی با فرمول شیمیایی C6H8O7 و جرم مولی 192g/mol الی 210g/mol است. این اسید جز خانواده هیدروکسید اسید ها است و در ترکیب خود دارای گروه عاملی هیدروکسیل است. اسید سیتریک به صورت طبیعی در پرتغال و لیمو موجود است و اسم دوم آن جوهر لیمو است. مصرف آن منعی ندارد.

نام آیوپاک اسید سیتریک 2-hydroxypropane-1.2.3-tricarboxylic acid است. مصرف اسید سیتریک بیشتر به عنوان مزه ترش آن در صنایع غذایی است و سالانه بیش از دو میلیون تن برای مصرف طعم دهنده استفاده می‌شود و این باعث شده که از اسید سیتریک به عنوان یک ماده شیمیایی پرمصرف یاد شود. اسید سیتریک در دمای اتاق به صورت پودر است که پودر آن سفید رنگ و دارای دو نوع مونوهیدراته و خشک است.

این پودر در آب حل شده و اسید سیتریک را تشکیل می‌دهد. اسید سیتریک به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، علاوه بر مزه ترشی که به غذا اضافه می‌کند، می‌تواند از رشد باکتری در غذا جلوگیری کند. البته باید به این نکته توجه کنید که کاربرد اسید سیتریک بستگی به گرید و درصد آن دارد. تصویر مولکول آن به صورت زیر است:

مولکول اسید سیتریک

 

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید سیتریک

فرمول شیمیایی C6H8O7 چگالی 1.665 g/cm3
جرم مولی خشک 192.124 g/mol دمای ذوب 153 °C
جرم مولی مونوهیدراته 210.140 g/mol دمای جوش 175 °C

اسید سیتریک چیست

فروش اسید سیتریک

آشنایی با اسید استیک

اسید استیک یک اسید آلی با جرم مولی 60.05 g/mol و چگالی 1.049 g/cm3 است. نماد اسید استیک AcOHاست. این اسید جز خانواده کربوکسیلیک اسید ها است. اسید استیک با نام های دیگری همچون استیک اسید گلاسیال، اتانوئیک اسید و اتیل اسید شناخته می‌شود. مایع آن بی رنگ و مزه شبیه به سرکه و بویی تند دارد. اسید استیک جز اسید های ضعیف قرار دارد ولی غلظت بالای آن قدرت خورندگی بالایی دارد. سرکه از تخمیر و اکسید شدن کربوهیدرات های طبیعی محلول رقیق اسید استیک به وجود می‌آید.

اسید استیک در تولید مواد شیمیایی مانند وینیل استات مونومر، استر و آنیدرید استیک نقش اصلی را ایفا می‌کند. همچنین برا کریستاله شدن ترکیبات آلی، نقش حلال دارد. اسید اسید آلی، در صنعت داروسازی و پزشکی نیز کاربرد دارد. مثلا برای غربالگری سرطان دهانه رحم از استفاده می‌شود و همچنین از آن داروی ضدعفونی می‌سازند. اسید استیک در بدن به صورت طبیعی تولید می‌شود. اسید استیک یک حلال قطبی و آب دوست مانند اتانول است ولی به دلیل قدرت حلالیت نسبتا خوبی که دارد، قادر به حل کردن تمام ترکیبات قطبی و همچنین برخی از ترکیبات ناقطبی با یک نسبت خوبی است همچنین در هر نسبتی در آب حل می شود. تصویر مولکول اسید استیک به صورت زیر است:

استیک اسید

 

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید استیک

فرمول شیمیایی C2H4O2 دمای ذوب 16.5 °C
جرم مولکولی 60.05 g/mol دمای جوش 118.1 °C
چگالی 1.049 g/cm3 گرانروی 1.22 mPa·s at 25 °C

همه چیز در مورد اسید استیک

تفاوت های اسید سیتریک و اسید استیک

تا این بخش، در مورد اسید استیک و اسید سیتریک به صورت مجزا صحبت شد. حالا در ادامه کار به مقایسه و تقاوت های موردی آن ها می‌پردازیم:

  • جرم مولی اسید سیتریک(هم خشک و هم آبدار) بیشتر از اسید استیک است.
  • چگالی اسید سیتریک بیشتر از اسید استیک است.
  • به طور کل مزه اسید استیک و اسید سیتریک هر دو ترش است ولی اگر به صورت دقیق مزه آن را بچشید، متوجه می‌شوید که اسید سیتریک مزه لیموترش و اسید استیک مزه سرکه می‌دهد.
  • اسید سیتریک جز خانواده هیدروکسید اسید ها است ولی اسید استیک جز خانواده کربوکسیلیک اسید ها است.
  • اسید استیک در هر نستی در آب حل می‌شود ولی اسید سیتریک یک نسبت خاصی دارد( در دمای 20 درجه سلسیوس و در 100 میلی لیتر آب، 73 گرم حل خواهد شد )
  • اسید استیک قدرت خورندگی بالای دارد ولی اسید سیتریک به صورت طبیعی در میوه ها موجود است و از آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود.
  • استفاده اسید سیتریک در صنایع غذایی بیشتر از اسید استیک است.
  • کاربرد اسید استیک در صنایع مختلف( بجز صنایع غذایی ) بیشتر از اسید سیتریک است.
  • اسید سیتریک به صورت طبیعی در برخی میوه ها مانند پرتقال وجود دارد و اسید استیک با فاسد شدن میوه و برخی مواد غذایی تولید می‌شود.
  • یکی از اصلی ترین استفاده های اسید استیک در صنایع غذایی، تولید سرکه است( در بالا شرح داده شده است ) ولی کاربرد اسید سیتریک در صنایع غذایی علاوه بر طعم دهنده مزه ترش، به عنوان ماده نگهدارنده در بسته بندی نیز است.

خرید اسید استیک

تهیه اسید سیتریک و اسید استیک

فروشگاه تمادکالا عرضه‌کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی، مفتخر است انواع اسیدهای آلی را با کیفیتی تضمین شده و قیمتی مناسب به تمامی خریداران در سراسر کشور تحویل نماید. شما می‌توانید هم‌اکنون برای خرید انواع اسید سیتریک و اسید استیک و همچنین انواع برند های تولید کننده از طریق لینک زیر اقدام به ثبت سفارش فرمایید. درصورت وجود هرگونه مشکلی در روند ثبت سفارش و خرید کالا، از طریق شماره‌های درج‌شده درسایت، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

آشنایی با خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل سیاه دانه یکی از دانه های بسیار ارزشمند در بین گیاهان است و در مورد مصرف روغن سیاه دانه و تاریخچه آن با قدمت طولانی در حدود بیش از ۲۰۰۰ سال، تعارف بسیاری شده است. پیامبر اعظم (ص) هم درباره ارزش غذایی سیاه دانه بسیار تاکید […]

با توجه به اینکه الکل انواع و اقسام متفاوتی دارد در نتیجه تشخیص انواع الکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. الکل چیست؟ در شیمی زمانی که یک گروه هیدروکسی (یک جفت اتم اکسیژن و هیدروژن) به جای اتم هیدروژن در هیدروکربن قرار بگیرد الکل تولید می شود. الکل یک ترکیب شیمیایی است که اگر […]

تولوئن(متیل بنزن یا فنیل متان) یکی از ترکیبات آلی است که امروزه کاربرد زیادی در ضنایع مختلف دارد. از آن در صنایعی همچون رنگ و رزین استفاده می شود.تولوئن جز هیدرو کربن های آلی بحساب می آید که از قطران ذغال سنگ استخراج میشود. این مایع بی رنگ و آتش گیر است و به عنوان حلال، […]

کارکنان آزمایشگاه، هر چقدر اقدامات احتیاطی را صحیح انجام دهند، باز هم احتمال دارد در بعضی مواقع، وقایع ناگوار رخ دهد. در چنین شرایطی اقدام سریع ضروری است و اگر در آزمایشگاه، حادثه با ماده خطرناکی رخ بدهد، استفاده از دوش ایمنی یا چشم شوی یکی از اولین کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا