تشخیص انواع الکل

با توجه به اینکه الکل انواع و اقسام متفاوتی دارد در نتیجه تشخیص انواع الکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تشخیص انواع الکل

الکل چیست؟

در شیمی زمانی که یک گروه هیدروکسی (یک جفت اتم اکسیژن و هیدروژن) به جای اتم هیدروژن در هیدروکربن قرار بگیرد الکل تولید می شود. الکل یک ترکیب شیمیایی است که اگر خالص باشد بدون بو و بدون مزه هست و از تخمیر شکر و مخمر تولید می شود.

الکل چیست

معرفی انواع الکل ها و کاربرد آن ها

الکل ها را می توانیم به منظور آسان شدن تشخیص انواع الکل به سه نوع اولیه، ثانویه و نوع سوم تقسیم بندی می کنیم.

  • الکل دناتوره

اتانولی که دارای ترکیباتی از مواد افزودنی باشد به طوری که طعم و مزه آن راعوض کند الکل دناتوره نامیده می شود. این الکل به عنوان یک تمیز کننده است.

  • الکل طبی

ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل الکل ماده ای مبتنی بر اتانول است که در جراحی استفاده می شود. پدهای ضد عفونی کننده شامل ایزوپروپیل و یا اتانول در آب هستند.

  • الکل صنعتی

اتیل الکل همان الکل صنعتی است. الکل صنعتی در پاک کردن و ضدعفونی کردن سطوح و فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اتانول

از مهم ترین الکل هایی که وجود دارد می توانیم به اتانول اشاره کنیم. اتانول بی رنگ است. قابلیت انحلال پذیری بالایی دارد که در صنایع غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع الکل در صنعت دارو سازی و پزشکی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.  همچنین در تولید انواع دهان شویه، در تامین سوخت مشک ها استفاده می شود. اتانول به عنوان حلال چربی، باعث کاهش تحریک عصبی می شود و برای درمان افرادی به کار می رود که با الکل متانول دچار مسمومیت شده اند. همچنین در صنایع کشاورزی برای تولید علف کش به کار می رود. از دیگر کاربردهای اتانول می توانیم به صنعت عطر سازی و تولید یخ و تولید پلیمرها اشاره کنیم.

فروش اتانول صنعتی

  • متانول

متانول همان الکل صنعتی است که در ساخت مواد رزینی بسیار پرکاربرد است. هم چنین برای ضدعفونی سطوح و فلزات و فاضلاب های صنعتی به کار می رود و یکی از حلال های موثر در صنعت می باشد.

فروش متانول صنعتی

نکاتی مهم در مورد الکل اتانول و متانول

الکل اتانول و متانول هرگز نباید خورده شوند؛ زیرا موجب تمیزی و ضدعفونی داخل بدن نمی شوند. از طرفی از تماس الکل با چشم و دهان و بینی باید خودداری کنیم و بهتر است الکل را از داروخانه ها و مراکز معتبر خریداری نماییم. همچنین شست و شوی دست ها با آب و صابون بسیار بهتر از ضدعفونی کردن آن با الکل می باشد.

تفاوت الکل طبی و صنعتی

الکل صنعتی که همان متانول است ترکیبی کاملا سمی می باشد. این نوع الکل نسبت به الکل اصلی و یا طبی که همان اتانول است قدرت پاک کنندگی و ضدعفونی کنندگی کمی دارد به همین دلیل در کارهای پزشکی از اتانول برای ضدعفونی کردن زخم ها استفاده می شود.
اگر به اشتباه متانول به مصرف خوراکی برسد باعث آسیب شدید به سیستم عصبی بدن می شود، باعث کوری، از بین رفتن کبد و … می شود. ولی اتانول در مصرف خوراکی آسیب کمتری به بدن می رساند.

روش تشخیص الکل اصلی و تقلبی

برای تشخیص الکل اصلی و تقلبی و مشخص کردن انواع آن که کار سخت و پیچیده ای است باید از تجهیزات حرفه ای و زیادی استفاده کنیم.
روش هایی نیز برای تشخیص سریع تشخیص الکل اصلی و تقلبی وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.  یکی از موضوعاتی که از اهمیت زیادی برخوردار است تشخیص دادن الکل تقلبی صنعتی از اتانول می باشد.  این موضوع از آن جایی حائز اهمیت است که بسیاری از افراد خلافکار با افزودن مواد مختلف به الکل صنعتی، رنگ زرد آن را تغییر داده و به محلولی بی رنگ تبدیل کرده و به جای اتانول آن را به مردم عرضه می کنند. از الکل یا اتانول برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده می کنند و این نوع الکل به پوست آسیبی نمی رساند. ولی الکل صنعتی در پاک کردن و ضدعفونی کردن سطوح و فلزات به کار می رود و با اتانول متفاوت است و در صورت اشتباه نادرست به جای الکل یا اتانول به پوست آسیب های جدی می رساند.

در اینجا سوالی مطرح می شود که چگونه می توانیم اتانول و الکل صنعتی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

برای آسان تر شدن روش تشخیص الکل اتانول و الکل صنعتی می توانیم به این صورت عمل کنیم: الکلی که تهیه شده است را در یک ظرفی می ریزیم و با شعله ی آتش آن را آزمایش می کنیم. اگر با نزدیک کردن شعله ی آتش به مایع موجود، شعله های آبی یا آبی کم رنگ مشاهده نمودیم الکل مورد نظر اصلی است و تقلبی نیست. اما اگر رنگی به جز آبی مشاهده کردیم و شعله دچار فوران شد محلول مورد نظر الکل نبوده و قطعا در آن از ترکیبات مواد دیگر استفاده شده است و نباید در تماس با دست ها و پوستمان قرار گیرد.

روش تشخیص الکل اتانول از متانول

و اما روش تشخیص الکل اتانول از متانول کمی متفاوت است. شعله ی اتانول دارای رنگ آبی است و متانول دارای رنگ سبز است. هم چنین تشخیص الکل اتانول و متانول توسط واکنش آن ها با سیب زمینی می باشد!!

  • اگر مقداری سیب زمینی که پوست آن کنده شده است را در ظرفی که شامل الکل است قرار دهیم و بعد از حدود چند ساعت تغییر رنگ دهد الکل متانول بوده است و اگر رنگ آن سبز شده باشد الکل از نوع اتانول داریم.
  • روش دیگری نیز برای تشخیص الکل اتانول و متانول وجود دارد و آن دمای نقطه جوش آن ها است. اتانول در دمای 78 درجه سانتی گراد و متانول در دمای 65 درجه سانتی گراد به نقطه ی جوش می رسد.
    در روش تشخیص الکل اتانول از متانول می توانیم به این صورت نیز عمل کنیم. اگر هریک از این الکل ها با پرمنگنات پتاسیم ترکیب شوند و واکنش نشان دهند متانول داریم و اگر واکنشی نشان ندهند اتانول داریم.
  • روش بعدی استفاده از سیم مسی داغ است. اگر سیم مسی داغ را درون محلول الکل متانول فرو ببریم بوی فرمالدئید برمی خیزد و اگر سیم مسی داغ را درون محلول الکل اتانول فرو ببریم بوی سرکه ی سیب بلند می شود.
  • روشی هم به کمک جوش شیرین نیز برای تشخیص الکل تقلبی و اصلی وجود دارد. بدین صورت که الکل را با جوش شیرین مخلوط می کنیم. اگر رسوب زرد رنگی تشکیل شود محلول اتانول داریم و اگر رسوبی تشکیل نشود متانول خواهیم داشت.

تشخیص اتانول از متانول

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

کاربرد کربن فعال در تصفیه آب طعم و بوی نامطبوع آب از جمله مشکلاتی است که باعث غیرقابل مصرف شدن آب آشامیدنی می شود. یکی از روش های کارآمد برای رفع این آلودگی ها از آب، استفاده از فیلترهای حاوی کربن فعال است که با عبور آب از میان فیلتر، آلاینده ها جذب کربن فعال […]

سود پرک یا سودسوز آور از جمله مواد قلیایی است که میتواند برای شستشو استفاده شود. این ماده برای ار بین بردن و پاک کردن مواد ارگانیک مناسب است. در مقاله پیش رو روش شستشو با سود پرک را آموزش خواهیم داد. سود پرک چیست؟ سود پرک(Caustic Soda) یا سدیم هیدروکسید با فرمول شیمیایی NaOH […]

پارافیلم چیست ؟ پارافیلم ( Parafilm ) در زبان انگلیسی به معنای پلاستیک انعطاف پذیر و مقاوم در برابر رطوبت و دما است. پارافیلم ورقه های نازک و نیمه شفافی هستند که از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و در دسته پلیمرهای ترموپلاستیک قرار دارند. ترموپلاستیک ها، پلیمر هایی هستند که با افزایش دما تخریب نشده […]

متالورژی پودر یکی از شاخه‌های علم متالورژی است که در آن مواد را به ذرات ریز تبدیل نموده و با حرارت دادن و انجام شدن عمل تف جوشی (سینترینگ) قطعه مورد نظر تولید می­شود. تولید این پودر از مواد با اندازه‌های مختلفی انجام می­گیرد. ذرات با اندازه ریزتر برای متالورژی پودر مورد استفاده است زیرا […]

3 پاسخ به “تشخیص انواع الکل”

  1. با تشکر. سوالی که برام ایجاد شد اینه که محلولهای الکلی ضدعفونی که در بازار فروخته میشه رو هم میشه با این روش ها شناسایی کرد یا این روش ها زمانی جوابگو هستند که موادی مثل اسانس یا رنگ و … به اتانول/ متانول اضافه نشده باشند؟
    ممنونم.

    • بله، محلول های الکلی که برای ضدعفونی در بازار وجود دارن، می توان با آزمایشاتی که ارائه شد، متانول را از اتانول تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا