بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری !

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری !

کمر انسان، در اکثر فعالیت های روزانه در معرض فشار قرار دارد. از طرفی اگر فشار زیادی وارد شود، دچار درد می‌شود و از سویی دیگر اگر فعالیت های روزانه بدی داشته باشیم به طور مثال بد بنشینیم یا فشار زیادی وارد کنیم، دچار درد خواهد شد. طبق آمار، 80 درصد آدم ها به دلیل کمر درد به پزشک مراجعه کرده اند و این آمار نشان دهنده این است که این عضو نسبت به سایر عضو های بدن، در معرض فشار بیشتری است. البته کمردرد علت های متفاوتی دارد و با آزمای های متفاوتی قابل تشخیص است، اما شایع ترین دلیل کمردرد، وارد شدن فشار های نادرست و بیش از حد مجاز به سوتون فقرات است.

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری !

سوتون فقرات شامل 33 مهره است که این 33 مهره شامل 7 مهره گردنی، 12 مهره پشتی، 5 مهره کمری، 5 مهره خاجی، 4 مهره دنبالچه‌ای است. بین هرکدوم از این مهره ها دیسک هایی قرار دارد که فشار وارد بر هر مهره را کاهش می‌دهد و همچنین باعث راحت تر تکان خوردن مهره های سوتون فقرات ( بدون خارج شدن از جایگاه خود ) می‌شود.

علت کمر درد

دکتر ها بر این باورند که سندرم بی تحرکی از اصلی ترین بیماری‌های مزمن و ناتوانی جسمانی حرکتی از جمله کمر درد است. آن ها معتقدند که 85 درصد از کمردرد ها علتی جز بی تحرکی ندارند. درد های مکانیکی جز شایع ترین علل کمر درد است و علت بروز این مشکل به خاطر عواملی مانند، کشیدگی عضلانی، پیچ خوردگی، آسیب مفاصل بین مهره‌ای پشتی، انحراف جانبی ستون فقرات، شکستگی و در رفتگی است. امروزه سن کمردرد بسیار پایین آماده است و این موضوع جامعه پزشکی ما را نگران کرده است و این موضوع علتی ندارد جز سبک زندگی نادرست ما در نشست و بخواست هایی که در طول روز داریم. کم تحرک بودن، تغذیه نامناسب، نداشتن اطلاعات کافی راجب طرز درست نشستن و … عوامل مهمی در بروز کمردرد است.

علت کمر درد

پیشگیری از کمردرد

شما می‌توانید با رعایت نکات زیر دچار کمردرد که امروزه از شایع ترین بیماری های مزمنی است، نشوید. باید بدانید که اگر کمردرد کردید و بعد از گذشت مدت کوتاهی خوب شدید، باز هم آن کمردرد به سراغ شما خواهد آمد و باید خود را آماده آن کنید. از مهمترین عوامل جلوگیری از کمردرد، قوی کردن ماهیچه های نواحیه شیکم و و کمر است. البته گاهی کمردرد ها به دلیل استرس و شوک عصبی است و باید نباید اجازه دهید که استرس طولانی مدتی را تجربه کنید. در ادامه به کار هایی میپردازیم که رعایت کردن آن ها باعث جلوگیری از بروز مشکل خواهد شد :

  • از بالشت در بین زانو ها و یا پشت زانو استفاده کنید : اگر دچار درد شدیدی شده اید، باید به یاد داشته باشید که استراحت طولانی مدت خطر لخته شدن خون در ساق پا را افزایش می‌دهد و بیشتر از 2 3 روز استراحت نکنید و بعد از آن کم کم به رونده عادی برگردین. دمر بخوابین و زیر زانو خوب بالشتی قرار دهید طوری که زانو شما خم شود و یا به پهلو بخوابید و بالشت را در بین زانو ها قرار دهید و هر 2 یا 3 ساعت یک بار حدودا 20 دقیقه در این حین راه بروید تا کمر خشک نشود.

گذاشتن بالشت بین پا و یا پشت زانو

  • تمرین های خاص هنگام کمردرد : طبق آن چیزی که در بالا گفته شد، در هنگام کمردرد بسیار خطرناک است اگر طولانی مدت استراحت کنید و باید تمرین های ورزشی و یا حداقل پیاده روی کوتاهی داشته باشین. برای اینکه چه ورزش هایی انجام دهید باید به دکتر و یا فیزیوتراپ مراجعه کنید.

تمرین های خاص هنگام کمردرد

  • مصرف کلسیم و ویتامین دی : مصرف کلسیم و ویتامین دی به محکم شدن استخوان ها کمک می‌کند با عث می‌شود دیسک و مهره های قوی تری داشته باشین و در مواقع خطر، دیرتر آسیب ببینند. مصرف شیر، ماست، سبزیجات برگ دار روش خوبی برای جذب کلسیم و ویتامین دی است.

ویتامین دی

  • پوشیدن کفش مناسب : از اصلی ترین دلایل کمردرد نسل جوان، پوشیدن کفش های نامناسب در مدت های طولانی است. کفش نامناسب تمام فشار بدن را بر روی ستون فقرات می‌گذارد.

کفش مناسب

  • بلند نکردن اجسام بسیار سنگین و درست بلند کردن اجسام : اصلی ترین دلیل دیسک کمر و بیرون زدن مهره های کمر از جای خود، بلند کردن اجسام سنگین است. اگر فردی جسمی سنگین تر از توانایی اش بلند کند، فشار زیادی به ستون فقرات او خواهد آمد و این فشار گاهی باعث بیرون زدن مهره های کمر خواهد شد.

درست بلند کردن اجسام

  • صاف نشستن و صاف ایستادن : نباید در هنگام ایستادن و یا نشستن، کر از فورم خود خارج شود.

درست نشستن

  • استفاده از کمربند طبی : بسیاری از افراد به واسطه شغلی که دارند مجبورند بیش از حد مجاز بشینند و بدون تحرک بمانند و برعکس افرادی دیگر مجبورند تایم زیادی را ایستاده باشند و زیاد راه بروند و تحرک بالایی داشته باشند. این دو گروه خواه ناخواه فشار زیادی به کمر خود وارد می‎‌کنند و این فشار باعث آسیب خواهد شد. تنها راه جلوگیری از این مشکل، استفاده از کمربند های طبی است. کمربند طبی باعث جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به ستون فقرات می‌شود و این فشار را پخش می‌کند و همچنین از بد نشستن جلوگیری می‌کند. کمربند طبی نیز باید دارای استاندارد باشد و اصول طراحی را رعایت کرده باشد و گرنه نه تنها فشار را کاهش نمی‌دهد بلکه فشار را بر روی کمر چند برابر می‌کند و آسیب جدی ایی به کمر وارد می‌کند.

فروش کمربند سما طب پاکان

کمربند طبی

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

کود چیست؟ به هرنوع ماده آلی، معدنی یا بیولوژیکی که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالابردن حاصلخیزی خاک یا افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود، کود گفته میشود. کودها به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:  کودهای شیمیایی  کودهای آلی یا ارگانیک  کودهای بیولوژیک یا زیستی کودهای شیمیایی یکی از انواع مهم […]

با اینکه اغلب شنیدن نام بن ماری ما را به یاد آشپزخانه و استفاده از این روش در فرایندهای آشپزی می اندازد. ولی از کاربرد بن ماری در صنایع و در آزمایشگاه ها نمی توانیم چشم پوشی کنیم. دستگاه بن ماری صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟ بن ماری به معنی دقیق، یعنی حمام […]

استفاده از کود ها در صنعت کشاورزی امروزه بسیار مورد توجه بوده است درختان برای بار دهی مناسب و عالی علاوه بر خاک مناسب و نور و شرایط آب و هوا نیاز به استفاده از کود نیز دارند. یکی از مناسب ترین کود های تقویت خاک درختان و گیاهان کود گوگرد گرانوله است که این […]

بدن انسان به دلیل برخی اتفاقات ماننده فعالیت بدنی زیاد یا عمل جراحی یا … باعث افت الکترولیت های داخل بدن می‌شود. این افت مواد مورد نیاز بدن باعث بروز مشکلات بسیار خطرناکی می‌شود؛ برای مثال کمبود یون پتاسیم در خون باعث بروز هیپوکالمی که بر روی ضربان قلب تاثیرات خطرناکی می‌گذارد. برای جایگذاری این […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا