انواع عینک های آزمایشگاهی

یکی از لزومات یک آزمایشگاه، تامین کردن وسایل و ایجاد فضایی ایمن برای آزمایشگر ها است.یکی از وسایل مورد نیاز برای تامین ایمنی افراد ، عینک آزمایشگاهی است. چشم از اصلی ترین اعضای بدن است که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید فرد توان ادامه کار را نخواهد داشت و یا ادامه کار برای اون سخت خواهد شد. وظیفه اصلی عینک های آزمایشگاهی محافظت از چشم در برابر برخورد اجسام ، پاشیده شدن اسید به چشم ،محافظت در برابر اشعه UV ، تماس گاز های سمی با چشم و… است. عینک های آزمایشگاهی با توجه به وظیفه شان برای محافظ از چشم ، انواع متفاوتی دارد.

خرید اینترنتی عینک آزمایشگاهی

انواع عینک های آزمایشگاهی

عینک های آزمایشگاهی با توجه به مکان کاری آن ها و اینکه چه خطراتی در آن جا چشم فرد را تهدید میکند به 3 دسته ( بر اساس تهویه ) تقسیم شده اند :

عینک های آزمایشگاهی تهویه مستقیم

جریان هوای مستقیم از محیط کار به داخل عینک می‌آید. از این عینک در جاهایی که آزمایش های خطرناک انجام نمیشود و گاز های سمی ایی که در تماس با چشم مشکلی ایجاد می‌کند وجود ندارد و اسیدی که احتمال پاچیدن آن باشد ، در نزدیکی نیست ، استفاده میشود.

عینک های آزمایشگاهی تهویه غیر مستقیم

در این نوع عینک ها یک دریچه ایی پوشیده شده و تهویه دار وجود دارد که از ورود مستقیم هوا جلوگیری میکند و پوشیده تر از مدل قبلی است. این ماسک ها در مکان هایی استفاده میشود که گاز های سمی وجود ندارد ولی از پاچیده شدن و پرتاب شدن اجسام به سمت چشم مراقبت می‌کند. معمولا این نوع عینک های تهویه خاصی ندارند و اغلب به صورت در پوشی در اطراف عینک است. به طور کلی وظیفه آن های پوشاندن اطراف چشم در برابر پرتاب اجسام و پاچیدن اسید ها است.

عینک های آزمایشگاهی تهویه غیر مستقیم

عینک های آزمایشگاهی فاقد تهویه

این گونه عینک ها فاقد هرگونه دریچه و یا تهویه هستند و مانعی خوب در برابر گاز های مایع ها اسید ها و… هستند. ازین عینک های ازمایشگاهی در مکانی هایی استفاده می‌شود که در آنجا گاز های سمی ایی وجود دارد که با تماس داشتن با چشم فرد باعث بروز مشکلاتی می‌شوند و علاوه بر آن در برابر پرتاب اجسام و اسید ها، از چشم محافظ می‌کنند. یکی از این نوع عینک های، عینک گاگل است که در ادامه به آن میپردازیم.

عینک های آزمایشگاهی فاقد تهویه

تمیزکردن عینک های آزمایشگاهی

تمیز کردن  عینک آزمایشگاهی یک کار مهم در آزمایشگاه است. از آن جایی که بسیاری از عینک ها دارای عدسی های خاصی هستند ، باید سعی کنید در پوشش این لنز ها خراش یا آسیب ایجاد نشود. از یک پارچه برای تمیز یا خشک کردن آن ها استفاده کنید. اگر از دستمال مرطوب استفاده میکنید، تمیز کردن به صورت آرام باشد و سپس بعد از آغشته شدن آن دستمال به روی لنز، لنز ها را بشورید و سپس اجازه دهید در هوادآزاد به صورت طبیعی خشک شود. یکی از روش های دیگر، استفاده از محلول های خاصی است که برای تمیز کردن لنز عینک های آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

عینک آزمایشگاهی گاگل

همانطور که قبلا گفته شد، یکی از دسته بندی های عینک های آزمایشگاهی مربوط به دسته ایی است که فاقد تهویه و دریچه هستند. عینک گاگل از این نوع عینک ها است. همانطور که می‌دانید گاز ها فرار هستند و به راحتی از کنار فریم عینک عبور کرده به چشم فرد می‌رسند. تماس بعضی از این گاز های با چشم باعث بروز درد های شدید و یا ضعیف کردن چشم و حتی ممکن است باعث کور شدن فرد بشود. راه حل این مشکل نوع دیگری از عینک های ایمنی ، به نام گاگل است که بر خلاف سایر عینک ها دارای دسته نیست و در عوض با یک کش در پشت سر روی چشمان کاربر مستقر می شود.گاگل ایمنی تمامی نواحی دور چشم را پوشش داده و هیج منفذی برای عبور گاز باقی نمی گذارد. شکلی شبیه به عینک اسکی دارد.

عینک های محافظ UV

اشعه UV ، اشعه ایی بسیار مضر برای چشم است. به طوری که برخورد مستمر آن با چشم باعث بروز مشکلات فراوانی می‌شود. امروزه بعضی از عینک های آزمایشگاهی در کنار کارایی های متفاوتشان، لایه محافظیتی ایی برای اشعه UV دارند که در سایت تمادکالا قابل مشاهده است.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


امتیازی ثبت نشده است.
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اصول اولیه طیف­ سنجی فوتو­الکترونی پرتو ایکس طیف ­سنجی الکترونی روشی است که از الکترون­های مشخصه منتشر شده از جسم جامد برای آنالیز عنصرها (نه شکل برداری مانند میکروسکوپی الکترونی) استفاده می­کند. الکترون­های مشخصه (چه الکترون­های اوژه باشند یا فوتوالکترون­ها) با داشتن مقدار انرژی مشخص، عنصرهای شیمیایی را در نمونه­ های مورد آزمایش تشخیص می­دهند. […]

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست آب اکسیژنه که به  پراکسید هیدروژن(H2O2) معروف است ، یکی از موادی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد. این ماده خواص ضدعفونی کنندگی بالایی دارد. در مقاله پیش رو به معرفی آب اکسیژنه و خطرات این ماده خواهیم پرداخت. فروش آب اکسیژنه ضدعفونی کننده فروش الکل طبی […]

کربوکسی متیل سلولز، CMC یا سلولزگام یک گرد سفیدرنگ و بی بود است که امروزه در دو گرید خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. کربوکسی متیل سلولز از مشتقات سلولز است که در آن به جای برخی از گروه های هیدکروکسیل (-OH) گروه کربوکسی متیل (-CH2-COOH) جایگزین شده است. این ماده یک پلیمر […]

ماسک برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا ویروس مدتی است ویروس کرونا مردم کل جهان را درگیر کرده و باعث اختلال در روند معمول زندگی شان شده است. کرونا ویروس به خانواده بزرگی از ویروس ها گفته می شود که در بدن پرندگان و پستانداران قابلیت شیوع و انتقال داشته و ویروس سرماخوردگی تا سارس […]

یک پاسخ به “انواع عینک های آزمایشگاهی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا