انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت باشید یا در صنایعی که با برش قطعات سر‌و‌کار دارد مشغول باشید، در هر صورت دستکش مخصوص کار خود را دارید.

فروش دستکش کار

ویژگی های یک دستکش کار

ما می توانیم با پوشیدن دستکش مناسب از اکثر مصدومیت ها و بیماری های پوستی دست جلوگیری کنیم. متاسفانه بعضی افراد از این دستکش ها استفاده نمی کنند.آن ها گمان می کنند که با پوشیدن دستکش ایمنی، سرعت آن ها  و مهارتشان در کار کاهش می یابد. همین مساله باعث می شود تا در طول انجام کار با آسیب های سطحی و جدی مواجه شوند که بسیار خطرناک هستند. به دلایلی که گفته شد، بسیار اهمیت دارد که دستکش بتواند به هر دو نیاز پاسخ دهد. به عبارتی دیگر(1) دستکش ها هم باید امنیت نیروی کار را بالا ببرد و (2) هم مانعی در برابر سرعت و مهارت فرد نباشد.

انواع دستکش کار

دستکش کار لاتکس

ارزان قیمت ترین و متداول ترین دستکش در صنایع شیمیایی است. البته دستکش لاتکس مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی ندارد و بیشتر برای صنایع غذایی و دارویی است زیرا این دستکش در مقابل پاتوژن های خونی مقاوم هستند.این دستکش آلرژی زا است و برای افرادی که پوست حساسی دارند، ایجاد حساسیت میکند.

فروش دستکش لاتکس

دستکش لاتکس

دستکش نیتریل

مقاومت خوبی در مقابل عمومی از مواد شیمیایی دارد و از دستکس لاتکس جان سخت تر و گران تر است ولی نسبت به بقیه دستکش های کار ارزان تر و ضعیف تر است. صنعتگران پتروشیمی، در کار خود از دستکش نیتریل غالبا استفاده می‌کنند، زیرا دستکش نیتریل در برابر بنزین، نفت وسایر حلال های پتروشیمی، مقاومت خوبی دارد. یکی از راه حل های جلوگیری از حساسیت های ایجاد شده توسط دستکش لاتکس، استفاده از دستکش نیتریل به جای دستکش لاتکس است.

 

دستکش نیتریل

دستکش هوبارت

دستکشی بلند که تا ساعد دست را می‌پوشاند و غالبا از جنس چرم است. این دستکش اغلب در صنعت جوشکاری و برشکاری استفاده می‌شود، زیرا از بریدن و سوختن و انتقال حرارت به دست فرد جلوگیری می‌کند.

فروش دستکش کار هوبارت

دستکش هوبارت

دستکش بوتیل

بیشترین استفاده دستکش بوتیل برای کار با گاز هایی نظیر هیدروژن، سیانید و کلر است، زیرا دستکش بوتیل در برابر نفوذ این گاز ها بسیار مقاوم است. از این ویژگی حتی در تولید تایر، برای جلوگیری از ورود و خروج گاز و در لباس های نظامی، برای جلوگیری از تماس گاز های سمی با بدن سربازان، استفاده می‌شود. یکی از مشکلات استفاده از دستکش بوتیل، قیمت بالای آن است. بوتیل یکی از گران ترین مواد در ساخت دستکش صنعتی است، اما ایمنی بسیار بالایی دارد.

دستکش بوتیل

دستکش PVC

دستکش PVC یا همان دستکش پلاستیکی، در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد. این دستکش به خاطره ارزان بودن و در عین حال کیفیت خوب استفاده زیادی در پتروشیمی دارد. اغلب نیز به عنوان یک بار مصرف استفاده می‌شود. با این حال دستکش PVC دوام مناسبی دارد و در مقابل خطر بریده شدن هم از دست شما مراقبت می کند. این مدل دستکش ایمنی بالایی نسبت به مدل های پلیمری دیگر خود دارد و در مقابل عامل های اکسیداسیون رقیق کننده نظیر نیتریک، کرومیک، هیدروکلریک و اسید فسفریک مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

دستکش PCV

دستکش کار برای مکانیکی

همانطور که گفته شد، دستکش کار با توجه به لذومات ایمنی هرکاری طراحی می‌شود. در کار مکانیکی با توجه به ابزار آلاتی که با آن کار می‌کنند، خطرات زیادی فرد را تحت شعاع قرار نمی‌دهد. بهترین دستکش برای مکانیکی باید دستکشی عایق به حرارت باشد و از نفوذ روغن به دست جلوگیری کند. غالبا در مکانیکی از دستکش کار برند سیگما که یک دستکش کار معمولی ایی است استفاده می‌شود. این نوع دستکش از نیتریل در روکش خود استفاده کرده که نسبت به دیگر مواد شیمیایی از جمله مواد نفتی و روغنی، مقاومت بسیار بالایی دارد. علاوه بر این، استفاده از الیاف کتان در کناره داخلی این نوع دستکش باعث شده انعطاف بسیار زیادی داشته باشد. این نوع انعطاف کاربری این دستکش کار را بسیار راحت کرده و می‌توان با آن کارهای ظریف با قطعات کوچک را نیز انجام داد بدون اینکه هیچ مزاحمتی به خاطر پوشش آن وجود داشته باشد. دستکش کار ایمنی از الیاف طبیعی کتان استفاده کرده تا از تعریق هنگام کار جلوگیری کند و در عین حال هیچ حساسیتی برای پوست نداشته باشد.

کاربرد دستکش کار

 

دستکش کار با مواد شیمیایی

در هنگام کار با مواد شیمیایی باید به دو نکته نفوذ و دگرگونی توجه کرد. در کار با مواد شیمیایی ما با موادی سروکار داریم که با نفوذ به دستکش و برخورد با پوست دست، آسیب جدی ایی به دست وارد می‌شود. دگرگونی به معنی تغییرات فیزیکی است که پس از برخورد با مواد شیمیایی برای دستکش رخ می دهد. برای مثال هیدروکربن می تواند دستکش را به سرعت تخریب کنند و باعث دگرگونی آن شود. این در حالی است که برخی از پلیمر های مورد استفاده در دستکش ها ، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند ولی نکته دیگری که بسیار مهم است، آلرژی زایی آن است. بسیاری از مواد در برابر مواد شیمیایی مقاومند ولی آلرژی زا نیز هستند. یکی از دستکش های خوب برای کار با مواد شیمیایی، دستکش نئوپرن است. در هنگام کار با اسید ها، الکل ها، روغن ها و جوهر ها می توانید از دستکش نئوپرن استفاده کنید. این نوع دستکش محافظت بالایی در برابر اسید ها، مواد پایه و بسیاری از مواد شیمیایی ارگانیک دارد. ویژگی دیگر این پلیمر، انعطاف پذیری و چابکی به هنگام کار کردن در موقعیت های حساس و ظریف است.  پیشنهاد می شود از این دستکش ها برای کار با عامل های اکسید کننده غیر طبیعی مانند ترکیب های اسید نیتریک و اسید کرومیک استفاده نکنید.

کاربرد دستکش کار

 

البته دستکش نیتریل نیز مقاومت عمومی خوبی در مقابل مواد شیمیایی دارد. این دستکش ها کمی گران تر از سایر دستکش ها هستند.

اشنایی با دستکش کار

دستکش ضد حلال

دستکش های مقاوم در برابر حلال ضمن تامین حفاظت لازم در برابر حلالها ، مواد نفتی و روغنهای روان کننده ، مقاومت لازم در برابر سایش ، خراشیدگی و پارگی را دارند. این مجموعه دارای مقاومت حفاظتی خوب در برابر اسیدها و پرواکسیدها ( بازهای معدنی و آلی ) می باشند.دستکش نیتریل ضدحلال ، دستکشی مناسب برای کار با حلال های صنعتی است.

خرید دستکش کار ضد حلال

اشنایی با دستکش کار

دستکش ایمنی ضد برش

دستکش ضد برش جزء ضروری ترین دستکش های کار در کارگاه ها است که خطرات مربوط به بریدگی دست را بسیار کاهش و حتی به صفر می‌رساند. یک دستکش ضد برش نباید مانع کار شده و به راحتی در دست قرار گیرد. همچنین به راحتی پاره نشده و طول عمر و دوام بالایی داشته باشد. ایجاد گرما و احساسیت نکند، مقاومت خوبی در برابر سایش داشته باشد و از لیز خوردن اجسام بر روی دستکش جلوگیری کند. غالبا این دستکش ها از بافت پلی اتیلن و یه لایه نیتریل بر روی آن ( کف دست برای جلوگیری از سایش و…)ساخته شده است.

خرید دستکش کار ضد برش

دستکش مخصوص کار با اسید

همانطور که از اسمش پیداست، این دستکش در محیط‌ هایی که فرد با اسید و مواد شیمیایی سر و کار دارد استفاده می‌گردد. نکته‌ی قابل توجه در دستکش‌های ایمنی ضد اسید انعطاف پذیری بالای آن‌هاست. این دستکش های ایمنی به صورت عمده از جنس لاستیک، مواد پلیمری همچون نیتریل، PVC، بوتیل، نئوپرن و وایتون می‌باشند. به طور کلی دستکش ایمنی ضد اسید در آزمایشگاه‌های صنعتی و شیمیایی، صنایع غذایی، بیمارستان، پالایشگاه و تولیدات دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستکش ها نباید با اسید ها واکنش دهند و از رسیدن مواد اسیدی به دست جدا جلوگیری کنند و دوام بالایی داشته باشند.

کاربرد دستکش کار

دستکش کار با مواد نفتی

این نوع دستکش مانند دستکش های ضد حلال عمل می کند و مناسب کار با حلال ها و مواد نفتی می باشد. در کار با مواد نفتی غالبا از دستکش های نیتریل استفاده می‌شود که این دستکش ها از نفوذ مواد شیمیایی به دستکش و رسیدن به پوست دست جلوگیری می‌کند و پلیمر متخلخل آن باعث جلوگیری از بالا رفتن گرمای دست می‌شود و دست تعرق نمی‌کند. همچنین این دستکش ظرافت کمی دارد و مانعی در برابر انجام کار ندارد.

ملاحظات فیزیکی دستکش کار

طول دستکش، محافظت در مقابل لغزش، ضخامت، مقاومت در برابر برش و سایش، مقاومت در برابر حرارت و شعله، محافظت در مقابل سرما و خوش دست بودن از ویژگی های مهم یک دستکش ایمنی است.دستکش های نازک برای انجام کار های ظریف مناسب تر هستند و با چابکی بیشتری می توانید کار کنید، البته این دستکش ها معمولا مقاومتی در برابر برش ندارند. در عوض دستکش های ضخیم مانور و چابکی شما را تا حدی محدود می کنند، اما از دستان شما در مقابل بریدگی و ساییدگی محافظت می کند.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

یکی از مشکلاتی که همه ما تجربه کرده ایم، لکه یا رنگی است که به هیچ وسیله پاک نمی شود و اثر آن روی سطح باقی می ماند. برای پاک کردن اینگونه موارد می توانید از موادی مانند استون استفاده کرد. در مقاله پیش رو به معرفی استون و نحوه پاک کردن سطوح و کاربردهای […]

گرفتگی لوله‌های آشپزخانه و فاضلاب و در پی آن، بوی نامطبوع و تجمع مواد برای تمام انسان‌ها آزار دهنده است. یک راه حل سریع و واضح در چنین مواردی این است که با لوله کش تماس بگیرید و مقداری هزینه هم پرداخت نمایید. در حالی که این یک گزینه معقول است؛ اما کارهای دیگری هم […]

امروزه کاربرد نانولوله های کربنی در صنعت، پزشکی و بسیاری حوزه ها بسیار افزایش پیدا کرده است. در مقاله پیش رو به معرفی نانولوله های کربنی و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت. و با کاربرد نانولوله های کربنی آشنا می شویم. خرید نانولوله کربنی نانولوله کربنی چیست؟  نانولوله های کربنی، یکی از انواع نانومواد هستند که […]

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری ! کمر انسان، در اکثر فعالیت های روزانه در معرض فشار قرار دارد. از طرفی اگر فشار زیادی وارد شود، دچار درد می‌شود و از سویی دیگر اگر فعالیت های روزانه بدی داشته باشیم به طور مثال بد بنشینیم یا فشار زیادی وارد کنیم، دچار درد خواهد شد. طبق آمار، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا